Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

07.10.2024 -11.10.2024

 

Poniedziałek

7.10.2024 poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7)  pierś z indyka, pasta jajeczna z serem i szczypiorkiem(3) ,zupa mleczna otręby pszenne z rodzynkami ,herbata  miętowa, mix warzyw+ kiełki

obiad

zupa koperkowa (7) spaghetti  bolonese (1,3,7), woda

podwieczorek

banan

Wtorek

8.10.2024 wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) zupa mleczna kasza kuskus  (1) pasta mięsno-warzywna ,ser żółty(7) marchew parowana z miodem, lemoniada z cytryną

obiad

zupa krupnik ,kluski leniwe z serem (1,3,7) sałata lodowa z pesto, woda

podwieczorek

cebularz

Środa

9.10.2024 środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło(7)  szynka z liściem, twarożek z miodem i orzechami(7,9) ,ogórek kiszony, zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7), herbata owocowa

obiad

zupa zacierkowa(1,3) ziemniaki, kotlet mielony(1,3),kapusta kiszona . woda

podwieczorek

owoc

Czwartek

10.10.2024 czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) schab na kartki, pasta rybna z łososia ,jajek , awokado z koprem(3,4) , czekolada na mleku(7) sałata, herbata z cytryną

Obiad

kapuśniak ,ziemniaki , wieprzowina szarpana(1) buraki, woda

Podwieczorek

galaretka

 

Piątek

11.10.2024 piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1)masło(7) humus bazyliowy , szynka w siatce, pomidor ,herbata  zielona  

Obiad

Zupa  jarzynowa(7) ryż(1) kurczak w sosie terjaki  z warzywami(1) , woda

Podwieczorek

jabłko

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na PAŹDZIERNIK w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Pani Jesień i jej wspaniałe stroje.
  2. Co nam jesień w koszach niesie?
  3. Uczymy się dbać o swoje zdrowie.
  4. Niezwykły rytm przyrody.
  5. Zwierzęta jesienią.

Cele ogólne:

– aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych

i muzycznych

– wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych

– wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, zabawy, pracy przy stoliku, posiłków)

– rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie

– poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek

– rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji

– poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”

– usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)

– poznanie obrazu graficznego liczby „3”

– rozwijanie poczucia rytmu muzycznego

– rozwijanie sprawności manualnej

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat

– kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej

– kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)

– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

– poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”

– poznanie obrazu graficznego liczby „4”

– poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”

– rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku

– poznanie obrazu graficznego liczby „5”

 

Nasze teksty

 

Piosenki:

„Pani Jesień”

  1. Kto chodzi dziś po lesie?

La, la, la, la, la, la.

To piękna Pani Jesień:

kapelusz z liści ma.

Listeczków kolorowych,

złocistych i brązowych,

czerwonych koralików

kapelusz ma bez liku.

  1. Kto chodzi dziś po lesie?

La, la, la, la, la, la.

To piękna Pani Jesień:

w koszyku dary ma.

Żołędzi i kasztanów,

jabłuszek pięć rumianych

i grzybków – borowików

w koszyku ma bez liku.

 

  1. Kto chodzi dziś po lesie?

La, la, la, la, la, la.

To piękna Pani Jesień:

piosenki dla nas ma.

Deszczowe, nastrojowe,

wesołe, przebojowe.

W jesiennym notesiku

piosenek ma bez liku.

 

„Wiatr łobuziak”

  1. Czy to gada jakieś licho?

Czy to mysz się skrada cicho?

Może to na wróble strach

macha kijem: rach, ciach, ciach!

Nie!

Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci,

raz porwał stary parasol cioci.

Ach, ten łobuziak, jesienny wiatr, szszsz!

Pędzi wesoło przez świat.

  1. Czy to słychać wycie wilka?

Czy to idzie słoni kilka?

Może to jest szara sowa,

co się w starej dziupli chowa?

Nie!

Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci…

 

Wiersze:

„Drzewa”

Zatęskniły w lesie drzewa

za jesienią…

− Chcemy całe błyszczeć złotem

i czerwienią…

W piękne szaty się przyodziać

jak królowe,

niech kłaniają nam się chmury

granatowe…

A gdy senne już będziemy

i zmęczone,

niechaj jesień nas otuli

mgły welonem…

A gdy wiatr ostatni liść

nam strąci z głowy,

pomalutku

zapadniemy

w sen zimowy…

Małgorzata Strzałkowska

 

„Elementarz sportowy”

Każdy tata o tym wie:

Chcesz być zdrowy − ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa.

Są reguły, jest zabawa.

Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.

Może rolki, koszykówka,

rower, piłka lub siatkówka,

biegi, sanki i łyżwiarstwo,

hokej, snowboard czy narciarstwo?

Może tenis lub karate?

Namów mamę, siostrę, tatę.

Ważna jest też ta zasada

(to zaleta jest, nie wada):

nie są ważne tu medale,

lecz jak ćwiczysz − czy wytrwale,

czy szanujesz przeciwnika.

Jaki jesteś, stąd wynika!

Sport nauczyć może wiele.

Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,

a z wszystkiego jedna racja:

górą sport i rekreacja!

Edyta Pawlak

 

„Psotnik”

Nudził się psotny wietrzyk,

bo nikt się z nim nie bawił.

Pomyślał: „Co tu zrobić?”

i z dziupli nos wystawił.

Roześmiał się cichutko,

poleciał aż pod chmury!

Tam zrobił dwa fikołki

i sfrunął szybko z góry.

Ziu! Przestraszył zająca!

Szu! Rozgonił wiewiórki!

Dmuchnął w nos niedźwiedziowi!

Wpadł do starej komórki!

Patrzcie! Łaskocze drzewa!

Te aż się gną od chichotu!

Przewrócił stracha na wróble!

I w uszy nagwizdał kotu!

A potem sobie usiadł

i westchnął cichuteńko:

„Nikt się ze mną nie bawi!”

Uronił łezkę maleńką.

Lecz zaraz szybko ją wytarł,

troszeczkę poweselał:

„Polecę w świat, będę szukał,

i znajdę gdzieś przyjaciela!”

Renata Szczypior