Puchatki
grupa 4-latków
Plan dnia
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.45 – 15.00 Podwieczorek.
15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis
27.11.2023 - 01.12.2023
Poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)ser żółty(7)pierś drobiowa, czekolada na mleku(7)papryka, herbata z cytryną
obiad
zupa z czerwonej soczewicy(1,9)ziemniaki, gołębie z siekaną kapustą w sosie pomidorowym(1,7), woda
podwieczorek
ciasto drożdżowe(1,3,7)
Wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) jajecznica na maśle(3,7)szynka swojska, mix warzyw, zupa mleczna ryż na mleku(1,7)herbata owocowa
obiad
zupa z fasoli szparagowej(1,7)kluski leniwe z serem polane bułką(1,3,7)surówka z kapusty czerwonej, woda
podwieczorek
owoc
Środa
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem(7)polędwica sopocka, sałatka jarzynowa(3,7)zupa mleczna kasza jaglana(1,7)woda z cytryną
obiad
zupa jarzynowa(7)kasza bul gur(1)sos słodko kwaśny z piersią z kurczaka i kapustą pekińską(1,9), woda
podwieczorek
jogurt(7)
Czwartek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasta z groszku zielonego z cebulą i szpinakiem(1)kiełbasa żywiecka, zupa mleczna kasza manna(1,7)ogórek kiszony, herbata z miętą
Obiad
Zupa rosół z makaronem(1,3)ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4)kapusta pekińska z rzodkiewką i majonezem(7), woda
Podwieczorek
galaretka
Piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasztet z cukinii, ogórek, mleko(7) mix warzyw, herbata biała
Obiad
Zupa koperkowa(7)makaron z serem(1,3,7), woda
Podwieczorek
owoc
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Listopad w grupie 4-latków
Tematy kompleksowe:
- Bezpieczni i rozważni.
- Polska – nasza ojczyzna.
- Preludium deszczowe.
- Rozpoznajemy emocje.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- doskonalenie sprawności manualnej
- uczestniczenie w prostych zabawach konstrukcyjnych
- doskonalenie sprawności manualnej
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych
- uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych
Obszar emocjonalny:
- budowanie świadomości, że zwierząt nie wolno krzywdzić
- spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
- podejmowanie prób samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- rozróżnianie pojęć dobra i zła
- nazywanie uczuć kojarzących się z rodziną
- spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
- uważne słuchanie wypowiedzi innych
- budowanie obrazu własnego „ja”
- rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji
- poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
- wyrażanie emocji za pomocą mimiki
- rozpoznawanie emocji osób na zdjęciach
- przedstawianie swoich emocji i uczuć poprzez udział w różnych zabawach
Obszar społeczny:
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współpracy
- budowanie obrazu własnego „ja”
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
- przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych
- wdrażanie do przestrzegania norm i zasad dotyczących zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
- uczenie się, komu można podawać informacje o sobie i swojej rodzinie
- uczenie się właściwego zachowania w określonych miejscach i sytuacjach oraz stosowania obowiązujących nakazów i zakazów
- kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
- doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
- przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych
- komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny
Obszar poznawczy:
- wzbogacanie wiedzy dotyczącej przygotowania ludzi i zwierząt do zimy
- poznawanie sposobów dbania o zwierzęta domowe
- podejmowanie obserwacji przyrodniczych dotyczących życia zwierząt występujących w najbliższym środowisku
- doskonalenie umiejętności uczestniczenia w rozmowach na bliskie tematy
- wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy i opowiadań
- śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem
- manipulowanie materiałem przyrodniczym
- rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
- klasyfikowanie przedmiotów
- przeliczanie elementów zbiorów
- wzbogacanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w domu, w przedszkolu, na ulicy
- rozwiązywanie zagadek
- doskonalenie umiejętności uczestniczenia w rozmowach na bliskie tematy
- wzbogacanie słownictwa związanego z bezpieczeństwem
- śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem
- zapoznanie z numerem alarmowym
- uczestniczenie w scenkach dramowych
- zapoznanie z pojęciem i budową drzewa genealogicznego
- rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny
- obcowanie ze sztuką
- rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”
- utrwalenie nazwy swojego miasta i adresu zamieszkania
- poznanie najważniejszych informacji na temat Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska
- utrwalenie świadomości bycia Polakiem
- poznanie hymnu i symboli Polski
- przypominanie i utrwalenie swojego adresu zamieszkania
- rozpoznawanie różnych domów (blok, dom jednorodzinny, kamienica)
- słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą
- uczestniczenie w zabawach plastycznych
- klasyfikowanie przedmiotów ze względu na różne cechy
- branie udziału w eksperymentach
- nazywanie kolorów jesieni i ich pochodnych
- zdobywanie wiedzy na temat deszczu
- nazywanie różnych rodzajów deszczu
- uwrażliwianie się na różne elementy muzyki
- nazywanie różnych rodzajów butów i rozpoznawanie ich przeznaczenia
- nabywanie umiejętności doboru ubrań odpowiednio do pory roku
- nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni
- nazywanie poszczególnych części ciała
- rozumienie znaczenia pojęcia „marzenia”
- wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy, opowiadań
- rozwijanie mowy komunikatywnej

Nasze teksty
Wiersze:
“Światła sygnalizatora” Dorota Gellner
Idą dzieci, idą dzieci, a nad jezdnią sygnał świeci.
Mam czerwone wielkie oko, mam buzię jak mak,
gdy pokażę się nad jezdnią, wołam do was tak:
Uwaga! Czerwone światło!
Stój! O wypadek łatwo!
Idą dzieci, idą dzieci, a nad jezdnią sygnał świeci.
Mam zielone piękne oko, zielone jak liść.
Gdy się zazielenię w górze, to możecie iść.
Zielone światło, zielone!
Przechodźcie na drugą stronę.
A czy mrugacie też, kiedy pada deszcz?
Oczywiście! Co za pytanie!
Kto się zawsze zajmuje mruganiem,
ten nawet wtedy mruga, gdy na świecie deszcz i szaruga!
“Kolorowe znaki” Krzysztof Wiśniewski
Tatusiu, powiedz czemu na drogach
po obu stronach są ustawione
te dziwne znaki w różnych kolorach
żółte, niebieskie, białe, czerwone?
Widzisz , mój synku – słyszysz odpowiedź –
znaki dla ciebie tak zagadkowe
wszyscy kierowcy znają na pamięć,
bo to są właśnie ZNAKI DROGOWE.
Ich kształt i barwa oraz rysunek
namalowany na znaku tarczy
na wszystkich drogach całego świata
zawsze i wszędzie to samo znaczy.
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze
mówią: „Uważaj na mój rysunek!”
bo są to ZNAKI OSTRZEGAWCZE.
A prostokąty oraz kwadraty,
te z tłem niebieskim, stojące z gracją
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
bo zawsze służą informacją.
Wiesz już, dlaczego duzi i mali
znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień.
Te duże koła z brzegiem czerwonym,
które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.
Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą
i białą strzałką jak ptasi pazur,
mówią stanowczo: „Jedź, jak ci każę!”
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU.
“Wisła” Zbigniew Dmitroca
Z pięknej polskiej góry
Wypływa źródełko,
Które się zamienia
W polską rzekę wielką.
Ta rzeka to Wisła,
Płynie przez kraj cały,
Przez Kraków, Warszawę
I Toruń wspaniały.
Wiele innych polskich
Miast i wsi spotyka,
A na samym końcu
W polskim morzu znika.
“Moja rodzina” Bożena Forma
Moja rodzina
to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę
i młodszego brata.
Siostra jest wysoka,
czarne włosy ma,
a braciszek mały
skończył latka dwa.
Wspólne zabawy,
wspólne spacery.
Zimą na narty,
latem rowery.
Czas wolny zawsze
razem spędzamy,
bardzo się mocno
wszyscy kochamy.
“Miasteczko” Joanna Papuzińska
Księżyc schyla się nad rzeczką:
– Śpij, miasteczko,
śpij, miasteczko.
Mrokiem się opatul
i zapachem kwiatów.
Śpijcie, domki nieduże,
bzy w ogrodach i róże,
niech śpią uliczki wąskie, i rynek, i ratusz,
i rodzina gawrona
na dzwonnicy, przy dzwonach.
Nikt was ze snu nie zbudzi,
nikt nie nastraszy ludzi,
nic złego się nie zdarzy,
bo stoję tu na straży.
Śpij sobie, śpij, miasteczko.
Do rana niedaleczko.
“Katechizm polskiego dziecka” Władysław Bełza
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swemi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czem ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czem zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
“Parasol” Maria Konopnicka
Wuj parasol sobie sprawił.
Ledwo w kącie go postawił,
Zaraz Julka, mały Janek
Cap! za niego. Smyk! na ganek.
Z ganku w ogród i przez pola
Het, używać parasola!
– Deszcz, deszcz idzie! Deszcz, deszcz
leci!
Więc do domu wracać, dzieci!
– Co nam wracać za niewola!
Czy nie mamy parasola?
Wtem się zerwie wicher srogi.
Dzieci w krzyk i dalej w nogi…
Szumią trawy, gną się drzewa,
To już nie deszcz, to ulewa.
A najgorsza teraz dola
Nieszczęsnego parasola.
W górę gną się jego żebra,
Deszcz nań chlusta jakby z cebra,
Pękł materiał… Aż pod chmury
Wzniósł parasol pęd wichury.
Nie wiem, jak to się skończyło,
Lecz podobno niezbyt miło.
“Deszczyk” Natalia Usenko
Gapię się na deszcz za oknem:
mokre domy, drzewa mokre,
mokre psy i mokre koty,
w niebie mokre samoloty,
jeżdżą mokre samochody.
Skąd się wzięło tyle wody?
Stoję, dziwię się okropnie.
A na świecie wszystko moknie.
“Dyzio marzyciel” Julian Tuwim
Położył się Dyzio na łące,
Przygląda się niebu błękitnemu
I marzy:
„Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu…
A te różowe –
Że to nie lody malinowe…
A te złociste, pierzaste –
Że to nie stosy ciastek…
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego…
Jaki piękny byłby wtedy świat!
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł… i jadł… i jadł…”.
“Klaun” Tomasz Plebański
Niektórzy mówią, że nie jest ważny.
Lecz cyrk bez niego jest zbyt poważny!
A on gdy wyjdzie, w za dużych spodniach,
Zaraz się śmieje cała widownia.
W ogromnych butach, z nosem czerwonym.
I śmiech dochodzi już z każdej strony.
Czasem coś spsoci, lub skecz wystawi
I już publiczność cała się bawi.
Bo on naprawdę kocha wygłupy.
Klaun. Najweselszy z cyrkowej trupy.
Piosenki:
“Samochody” Renata Szczypior
- Po ulicy, w obie strony
jadą szybko samochody,
głośno trąbią i skręcają,
bo zielone światło mają.
Ref. Wolniej, proszę! Hola! Hola!
Właśnie idę do przedszkola!
- Roześmiane autobusy
wszystkim robić chcą psikusy,
burczą, warczą i mrugają,
na wycieczkę zapraszają.
Ref. Wolniej, proszę…
“Mazurek Dąbrowskiego” Józef Wybicki
- Jeszcze Polska nie zginęła,
kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
szablą odbierzemy.
Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski,
z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
złączym się z narodem.
- Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
jak zwyciężać mamy.
Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…
- Jak Czarniecki do Poznania
po szwedzkim zaborze,
dla ojczyzny ratowania
wrócim się przez morze.
Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…
- Już tam ojciec do swej Basi
mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
biją w tarabany.
Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…
“Piosenka Kreta Cezarego” Ewa Jakubowska
- Tu pod ziemią mam mieszkanie,
a na górze kopczyk zrobię.
Kto zamieszka razem ze mną?
Czasem z żalem myślę sobie.
Ref. Jestem smutny Kret Cezary.
Czyś nie widział dla mnie pary?
Bo marzeniem Cezarego
jest, by kogoś mieć bliskiego.
- Labiryntem korytarzy,
powędruję, hen, daleko,
gdzie się promyk słońca żarzy,
czy nie spotkam się z kolegą?
Ref. Jestem smutny…
- Pójdę zaraz w świat przed siebie,
kto mi dobrą drogę wskaże?
Idę wcale się nie grzebiąc,
szukać przyjaciela z marzeń.
Ref. Jestem smutny…