Tygryski
grupa 3-latków
Plan dnia
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:
Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 14.30 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.45 – 15.00 Podwieczorek.
15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis
27.03.2023 - 31.03.2023
Poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) szynka na kartki, ogórek zielony, mleko z miodem
obiad
zupa pomidorowa z lanymi kluskami(1,3,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki, marchew, por, jabłko z jogurtem(7), woda
podwieczorek
placek drożdżowy(1,3,7)
Wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) ser żółty(7) nutella bez oleju palmowego, pomidor, zupa mleczna kasza jaglana(1,7) herbata z sokiem malinowym
obiad
zupa krem z białych warzyw + grzanki,(1,7) ryż(1) gyros z piersi kurczaka + sos czosnkowy(1) sałata w sosie winegret, woda
podwieczorek
pomarańcza
Środa
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) parówki indykpolki, twarożek ze szczypiorkiem(7) rzodkiewka, zupa mleczna makaron(1.3.7) woda z cytryną
obiad
zupa jarzynowa(7) racuchy drożdżowe z rodzynkami(1,3,7), woda
podwieczorek
pizzerinka(1,3,7)
Czwartek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) polędwica sopocka, dżem niskosłodzony, sałata z kaszą jaglaną i papryką, koperkiem, pestki słonecznika(1) zupa mleczna kulki czekoladowe(7) herbata czarna z cytryną
Obiad
Zupa serowa(7) pulpety rybne w sosie śmietanowo cytrynowym(1,4,7) kapusta biała w zalewie, woda
Podwieczorek
Flipsy kukurydziane + śliwka
Piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) pasta jajeczna z koperkiem i rzodkiewką(3) schab biały mix warzyw papryka, pomidor koktajlowy, ogórek zielony, kawa inka(7)
Obiad
Krupnik(1) pierogi ruskie z okrasą(1,7) ogórek kiszony z marchewką i cebulą, woda
Podwieczorek
Jogurt(7)
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Kwiecień w grupie Tygryski
Tematy kompleksowe:
- Co słychać, Pani Wiosno?
- Pogoda w kratkę
- Pstryczek elektryczek
- Małe odkrycia
Cele ogólne:
Obszar fizyczny
– kształtowanie sprawności fizycznej poprzez uczestnictwo w zajęciach ruchowych w sali oraz na powietrzu
– doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego
– rozwijanie małej motoryki
– kształtowanie szybkiej reakcji na bodźce
– wyrabianie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała
– kształtowanie umiejętności prawidłowego kierunku rysowania: od lewej do prawej
– doskonalenie analizatora słuchowego i wzrokowego
– kształtowanie umiejętności komunikowania potrzeby ruchu, odpoczynku
– rozwijanie wyobraźni dotykowej
– rozwijanie motoryki dużej
Obszar emocjonalny
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
– uwrażliwianie na piękno przyrody
– budowanie pozytywnej motywacji i wiary we własne siły
– rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i radzenia sobie z przegraną
– wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu
– rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych
– kształtowanie umiejętności okazywania emocji w sposób akceptowalny dla innych
Obszar społeczny
– kształtowanie postaw prospołecznych (czerpanie radości ze wspólnej zabawy, obdarzanie uwagą osób dorosłych)
– wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie
– rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi poprzez komunikaty werbalne i niewerbalne
– kształtowanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej
– wdrażanie do stosowania zasad fair play podczas zawodów sportowych
Obszar poznawczy
– wdrażanie do prowadzenie obserwacji przyrodniczych
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się
– doskonalenie umiejętności liczenia w dostępnym zakresie
– rozwijanie umiejętności klasyfikowania
– poznanie zjawisk przyrodniczych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń
– rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
– budowanie dziecięcej wiedzy o przyrodzie
– poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody w kwietniu
– rozwijanie wyobraźni muzycznej przez niekonwencjonalne wykorzystywanie przedmiotów z otoczenia oraz instrumentów
– uświadamianie zagrożeń związanych z prądem elektrycznym
– zapoznawanie z zasadami bezpiecznego przebywania w pobliżu urządzeń elektrycznych
– budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi
– zachęcenie dzieci do kultywowania polskich tradycji i obrzędów świątecznych
– rozwijanie mowy (bogacenie słownictwa czynnego związanego ze Świętami Wielkanocnymi)
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych – kwadrat
– kształtowanie umiejętności opisywania cech przedmiotów między innymi: „ciężki”, „lekki”, „miękki”, „szorstki”, „gładki”
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów na podstawie dotyku
– kształtowanie umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk przyrodniczych
– rozbudzanie zainteresowania książką
– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu
– rozwijanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów
– rozwijanie umiejętności określania położenia w przestrzeni
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– pobudzanie aktywności oraz ekspresji twórczej

Nasze teksty
Teksty literackie
„Tęcza” Hanna Ożogowska
Lśni na niebie tęcza,
śliczna, kolorowa.
Pytają się dzieci: –
Kto ją namalował?
Słonko malowało
pędzelkiem ze złota.
Udała się słonku
malarska robota.
Piosenki:
„Kukułeczka”
- Ku-ku, ku-ku, precz zimo zła!
Już bociek leci… Cieszą się dzieci.
Wiosna, wiosna idzie przez świat!
- Ku-ku, ku-ku, już kwitnie sad.
W gałęziach drzewa już ptaszek śpiewa.
Wiosna, wiosna idzie przez świat!
- Ku-ku, ku-ku, już ciepły wiatr…
Zatańczmy wkoło, bo nam wesoło.
Wiosna, wiosna idzie przez świat!
„W lesie”
- Szumi las zielony,
ptak wesoło śpiewa,
świerszczyk gra cichutko,
miś szeroko ziewa.
Ref.: Hop, hop, klaśnij raz!
Jaki piękny, zielony las!
Hop, hop, tupnij raz!
Jaki piękny las!
- Szumi las zielony,
zając myje uszy,
dzięcioł stuka w drzewo,
żaba pranie suszy.
Ref.: Hop, hop, klaśnij raz!
Jaki piękny, zielony las!
Hop, hop, tupnij raz!
Jaki piękny las!