Puchatki
grupa 5-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
28.04.2025 - 30.04.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, DŻEM BRZOSKWIONIOWY NISKOSŁODZONY, KAWA ZBOŻOWA (1,7);
OBIAD:
ZUPA MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I Z MIĘSEM WARZYWNYM (9), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
BANAN
Wtorek
ŚNIADANIE:
KLUSKI LANE NA MLEKU (1,3,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, PARÓWKI CIELĘCE, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z BURAKA, PAPRYKI I CEBULI, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KISIEL OWOCOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), PASTA (MIĘSO I GOTOWANE WARZYWA) (1,3,7,9) OGÓREK KISZONY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM, JABŁKIEM I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
OBIAD:
PODWIECZOREK:
Piątek
ŚNIADANIE:
OBIAD:
PODWIECZOREK:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc kwiecień w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Witaj, Wiosno!
- Ach, ta pogoda!
- Wielkanocny czas.
- Tajemnice komputerów i robotów
- Co to znaczy być odkrywcą?
Cele ogólne:
- rozwijanie motoryki małej i dużej;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała;
- wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia);
- dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy;
- wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin;
- podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem;
- kształtowanie umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 16;
- nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic;
- wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych;
- wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób oraz dla odmiennych poglądów i pomysłów;
- objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych;
- odróżnianie elementów świata rzeczywistego od elementów świata fikcyjnego;
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych;
- rozróżnianie czynności, aktywności, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, od tych, które szkodzą;
- wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy;
- rozróżnianie strony lewej i prawej.

Nasze teksty
Wiersze:
„ Ulewa”
Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy…
Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie…
Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!
„Wiosenny wietrzyk”
Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi.
ledwie w krzakach zamruczy,
jeszcze gwizdać nie umie,
jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie- zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.
Piosenki:
„ Maszeruje wiosna”
Tam daleko, gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref. Maszeruje Wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !
Ref. Maszeruje Wiosna…
Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.
Ref. Maszeruje Wiosna…
Wiosno, Wiosno nie zapomnij o nas,
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą poszła,
zima by została mroźna.
„Wiosenny rock and roll”
Gwar na łące i uciecha,
kto dziś zaspał, ten ma pecha.
Muchy, żaby i robale
urządzają bal nad bale.
Ref. Raz, dwa, raz i dwa!
Rock and roll’a każdy zna.
Tańczysz ty i tańczę ja
rock and roll’a, szubiduba!
Tańczy twista mały ślimak
i dżdżownica się wygina.
Stuka sobie nogą bociek,
pająk złapał muchę w locie.
Ref. Raz, dwa…
Wiosna się do słońca śmieje,
więc słoneczko mocno grzeje.
Cała łąka jest w kolorach.
Wszyscy tańczą rock and roll’a.
Ref. Raz, dwa…