Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;

Piątek – tańce;

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 – Spacer.

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

28.04.2025 - 30.04.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, DŻEM BRZOSKWIONIOWY NISKOSŁODZONY, KAWA ZBOŻOWA (1,7);

OBIAD:

ZUPA MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I Z MIĘSEM WARZYWNYM (9), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

 BANAN

Wtorek

ŚNIADANIE:

KLUSKI LANE NA MLEKU (1,3,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, PARÓWKI CIELĘCE, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ZUPA JARZYNOWA  NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z BURAKA, PAPRYKI I CEBULI, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KISIEL OWOCOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), PASTA (MIĘSO  I GOTOWANE WARZYWA) (1,3,7,9) OGÓREK KISZONY, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM, JABŁKIEM I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BATON ZBOŻOWY;

Czwartek

ŚNIADANIE:

OBIAD:

PODWIECZOREK:

 

Piątek

ŚNIADANIE:

OBIAD:

PODWIECZOREK:

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc kwiecień w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Witaj, Wiosno!
  2. Ach, ta pogoda!
  3. Wielkanocny czas.
  4. Tajemnice komputerów i robotów
  5. Co to znaczy być odkrywcą?

Cele ogólne:

  • rozwijanie motoryki małej  i dużej;
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach koordynujących ruchy całego ciała;
  • wdrażanie do rozwijania samodyscypliny (działanie zgodnie z zasadami i ustalonym rytmem np. dnia);
  • dostrzeganie piękna przyrody w swojej okolicy;
  • wypowiadanie się na temat swoich przemyśleń, wynikających z poznawania życia zwierząt i roślin;
  • podtrzymywanie zainteresowania literami i czytaniem;
  • kształtowanie  umiejętności wnioskowania matematycznego i twórczego myślenia przy prostych zadaniach matematycznych;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 16;
  • nazywanie niektórych gatunków kwiatów i owoców na podstawie zdjęć oraz wyglądu, wskazywanie podobieństw i różnic;
  • wdrażanie do systematycznego rejestrowania zjawisk pogodowych;
  • wyrażanie szacunku wobec siebie i innych osób oraz dla odmiennych poglądów i pomysłów;
  • objaśnianie kolejności zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych;
  • odróżnianie elementów świata rzeczywistego od elementów świata fikcyjnego;
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się zwrotami dotyczącymi stosunków wielkościowych;
  • rozróżnianie czynności, aktywności, które pozytywnie wpływają na nasze zdrowie, od tych, które szkodzą;
  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy;
  • rozróżnianie strony lewej i prawej.

 

 

Nasze teksty

Wiersze:

„ Ulewa”

Ptak się kuli pośród liści,
mokną drzewa, mokną  krzewy,
a ja biegnę przez kałuże,
a ja biegnę wśród ulewy…

Drży na deszczu pączek róży,
mokną grusze i jabłonie,
a ja biegnę przez kałuże,
krople deszczu łapię w dłonie…

Kiście bzu zwiesiły głowy,
mokra ziemia pachnie deszczem,
a ja krzyczę prosto w chmury:
– Padaj, deszczu! Padaj jeszcze!

 

„Wiosenny wietrzyk”

Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi.
ledwie w krzakach zamruczy,
jeszcze gwizdać nie umie,
jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie- zaświstał.
Znalazł listki – zapiał na listkach.
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.
Czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk.
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.
Albo szepcze tak, że milczy prawie.
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.

 

Piosenki:

„ Maszeruje wiosna”

Tam daleko, gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje Wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
 gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Ref. Maszeruje Wiosna…

Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony,
 a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje Wiosna…

Wiosno, Wiosno nie zapomnij o nas,
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą poszła,
zima by została mroźna.

 

„Wiosenny rock and roll”

Gwar na łące i uciecha,
kto dziś zaspał, ten ma pecha.
Muchy, żaby i robale
urządzają bal nad bale.

Ref. Raz, dwa, raz i dwa!
Rock and roll’a każdy zna.
Tańczysz ty i tańczę ja
rock and roll’a, szubiduba!

Tańczy twista mały ślimak
i dżdżownica się wygina.
Stuka sobie nogą bociek,
pająk złapał muchę w locie.

Ref. Raz, dwa…

Wiosna się do słońca śmieje,
więc słoneczko mocno grzeje.
Cała łąka jest w kolorach.
Wszyscy tańczą rock and roll’a.

Ref. Raz, dwa…