Puchatki

grupa 4-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

27.03.2023 - 31.03.2023
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) szynka na kartki, ogórek zielony, mleko z miodem

obiad

zupa pomidorowa z lanymi kluskami(1,3,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki, marchew, por, jabłko z jogurtem(7), woda

podwieczorek

placek drożdżowy(1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) ser żółty(7) nutella bez oleju palmowego, pomidor, zupa mleczna kasza jaglana(1,7) herbata z sokiem malinowym

obiad

zupa krem z białych warzyw + grzanki,(1,7) ryż(1) gyros z piersi kurczaka + sos czosnkowy(1) sałata w sosie winegret, woda

podwieczorek

pomarańcza

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) parówki indykpolki, twarożek ze szczypiorkiem(7) rzodkiewka, zupa mleczna makaron(1.3.7) woda z cytryną

obiad

zupa jarzynowa(7) racuchy drożdżowe z rodzynkami(1,3,7), woda

podwieczorek

pizzerinka(1,3,7)

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) polędwica sopocka, dżem niskosłodzony, sałata z kaszą jaglaną i papryką, koperkiem, pestki słonecznika(1) zupa mleczna kulki czekoladowe(7) herbata czarna z cytryną

Obiad

Zupa serowa(7) pulpety rybne w sosie śmietanowo cytrynowym(1,4,7) kapusta biała w zalewie, woda

 Podwieczorek

Flipsy kukurydziane + śliwka

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) pasta jajeczna z koperkiem i rzodkiewką(3) schab biały mix warzyw papryka, pomidor koktajlowy, ogórek zielony, kawa inka(7)

Obiad

Krupnik(1) pierogi ruskie z okrasą(1,7) ogórek kiszony z marchewką i cebulą, woda

Podwieczorek

Jogurt(7)

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Kwiecień w grupie Puchatki

Tematy kompleksowe:

  1. Zabawy na każdą pogodę
  2. Odkrywamy świat
  3. Moje ulubione książeczki
  4. Dobre i niedobre bajki na ekranie

 

 

Cele ogólne

 

Obszar fizyczny:

– rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dziecka w czasie zabaw i ćwiczeń ruchowych oraz naśladowczych

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

– kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała w każdej sytuacji, miejscu i czasie

– stymulowanie rozwoju motoryki małej – poszerzanie zakresu czynności manipulacyjnych

– rozwijanie poczucia rytmu

 

Obszar emocjonalny:

– rozwijanie umiejętności rozumienia swoich uczuć i emocji

– doskonalenie umiejętności panowania nad własnymi emocjami

– doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji w sposób społecznie akceptowany

– budowanie systemu wartości dziecka (emocjonalna więź z otoczeniem przyrodniczym)

– kształtowanie poczucia odpowiedzialności i troski o siebie i innych

– rozpoznawanie i nazywanie emocji

– przedstawianie swoich emocji oraz uczuć, z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu

– odkrywanie swoich mocnych stron i wzmacnianie poczucia własnej wartości

– czerpanie radości ze wspólnej pracy i zabawy

– kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki

jako źródła przeżyć

– wdrażanie do poszanowania książek

 

Obszar społeczny:

– kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy

– kształtowanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach

– wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnej zabawy

– wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie reagowanie na nie

– wdrażanie do współdziałania w zespole rówieśniczym

– wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących w przedszkolu

– wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych

– wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej

– zachęcanie do podejmowanie wspólnych działań

– poznawanie uniwersalnego przekazu bajek, rozumienie ich wartości

moralnej

– poznanie roli książek w przekazywaniu wiedzy i wartości

 

Obszar poznawczy:

– wzbogacanie słownictwa dziecka o zwroty i wyrażenia związane z wiosenną pogodą (elementy pogody)

– kształtowanie świadomości własnego ciała

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania i segregowania przedmiotów według podanej cechy

– rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 5 w przód i wspak

– rozwijanie mowy i myślenia

– kształtowanie umiejętności rozróżniania prawidłowego przeliczania od błędnego

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

– doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania

– doskonalenie pamięci i spostrzegania wzrokowego

– rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań

– rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej

– kształtowanie umiejętności odczytywania ikon i symboli

– rozwijanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów

– kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i myślenia przyczynowo- skutkowego

– wdrażanie do umiejętnego słuchania tekstu i odpowiadania na pytania nauczyciela

– budzenie i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

– doskonalenie umiejętności wokalnych

– rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań

– zapoznanie z rolą biblioteki i zasadami jej funkcjonowania

– kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą

– zachęcanie do dbania o posiadane przez dzieci książki

Nasze teksty

Wiersze :

 

“Panie Wietrze”

Ludwik Jerzy Kern

Panie Wietrze, panie Wietrze,

Czemu pan nie chodzi w swetrze?

Czemu pan udaje zucha,

Skoro sam pan chłodem dmucha?

Sam oziębia pan powietrze,

Oj, ostrożnie, panie Wietrze!

Gnając chmurki gdzieś na niebie,

Chce pan sam zaziębić siebie?

Jednak lepiej, panie Wietrze,

O tej porze chodzić w swetrze.

Ani się pan sam spodzieje,

Jak pan siebie sam zawieje.

Liczka ma pan coraz bledsze,

panie Wietrze…

 

“Jak dobrze”

Małgorzata Strzałkowska

Jak dobrze być dobrym

na co dzień i w święta

i myśleć o innych,

i dbać o zwierzęta,

mieć oczy otwarte

i słuchać serduszka,

bo ono nie kłamie

gdy szepcze do uszka.

Choć nie ma co marzyć

i liczyć na cuda,

że w życiu bez przerwy

być dobrym się uda,

lecz warto spróbować

choć troszkę. Dlaczego?

Bo w życiu nad dobro

nic nie ma lepszego.

“Zagadka detektywistyczna”

Magdalena Ledwoń

Dziś jest całkiem niewesoło!

Martwią się wszyscy wokoło,

bowiem dziś z naszego zoo

uciekł groźny lew.

Pan detektyw szuka lwa.

Wziął do pracy się raz dwa,

bo się na swej pracy zna!

I przeszukał… zlew?!

Wybrał się też do Fromborka

tam po plaży wciąż się błąkał,

i pod nosem ciągle bąkał:

„Wiślany za-lew”.

Wrócił na krakowskie Błonie,

Przysiadł z boku – na betonie.

„Gdzieś tu przecież są lewkonie”

– mruczał cały czas.

„Eureka! Mam już lwy!

Nie jednego, ale trzy”

– tak się cieszy pan detektyw.

Czy masz je też ty?

Podpowiem ci, mój czytelniku,

że ukryły się w wierszyku.

Piosenki:

 

 

“Wróbel i wiatr”

Adam Skorupka

  1. Wesoła bajeczka, bajeczka niewielka:

raz wietrzyk swawolny odwiedził wróbelka;

wyczesał mu piórka, za dziób wytarmosił,

pod niebo błękitne do berka zaprosił.

Ref. Hula wróbel, hula wiatr –

gonią się przez cały świat!

  1. Wesoła bajeczka, bajeczka niewielka,

jak miło jest czasem pobawić się w berka.

Wiatr łapie wróbelka, wróbelek ucieka,

a słońce się temu przygląda z daleka.

Ref. Hula wróbel, hula wiatr –

gonią się przez cały świat!

 

“Już potrafię”

Jan Kasprzyk

  1. Rano z łóżka wyskakuję,

kapcie szybko wkładam,

potem ząbki, buzię myję

i śniadanie zjadam,

potem ząbki, buzię myję

i śniadanie zjadam.

  1. Na rowerku kolorowym

jadę do przedszkola;

tata biegnie, nie nadąża…

– Halo! Nie pędź! – woła.

Tata biegnie, nie nadąża…

– Halo! Nie pędź! – woła.

  1. Lekko fruwam aż do nieba

na mojej huśtawce,

czasem biegam też po łące

i zrywam dmuchawce,

czasem biegam też po łące

i zrywam dmuchawce.

  1. Gdy na dworze niepogoda,

chętnie coś rysuję,

a jak mama mnie poprosi,

obiad z nią gotuję,

a jak mama mnie poprosi,

obiad z nią gotuję.

„Kropki biedronki” Barbara Tartanus

  1. Ile kropek ma biedronka?

Dwie, a może trzy?

Trudno zliczyć, daję słowo.

Czy pomożesz mi?

Ref. Jedna, druga, trzecia, czwarta,

piąta, szósta kropka.

Jest i siódma, policz z nami,

gdy biedronkę spotkasz.

  1. Ach! Te kropki, te kropeczki…

Kłopot wielki mam,

bo te małe biedroneczki

chodzą tu i tam.

“Urodziny lwa”

Renata Szczypior

  1. W lesie wielkie poruszenie,

każdy dostał zaproszenie:

„Czwarte urodziny lwa!

Przybywajcie więc raz, dwa!”

Ref. A lew się dziś nie złości,

przyjmuje grzecznie gości

i tylko czasem marszczy brew,

bo to groźny lew!

  1. Pierwszy gość to wielbłąd stary,

który nosi okulary,

za nim tyłem idzie rak,

wystrojony w czarny frak.

Ref. A lew się dziś nie złości…

  1. Przyleciały już motyle,

przyszły nawet krokodyle.

Zebra założyła szal

i przybiegła też na bal.

Ref. A lew się dziś nie złości…

  1. Zaproszono też papugi,

lecz papugi to pleciugi –

już rozniosły plotek sto!

I kto robi tak? No, kto?

Ref. A lew się dziś nie złości…