Puchatki

grupa 4-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

27.11.2023 - 01.12.2023
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)ser żółty(7)pierś drobiowa, czekolada na mleku(7)papryka, herbata z cytryną

obiad

zupa z czerwonej soczewicy(1,9)ziemniaki, gołębie z siekaną kapustą w sosie pomidorowym(1,7), woda

podwieczorek

ciasto drożdżowe(1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) jajecznica na maśle(3,7)szynka swojska, mix warzyw, zupa mleczna ryż na mleku(1,7)herbata owocowa

obiad

zupa z fasoli szparagowej(1,7)kluski leniwe z serem polane bułką(1,3,7)surówka z kapusty czerwonej, woda

podwieczorek

owoc

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem(7)polędwica sopocka, sałatka jarzynowa(3,7)zupa mleczna kasza jaglana(1,7)woda z cytryną

obiad

zupa jarzynowa(7)kasza bul gur(1)sos słodko kwaśny z piersią z kurczaka i kapustą pekińską(1,9), woda

podwieczorek

jogurt(7)

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasta z groszku zielonego z cebulą i szpinakiem(1)kiełbasa żywiecka, zupa mleczna kasza manna(1,7)ogórek kiszony, herbata z miętą

Obiad

Zupa rosół z makaronem(1,3)ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4)kapusta pekińska z rzodkiewką i majonezem(7), woda

 Podwieczorek

 galaretka

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasztet z cukinii, ogórek, mleko(7) mix warzyw, herbata biała

Obiad

Zupa koperkowa(7)makaron z serem(1,3,7), woda

Podwieczorek

owoc

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Listopad w grupie 4-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Bezpieczni i rozważni.
  2. Polska – nasza ojczyzna.
  3. Preludium deszczowe.
  4. Rozpoznajemy emocje.

 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • zwracanie uwagi na zmiany w sposobie ubierania w zależności od pory roku
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • doskonalenie sprawności manualnej
  • uczestniczenie w prostych zabawach konstrukcyjnych
  • doskonalenie sprawności manualnej
  • inicjowanie zabaw konstrukcyjnych
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych i muzycznych

 

Obszar emocjonalny:

  • budowanie świadomości, że zwierząt nie wolno krzywdzić
  • spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
  • podejmowanie prób samodzielnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  • rozróżnianie pojęć dobra i zła
  • nazywanie uczuć kojarzących się z rodziną
  • spokojne oczekiwanie na swoją kolej w trakcie zabaw
  • uważne słuchanie wypowiedzi innych
  • budowanie obrazu własnego „ja”
  • rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji
  • poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
  • wyrażanie emocji za pomocą mimiki
  • rozpoznawanie emocji osób na zdjęciach
  • przedstawianie swoich emocji i uczuć poprzez udział w różnych zabawach

Obszar społeczny:

  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współpracy
  • budowanie obrazu własnego „ja”
  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
  • przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych
  • wdrażanie do przestrzegania norm i zasad dotyczących zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
  • uczenie się, komu można podawać informacje o sobie i swojej rodzinie
  • uczenie się właściwego zachowania w określonych miejscach i sytuacjach oraz stosowania obowiązujących nakazów i zakazów
  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy
  • doskonalenie umiejętności współpracy z innymi
  • przyzwyczajanie się do uważnego słuchania wypowiedzi innych
  • komunikowanie się z dziećmi i dorosłym w sposób werbalny i niewerbalny

 

Obszar poznawczy:

  • wzbogacanie wiedzy dotyczącej przygotowania ludzi i zwierząt do zimy
  • poznawanie sposobów dbania o zwierzęta domowe
  • podejmowanie obserwacji przyrodniczych dotyczących życia zwierząt występujących w najbliższym środowisku
  • doskonalenie umiejętności uczestniczenia w rozmowach na bliskie tematy
  • wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy i opowiadań
  • śpiewanie piosenek, ilustrowanie słów ruchem
  • manipulowanie materiałem przyrodniczym
  • rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku
  • klasyfikowanie przedmiotów
  • przeliczanie elementów zbiorów
  • wzbogacanie wiedzy na temat bezpieczeństwa w domu, w przedszkolu, na ulicy
  • rozwiązywanie zagadek
  • doskonalenie umiejętności uczestniczenia w rozmowach na bliskie tematy
  • wzbogacanie słownictwa związanego z bezpieczeństwem
  • śpiewanie piosenki, ilustrowanie słów ruchem
  • zapoznanie z numerem alarmowym
  • uczestniczenie w scenkach dramowych
  • zapoznanie z pojęciem i budową drzewa genealogicznego
  • rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych członków rodziny
  • obcowanie ze sztuką
  • rozumienie znaczenia pojęcia „czas wolny”
  • utrwalenie nazwy swojego miasta i adresu zamieszkania
  • poznanie najważniejszych informacji na temat Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska
  • utrwalenie świadomości bycia Polakiem
  • poznanie hymnu i symboli Polski
  • przypominanie i utrwalenie swojego adresu zamieszkania
  • rozpoznawanie różnych domów (blok, dom jednorodzinny, kamienica)
  • słuchanie utworów literackich w skupieniu i z uwagą
  • uczestniczenie w zabawach plastycznych
  • klasyfikowanie przedmiotów ze względu na różne cechy
  • branie udziału w eksperymentach
  • nazywanie kolorów jesieni i ich pochodnych
  • zdobywanie wiedzy na temat deszczu
  • nazywanie różnych rodzajów deszczu
  • uwrażliwianie się na różne elementy muzyki
  • nazywanie różnych rodzajów butów i rozpoznawanie ich przeznaczenia
  • nabywanie umiejętności doboru ubrań odpowiednio do pory roku
  • nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla jesieni
  • nazywanie poszczególnych części ciała
  • rozumienie znaczenia pojęcia „marzenia”
  • wypowiadanie się na temat treści wysłuchanych wierszy, opowiadań
  • rozwijanie mowy komunikatywnej

Nasze teksty

Wiersze:

“Światła sygnalizatora” Dorota Gellner

Idą dzieci, idą dzieci, a nad jezdnią sygnał świeci.

Mam czerwone wielkie oko, mam buzię jak mak,

gdy pokażę się nad jezdnią, wołam do was tak:

Uwaga! Czerwone światło!

Stój! O wypadek łatwo!

Idą dzieci, idą dzieci, a nad jezdnią sygnał świeci.

Mam zielone piękne oko, zielone jak liść.

Gdy się zazielenię w górze, to możecie iść.

Zielone światło, zielone!

Przechodźcie na drugą stronę.

A czy mrugacie też, kiedy pada deszcz?

Oczywiście! Co za pytanie!

Kto się zawsze zajmuje mruganiem,

ten nawet wtedy mruga, gdy na świecie deszcz i szaruga!

“Kolorowe znaki” Krzysztof Wiśniewski

Tatusiu, powiedz czemu na drogach

po obu stronach są ustawione

te dziwne znaki w różnych kolorach

żółte, niebieskie, białe, czerwone?

Widzisz , mój synku – słyszysz odpowiedź –

znaki dla ciebie tak zagadkowe

wszyscy kierowcy znają na pamięć,

bo to są właśnie ZNAKI DROGOWE.

Ich kształt i barwa oraz rysunek

namalowany na znaku tarczy

na wszystkich drogach całego świata

zawsze i wszędzie to samo znaczy.

Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym

z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze

mówią: „Uważaj na mój rysunek!”

bo są to ZNAKI OSTRZEGAWCZE.

A prostokąty oraz kwadraty,

te z tłem niebieskim, stojące z gracją

INFORMACYJNE są to ZNAKI,

bo zawsze służą informacją.

Wiesz już, dlaczego duzi i mali

znaki drogowe widują co dzień?

Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:

każdy kierowca i każdy przechodzień.

Te duże koła z brzegiem czerwonym,

które z daleka widać od razu,

„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,

bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.

Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą

i białą strzałką jak ptasi pazur,

mówią stanowczo: „Jedź, jak ci każę!”

Dlatego są to ZNAKI NAKAZU.

“Wisła” Zbigniew Dmitroca

Z pięknej polskiej góry

Wypływa źródełko,

Które się zamienia

W polską rzekę wielką.

Ta rzeka to Wisła,

Płynie przez kraj cały,

Przez Kraków, Warszawę

I Toruń wspaniały.

Wiele innych polskich

Miast i wsi spotyka,

A na samym końcu

W polskim morzu znika.

“Moja rodzina” Bożena Forma

Moja rodzina

to ja, mama, tata.

Mam też siostrę Alę

i młodszego brata.

Siostra jest wysoka,

czarne włosy ma,

a braciszek mały

skończył latka dwa.

Wspólne zabawy,

wspólne spacery.

Zimą na narty,

latem rowery.

Czas wolny zawsze

razem spędzamy,

bardzo się mocno

wszyscy kochamy.

“Miasteczko” Joanna Papuzińska

Księżyc schyla się nad rzeczką:

– Śpij, miasteczko,

śpij, miasteczko.

Mrokiem się opatul

i zapachem kwiatów.

Śpijcie, domki nieduże,

bzy w ogrodach i róże,

niech śpią uliczki wąskie, i rynek, i ratusz,

i rodzina gawrona

na dzwonnicy, przy dzwonach.

Nikt was ze snu nie zbudzi,

nikt nie nastraszy ludzi,

nic złego się nie zdarzy,

bo stoję tu na straży.

Śpij sobie, śpij, miasteczko.

Do rana niedaleczko.

“Katechizm polskiego dziecka” Władysław Bełza

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czem ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czem zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

“Parasol” Maria Konopnicka

Wuj parasol sobie sprawił.

Ledwo w kącie go postawił,

Zaraz Julka, mały Janek

Cap! za niego. Smyk! na ganek.

Z ganku w ogród i przez pola

Het, używać parasola!

– Deszcz, deszcz idzie! Deszcz, deszcz

leci!

Więc do domu wracać, dzieci!

– Co nam wracać za niewola!

Czy nie mamy parasola?

Wtem się zerwie wicher srogi.

Dzieci w krzyk i dalej w nogi…

Szumią trawy, gną się drzewa,

To już nie deszcz, to ulewa.

A najgorsza teraz dola

Nieszczęsnego parasola.

W górę gną się jego żebra,

Deszcz nań chlusta jakby z cebra,

Pękł materiał… Aż pod chmury

Wzniósł parasol pęd wichury.

Nie wiem, jak to się skończyło,

Lecz podobno niezbyt miło.

“Deszczyk” Natalia Usenko

Gapię się na deszcz za oknem:

mokre domy, drzewa mokre,

mokre psy i mokre koty,

w niebie mokre samoloty,

jeżdżą mokre samochody.

Skąd się wzięło tyle wody?

Stoję, dziwię się okropnie.

A na świecie wszystko moknie.

“Dyzio marzyciel” Julian Tuwim

Położył się Dyzio na łące,

Przygląda się niebu błękitnemu

I marzy:

„Jaka szkoda, że te obłoczki płynące

Nie są z waniliowego kremu…

A te różowe –

Że to nie lody malinowe…

A te złociste, pierzaste –

Że to nie stosy ciastek…

I szkoda, że całe niebo

Nie jest z tortu czekoladowego…

Jaki piękny byłby wtedy świat!

Leżałbym sobie, jak leżę,

Na tej murawie świeżej,

Wyciągnąłbym tylko rękę

I jadł… i jadł… i jadł…”.

“Klaun” Tomasz Plebański

Niektórzy mówią, że nie jest ważny.

Lecz cyrk bez niego jest zbyt poważny!

A on gdy wyjdzie, w za dużych spodniach,

Zaraz się śmieje cała widownia.

W ogromnych butach, z nosem czerwonym.

I śmiech dochodzi już z każdej strony.

Czasem coś spsoci, lub skecz wystawi

I już publiczność cała się bawi.

Bo on naprawdę kocha wygłupy.

Klaun. Najweselszy z cyrkowej trupy.

Piosenki:

“Samochody” Renata Szczypior

  1. Po ulicy, w obie strony

jadą szybko samochody,

głośno trąbią i skręcają,

bo zielone światło mają.

Ref. Wolniej, proszę! Hola! Hola!

Właśnie idę do przedszkola!

  1. Roześmiane autobusy

wszystkim robić chcą psikusy,

burczą, warczą i mrugają,

na wycieczkę zapraszają.

Ref. Wolniej, proszę…

“Mazurek Dąbrowskiego” Józef Wybicki

  1. Jeszcze Polska nie zginęła,

kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

szablą odbierzemy.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem

złączym się z narodem.

  1. Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

jak zwyciężać mamy.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

  1. Jak Czarniecki do Poznania

po szwedzkim zaborze,

dla ojczyzny ratowania

wrócim się przez morze.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

  1. Już tam ojciec do swej Basi

mówi zapłakany –

Słuchaj jeno, pono nasi

biją w tarabany.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

“Piosenka Kreta Cezarego” Ewa Jakubowska

  1. Tu pod ziemią mam mieszkanie,

a na górze kopczyk zrobię.

Kto zamieszka razem ze mną?

Czasem z żalem myślę sobie.

Ref. Jestem smutny Kret Cezary.

Czyś nie widział dla mnie pary?

Bo marzeniem Cezarego

jest, by kogoś mieć bliskiego.

  1. Labiryntem korytarzy,

powędruję, hen, daleko,

gdzie się promyk słońca żarzy,

czy nie spotkam się z kolegą?

Ref. Jestem smutny…

  1. Pójdę zaraz w świat przed siebie,

kto mi dobrą drogę wskaże?

Idę wcale się nie grzebiąc,

szukać przyjaciela z marzeń.

Ref. Jestem smutny…