Puchatki
grupa 5-latkówPlan dnia
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.45 – 15.00 Podwieczorek.
15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.
Jadłospis
07.10.2024 -11.10.2024
Poniedziałek
7.10.2024 poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7) pierś z indyka, pasta jajeczna z serem i szczypiorkiem(3) ,zupa mleczna otręby pszenne z rodzynkami ,herbata miętowa, mix warzyw+ kiełki
obiad
zupa koperkowa (7) spaghetti bolonese (1,3,7), woda
podwieczorek
banan
Wtorek
8.10.2024 wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) zupa mleczna kasza kuskus (1) pasta mięsno-warzywna ,ser żółty(7) marchew parowana z miodem, lemoniada z cytryną
obiad
zupa krupnik ,kluski leniwe z serem (1,3,7) sałata lodowa z pesto, woda
podwieczorek
cebularz
Środa
9.10.2024 środa
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło(7) szynka z liściem, twarożek z miodem i orzechami(7,9) ,ogórek kiszony, zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7), herbata owocowa
obiad
zupa zacierkowa(1,3) ziemniaki, kotlet mielony(1,3),kapusta kiszona . woda
podwieczorek
owoc
Czwartek
10.10.2024 czwartek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) schab na kartki, pasta rybna z łososia ,jajek , awokado z koprem(3,4) , czekolada na mleku(7) sałata, herbata z cytryną
Obiad
kapuśniak ,ziemniaki , wieprzowina szarpana(1) buraki, woda
Podwieczorek
galaretka
Piątek
11.10.2024 piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1)masło(7) humus bazyliowy , szynka w siatce, pomidor ,herbata zielona
Obiad
Zupa jarzynowa(7) ryż(1) kurczak w sosie terjaki z warzywami(1) , woda
Podwieczorek
jabłko
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na PAŹDZIERNIK w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Pani Jesień i jej wspaniałe stroje.
- Co nam jesień w koszach niesie?
- Uczymy się dbać o swoje zdrowie.
- Niezwykły rytm przyrody.
- Zwierzęta jesienią.
Cele ogólne:
– aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych
i muzycznych
– wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
– wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach (podczas ćwiczeń gimnastycznych, zabawy, pracy przy stoliku, posiłków)
– rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie
– poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek
– rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji
– poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
– usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie)
– poznanie obrazu graficznego liczby „3”
– rozwijanie poczucia rytmu muzycznego
– rozwijanie sprawności manualnej
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
– kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej
– kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod)
– rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
– poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
– poznanie obrazu graficznego liczby „4”
– poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
– rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku
– poznanie obrazu graficznego liczby „5”
Nasze teksty
Piosenki:
„Pani Jesień”
- Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
kapelusz z liści ma.
Listeczków kolorowych,
złocistych i brązowych,
czerwonych koralików
kapelusz ma bez liku.
- Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
w koszyku dary ma.
Żołędzi i kasztanów,
jabłuszek pięć rumianych
i grzybków – borowików
w koszyku ma bez liku.
- Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
piosenki dla nas ma.
Deszczowe, nastrojowe,
wesołe, przebojowe.
W jesiennym notesiku
piosenek ma bez liku.
„Wiatr łobuziak”
- Czy to gada jakieś licho?
Czy to mysz się skrada cicho?
Może to na wróble strach
macha kijem: rach, ciach, ciach!
Nie!
Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci,
raz porwał stary parasol cioci.
Ach, ten łobuziak, jesienny wiatr, szszsz!
Pędzi wesoło przez świat.
- Czy to słychać wycie wilka?
Czy to idzie słoni kilka?
Może to jest szara sowa,
co się w starej dziupli chowa?
Nie!
Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci…
Wiersze:
„Drzewa”
Zatęskniły w lesie drzewa
za jesienią…
− Chcemy całe błyszczeć złotem
i czerwienią…
W piękne szaty się przyodziać
jak królowe,
niech kłaniają nam się chmury
granatowe…
A gdy senne już będziemy
i zmęczone,
niechaj jesień nas otuli
mgły welonem…
A gdy wiatr ostatni liść
nam strąci z głowy,
pomalutku
zapadniemy
w sen zimowy…
Małgorzata Strzałkowska
„Elementarz sportowy”
Każdy tata o tym wie:
Chcesz być zdrowy − ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz − czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja!
Edyta Pawlak
„Psotnik”
Nudził się psotny wietrzyk,
bo nikt się z nim nie bawił.
Pomyślał: „Co tu zrobić?”
i z dziupli nos wystawił.
Roześmiał się cichutko,
poleciał aż pod chmury!
Tam zrobił dwa fikołki
i sfrunął szybko z góry.
Ziu! Przestraszył zająca!
Szu! Rozgonił wiewiórki!
Dmuchnął w nos niedźwiedziowi!
Wpadł do starej komórki!
Patrzcie! Łaskocze drzewa!
Te aż się gną od chichotu!
Przewrócił stracha na wróble!
I w uszy nagwizdał kotu!
A potem sobie usiadł
i westchnął cichuteńko:
„Nikt się ze mną nie bawi!”
Uronił łezkę maleńką.
Lecz zaraz szybko ją wytarł,
troszeczkę poweselał:
„Polecę w świat, będę szukał,
i znajdę gdzieś przyjaciela!”
Renata Szczypior