Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

18.10.2021 - 22.10.2021
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)szynka wiejska, pomidor, mleko z miodem(7)

obiad

zupa barszcz czerwony(7)kasza pęczak(1)schab parowany w sosie własnym(1)kapusta biała w zalewie, woda

podwieczorek

jogurt do picia

Wtorek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) pasta jajeczna z koperkiem i papryką(3,7)rzodkiewka ogórek zielony, zupa mleczna płatki owsiane(1,7)hibiskus

obiad

zupa pomidorowa z lanymi kluskami(1,3,7)ziemniaki, kotlet z indyka(1,3,7)kalafior z bułką tartą(1)woda

podwieczorek

kisiel

Środa

śniadanie

chleb razowy(1) chleb mazowiecki(1) bagietka(1) masło(7)pasztet(1,3)ogórek zielony, zupa mleczna płatki jaglane(1,7)herbata z cytryną

obiad                                                                            

zupa ogórkowa(7)ryż(1)sos słodko kwaśny z piersią z kurczaka

podwieczorek

piernik(1,3,7)wyrób własny

Czwartek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką(7)zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7)

obiad

zupa krupnik(1)ryba pieczona(3)ziemniaki, warzywa parowane z pomidorami, woda

podwieczorek

banan

Piątek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)schab pieczony, sałata, kawa inka(7)

obiad

zupa wielowarzywna z kaszą jaglaną(1,7)pierogi ruskie z cebulą(1,3,7)wyrób własny kapusta kiszona z marchewką i cebulą, woda

podwieczorek

mini pizza(1,3,7)

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc Październik w grupie Puchatki

Tematy kompleksowe:

  1. Pani Jesień i jej wspaniałe stroje.
  2. Co nam jesień w koszach niesie?
  3. Uczymy się dbać o swoje zdrowie.
  4. Niezwykły rytm przyrody.

 

Cele ogólne:

– aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych

i muzycznych

– wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

– wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, zabawy, pracy przy stoliku, posiłków)

– kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się podczas posiłków

– wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania

– wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

-rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)

– doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi

– wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób

– kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych

wobec koleżanek, kolegów i dorosłych w różnych sytuacjach

– budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych – wyrażanie potrzeb własnych, zauważanie potrzeb innych

– wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie

grupowym (czekanie na swoją kolej, ustępowanie, pomaganie słabszym/potrzebującym)

– wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej

– doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby

– doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim

(poprawne wymawianie głosek)

– rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie

– poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek

– rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji

– poznanie obrazu graficznego liczby „2”

– wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku (opadanie liści, zbieranie zapasów na zimę, odloty ptaków, krótszy dzień, chłód, deszcz)

– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności

– rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie

– wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych

– poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”

– usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)

– poznanie obrazu graficznego liczby „3”

– rozwijanie poczucia rytmu muzycznego

– rozwijanie sprawności manualnej

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

– kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej

– kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)

– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

– poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”

– poznanie obrazu graficznego liczby „4”

– poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”

– rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku

– poznanie obrazu graficznego liczby „5”

Nasze teksty

Piosenki:

„Pani Jesień

Kto chodzi dziś po lesie?

La, la, la, la, la, la.

To piękna Pani Jesień:

kapelusz z liści ma.

Listeczków kolorowych,

złocistych i brązowych,

czerwonych koralików

kapelusz ma bez liku.

 Kto chodzi dziś po lesie?

La, la, la, la, la, la.

To piękna Pani Jesień:

w koszyku dary ma.

Żołędzi i kasztanów,

jabłuszek pięć rumianych

i grzybków – borowików

w koszyku ma bez liku.

 Kto chodzi dziś po lesie?

La, la, la, la, la, la.

To piękna Pani Jesień:

piosenki dla nas ma.

Deszczowe, nastrojowe,

wesołe, przebojowe.

W jesiennym notesiku

piosenek ma bez liku.

„Wiatr łobuziak”

Czy to gada jakieś licho?

Czy to mysz się skrada cicho?

Może to na wróble strach

macha kijem: rach, ciach, ciach!

Nie!

Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci,

raz porwał stary parasol cioci.

Ach, ten łobuziak, jesienny wiatr, szszsz!

Pędzi wesoło przez świat.

Czy to słychać wycie wilka?

Czy to idzie słoni kilka?

Może to jest szara sowa,

co się w starej dziupli chowa?

Nie!

Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci…

Wiersze:

„Drzewa”

Zatęskniły w lesie drzewa

za jesienią…

− Chcemy całe błyszczeć złotem

i czerwienią…

W piękne szaty się przyodziać

jak królowe,

niech kłaniają nam się chmury

granatowe…

A gdy senne już będziemy

i zmęczone,

niechaj jesień nas otuli

mgły welonem…

A gdy wiatr ostatni liść

nam strąci z głowy,

pomalutku

zapadniemy

w sen zimowy…

                          Małgorzata Strzałkowska

 

„Elementarz sportowy”

Każdy tata o tym wie:

Chcesz być zdrowy − ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa.

Są reguły, jest zabawa.

Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.

Może rolki, koszykówka,

rower, piłka lub siatkówka,

biegi, sanki i łyżwiarstwo,

hokej, snowboard czy narciarstwo?

Może tenis lub karate?

Namów mamę, siostrę, tatę.

Ważna jest też ta zasada

(to zaleta jest, nie wada):

nie są ważne tu medale,

lecz jak ćwiczysz − czy wytrwale,

czy szanujesz przeciwnika.

Jaki jesteś, stąd wynika!

Sport nauczyć może wiele.

Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,

a z wszystkiego jedna racja:

górą sport i rekreacja!

                                   Edyta Pawlak

„Psotnik”

Nudził się psotny wietrzyk,

bo nikt się z nim nie bawił.

Pomyślał: „Co tu zrobić?”

i z dziupli nos wystawił.

Roześmiał się cichutko,

poleciał aż pod chmury!

Tam zrobił dwa fikołki

i sfrunął szybko z góry.

Ziu! Przestraszył zająca!

Szu! Rozgonił wiewiórki!

Dmuchnął w nos niedźwiedziowi!

Wpadł do starej komórki!

Patrzcie! Łaskocze drzewa!

Te aż się gną od chichotu!

Przewrócił stracha na wróble!

I w uszy nagwizdał kotu!

A potem sobie usiadł

i westchnął cichuteńko:

„Nikt się ze mną nie bawi!”

Uronił łezkę maleńką.

Lecz zaraz szybko ją wytarł,

troszeczkę poweselał:

„Polecę w świat, będę szukał,

i znajdę gdzieś przyjaciela!”

                                        Renata Szczypior

„Ruch, ruch, ruch”

Nie siedź w domu,

gdy na dworze słońce świeci.

Wyjdź na spacer,

jak to robią inne dzieci.

Zabierz piłkę

i skakankę z kąta weź,

pokaż innym, że ty także ćwiczyć chcesz!

Na ruch, ruch, ruch

jest dzisiaj wielka moda,

więc ćwicz, ćwicz, ćwicz −

to dobre jest dla zdrowia,

a ruch, ruch, ruch

jest twoim przyjacielem,

więc ćwicz, ćwicz, ćwicz

w dni zwykłe i w niedzielę!

Nie siedź w domu,

gdy na dworze deszczyk pada.

W małym deszczu

może niezła być zabawa.

Włóż kalosze,

bo kalosze lubią deszcz,

i parasol

weź na spacer, jeśli chcesz.

(…)

Nie siedź w domu,

gdy na dworze śnieżek prószy,

wyjdź na spacer,

nauszniki włóż na uszy.

Gdy masz łyżwy

na ślizgawkę możesz pójść,

lub na narty,

jeśli mieszkasz pośród gór.

                                  Ewa Chotomska