Puchatki

grupa 4-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

25.03.2024 - 29.03.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)szynka Pyzdra, schab biały, ogórek zielony, zupa mleczna płatki ryżowe(1,7)herbata z cytryną

obiad

zupa zacierkowa(1,3)ziemniaki, pulpety w sosie śmietanowym(1,3,7)surówka kapusta czerwona z majonezem(3,7),woda

podwieczorek

placek drożdżowy(1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)paróweczki, pasta jajeczna z rzodkiewką(3,7)zupa mleczna makaron(1,3,7)pomidor, herbata zielona

obiad

zupa krupnik(1)kluski leniwe z serem polane bułką tartą(1,3,7)marchew gotowana(1,7), woda

podwieczorek

owoc

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)schab wiśniowy, dżem, zupa mleczna kulki miodowe(7)mix warzyw, herbata

obiad

zupa rosół z makaronem(1,3)ryba smażona(1,3,4)sałatka sosem vinegret, woda

podwieczorek

jogurt(7)

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)szynka drobiowa, pasztet wieprzowy(1,3)kakao(7)herbata owocowa, sałatka grecka z serem i soczewicą  

Obiad

Zupa ogórkowa(7)sos słodko kwaśny, kasza bul gur(1), woda

 Podwieczorek

 Flipsy

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)twarożek ze szczypiorkiem(7)szynka z wędzarni, mleko z miodem(7)herbata z cytryną

Obiad

Zupa żurek z jajkiem(3,7)ryż z jabłkami(1,7), woda

Podwieczorek

owoc

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Luty w grupie 4-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Karnawałowe zabawy.
  2. Zimowa wyprawa.
  3. Nasza Wisła.
  4. Co to jest sztuka?

 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
  • kształtowanie umiejętności odpoczynku i wyciszenia się
  • rozwijanie sprawności motorycznej poprzez udział w zabawach gimnastycznych i ruchowych
  • stwarzanie okazji do przebywania na świeżym powietrzu i budowania odporności organizmu
  • doskonalenie sprawności manualnej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne

 

Obszar emocjonalny:

  • tworzenie radosnej atmosfery oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu
  • budowanie pozytywnych skojarzeń z zimową aurą
  • kształtowanie odporności psychicznej poprzez uczestnictwo w zabawach z rywalizacją
  • zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
  • kształtowanie poczucia estetyki poprzez kontakt z różnymi dziełami sztuki
  • stwarzanie okazji do czerpania przyjemności z obcowania ze sztuką

 

Obszar społeczny:

  • budowanie pozytywnych relacji w grupie, zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw i działań
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
  • budowanie więzi grupowych poprzez zabawy integracyjne, wymagające współdziałania
  • kształtowanie postaw patriotycznych
  • wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
  • zachęcanie do odkrywania w najbliższym otoczeniu miejsc, które wiążą się ze sztuką

 

Obszar poznawczy:

  • zapoznanie z tradycjami okresu karnawałowego
  • rozbudzanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
  • tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów
  • rozwijanie sprawności zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
  • kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
  • rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne
  • rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego
  • zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych z wykorzystaniem różnych materiałów
  • tworzenie warunków do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych elementów
  • zapoznanie ze sposobami aktywnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu
  • stwarzanie okazji do nabywania intuicji matematycznej w zakresie rozumienia własności liczb
  • stwarzanie okazji do nabywania intuicji matematycznej w zakresie stałości masy
  • rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego poprzez zabawy logopedyczne
  • zachęcanie do wypowiadania się, budowania kilkuzdaniowych wypowiedzi na określony temat
  • poznanie fizycznej mapy Polski

• poznanie wybranych legend związanych z polskimi miastami

Nasze teksty

Wiersze:

“Bal przebierańców” Eliza Piotrowska

Arek dzisiaj jest rycerzem,

Jaś batmanem, Staś papieżem,

Karolinka jest królewną,

Ania wróżką jest na pewno.

Krzyś ma płetwy, Kasia ogon,

wszyscy dziś udają kogoś.

Czy to dziwi was?

Mnie wcale!

Tak się robi w karnawale!

“Zabawki idą na bal” Bożena Forma

Poszły dzieci do domu,

pusta sala została.

W maski i balony

ozdobiona cała.

Poruszyły się w kącie

pajacyk i lale –

teraz my idziemy

na balową salę.

Zagrały trójkąty,

bębenek, grzechotki.

Tańczą misie, kangurek

i pluszowe kotki.

Śpią dzieci w łóżeczkach,

księżyc nuci im walca,

a zabawki w przedszkolu

lekko tańczą na palcach.

 

Piosenki:

“Zima czarodziejka” Renata Szczypior

  1. Pewnej nocy, po cichutku

przyszła zima biała;

czarodziejską białą różdżką

śnieg wyczarowała.

Ref. Czary-mary, śnieżek biały!

Czary-mary, psss!

Czary-mary, śnieżek biały!

Czary-mary, psss!

  1. Po co komu czarne drzewa?

– myśli zima biała.

Wzięła różdżkę i na biało

las pomalowała.

Ref. Czary-mary i las biały!

Czary-mary, psss!

Czary-mary i las biały!

Czary-mary, psss!

  1. Wlazł na płotek czarny kotek,

kotek całkiem mały –

zima różdżką pomachała –

i już kot jest biały!

Ref. Czary-mary i kot biały!

Czary-mary, psss!

Czary-mary i kot biały!

Czary-mary, psss!

“Płynie Wisła, płynie” Kazimierz Hoffman

  1. Płynie Wisła, płynie, po polskiej krainie, po polskiej krainie.

Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie.

Zobaczyła Kraków, pewnie go nie minie.

  1. Zobaczyła Kraków, wnet go pokochała, wnet go pokochała.

A w dowód miłości wstęgą opasała.

A w dowód miłości wstęgą opasała.

  1. Płynie Wisła, płynie, po polskiej krainie, po polskiej krainie.

A dopóki płynie, Polska nie zaginie.

A dopóki płynie, Polska nie zaginie.