Tygryski

grupa 3-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)

Nauka tańca (wtorek)

Rytmika (czwartek)

Przedszkole i Piłka (piątek)

10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,

11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 14.30 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

 

Jadłospis

05.12.2022 - 09.12.2022
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) schab krotoszyński, kakao(7) pomidor

obiad

barszcz czerwony(7) makaron z truskawkami(1,3,7) woda

podwieczorek

mandarynka

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) pasztet(3,7) sałatka owocowa, zupa mleczna kulki czekoladowe bez cukru, lemoniada na ciepło

obiad

Rosół z lanymi kluskami(3,7) medaliony z piersi kurczaka z serem(3,7) marchew, por, jabłko(7) woda

podwieczorek

kiwi

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) jajecznica szynka(3) sałatka grecka z Pesto z rukoli z orzechami(7) herbata owocowa, zupa mleczna płatki ryżowe(1,7) 

obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną(1,7) naleśniki z serem i marmoladą(1,3,7) i borówkami, woda

podwieczorek

kapuśniaki

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) polędwica wiśnia, ogórek zielony, zupa mleczna makaron(1,3,7)

Obiad

Zupa porowa z grzankami(1,7) kasza pęczak(1) gulasz z warzywami, kapusta kiszona

 Podwieczorek

Jogurt(7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką(7) nutella bez oleju palmowego, ogórek kiszony

Obiad

Zupa wielowarzywna, ziemniaki, ryba pieczona(4) warzywa na Parzew z masłem, woda

Podwieczorek

Galaretka owocowa

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Grudzień w grupie Tygryski

Tematy kompleksowe:

  1. Mikołajkowe czary.
  2. Kiedy w domu pachnie choinką.
  3. Boże Narodzenie.
  4. W mojej rodzinie.

 

Cele ogólne:

– rozwijanie sprawności ruchowej w toku ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych i rytmicznych

– rozwijanie motoryki małej podczas zadań manualnych i plastycznych

– wzmacnianie więzi uczuciowych w rodzinie

– rozpoznawanie i próba radzenia sobie z przeżywaniem podstawowych emocji

– kształtowanie przynależności do swojej rodziny oraz grupy przedszkolnej

– rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny

– rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny

– uświadamianie faz rozwoju człowieka

– rozwijanie myślenia logicznego przez wskazywanie elementów niepasujących do pozostałych

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw konstrukcyjnych

– doskonalenie umiejętności przeliczania we własnym zakresie

– rozwijanie umiejętności wokalnych

– rozwijanie posługiwania się językiem polskim poprzez słuchanie literatury i wypowiedzi na jej temat

– doskonalenie umiejętności samoobsługowych

– wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu

– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacji przegranej

– zachęcanie do czekania na swoją kolej podczas wypowiedzi, aktywności

-wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się święta Bożego Narodzenia

– kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych

– wzmacnianie więzi w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym

– zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia

– rozwijanie mowy i myślenia

– kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę

– wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich

– kształtowanie umiejętności wypowiadania się prostymi zdaniami

– rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej

– uwrażliwianie się na zmianę brzmienia instrumentów

– rozwijanie naturalnych czynności ruchowych

– rozwijanie sprawności manualnej

– rozpoznawanie i nazywanie emocji bohaterów literackich

– motywowanie do brania czynnego udziału w zajęciach

– wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób

– rozwijanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych

– wdrażanie do przestrzegania zasad współżycia w grupie

– kształtowanie umiejętności rozróżnianie dobrego i złego zachowania

– rozwijanie umiejętności dbania o porządek

– kształtowanie orientacji w położeniu (przede mną, za mną) i kierunkach ruchu (z boku, z prawej, z lewej, przed siebie, w tył)

– kształcenie pamięci odtwórczej

– rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania

– rozwijanie twórczej wyobraźni i ekspresji

– doskonalenie percepcji wzrokowej

 

Nasze teksty

Wiersze:

 

“Witające się rączki” Krzysztof Sąsiadek

Dwie rączki się spotkały,

więc się przywitały.

Najpierw zaklaskały,

Później pogłaskały.

Mocno się ściskały,

Bo się dawno nie widziały.

Jak się przywitały,

No to pogadały.

Gdy się pogłaskały,

To się żegnać zaczynały.

Znowu zaklaskały,

Znów się pogłaskały.

Mocno się ściskały,

A na koniec pomachały.

“Kołysanka dla brata” Barbara Lewandowska

Mały jest mój braciszek.

Nóżki ma jak muszelki.

Jakże on będzie chodził

Po świecie – takim wielkim?

Chociaż do snu go kołyszę

od wiosny do lata,

ociąż wygląda mój braciszek

jak kolega skrzata.

Mały jest mój braciszek.

Łapki ma jak dwa bratki.

A już chce złapać słońce

w te swoje małe łapki.

Dam mu rękę. Poprowadzę

od lata po jesień.

Niech braciszek zacznie rosnąć

jak borowik w lesie.

Mały jest mój braciszek.

Łepek ma jak jabłuszko.

Nawet mu trudno znaleźć

grzechotkę pod poduszką.

Jak przez jesień i przez zimę

skoczymy po wiosnę,

to urośnie mój braciszek

i ja też urosnę!

“Zagadka” Marcin Przewoźniak

Wiecznie zielona: rośnie i kłuje.

Czasami szyszką nas poczęstuje.

A gdy gałązkę dzieciaki chwycą,

To potem palce pachną żywicą.

Do domu z lasu ją przynosimy,

W srebrne ozdoby pilnie stroimy.

Tak jest radosna i kolorowa

Jak drzew królowa. Taka bajkowa.

“Choinka” Artur Oppman

Rośnij sobie, rośnij,

Choinko zielona,

Nim nadejdzie zima

Śniegiem ubielona.

W mroźny dzień zimowy

Zetną ciebie drwale.

Nasza droga mama

Ustroi wspaniale.

Na twoich gałązkach

Nawiesza łakoci,

Jabłuszek, cukierków,

Szyszki twe ozłoci.

Gdy w płonących stoczkach

Zajaśniejesz cała,

Jak cudowne dziecko

Będziesz wyglądała.

Część łakoci damy

Dziatwie, co jej nie ma.

Rośnij sobie, rośnij,

Nim nadejdzie zima.

“Po śniegu” Edyta Wygonik-Barzyk

Świeci śnieżek biały,

Iskierkami świeci,

A Krzyś na saneczkach

Niby ptaszek leci.

Leci, śmiało leci,

Zaraz poznać zucha,

Choć mroźny wiaterek

Prosto w twarz mu dmucha.

“Przyjaciele Świętego Mikołaja” Edyta Wygonik-Barzyk

– Mikołaju, powiedz nam, czy nie smutno jest ci tam,

tam, gdzie mieszkasz przez rok cały i gdzie świat jest taki biały?

– Oj, nie, dzieci – wręcz przeciwnie, żyję sobie tak szczęśliwie…

Grono tam przyjaciół mam, trochę o nich powiem wam:

Część zwierzątek ze mną mieszka – lis Teofil, ćma Agnieszka,

także cztery myszki małe, które mają brzuszki białe –

robią pyszną ogórkową, kluski, szpinak, pieczarkową.

A w soboty wieczorami pieką ciastka z jagodami.

Listów od was stosy całe czytam ja i sowy białe,

pingwin Gustaw i Horacy pomagają nam w tej pracy.

Jakim byłbym Mikołajem, gdyby w chacie tuż przed gajem

nie mieszkały renifery? (Chodzą do mnie na desery.)

Ja dbam o nie, one o mnie – dobrze nam jest w takim gronie.

Odwiedzają nas łasiczki; wczoraj dały nam szaliczki.

Same dla nas je zrobiły, frędzelkami ozdobiły.

Kiedyś przyszły dwa niedźwiadki i zniszczyły drzwi mej chatki.

W karty chciały ze mną zagrać, a tu trzeba drzwi naprawiać!

W gości chodzą też króliczki, znoszą z dżemem mi słoiczki.

A ja lubię konfiturki! A jak lubią je wiewiórki!

Z nimi czasem wieczorami obrzucamy się śnieżkami –

zawsze przemoczymy czapki, a im jeszcze marzną łapki.

Oj, wesoło tutaj mamy, a i o was pamiętamy!

O prezentach rozprawiamy, niespodzianki wymyślamy…

O mnie się nie martwcie zatem – ani zimą, ani latem.

 

PIOSENKI

“Razem”

  1. Razem się budzimy,

razem zasypiamy,

razem się staramy

słuchać naszej mamy.

Ref.: Dużo weselej

idzie się przez świat,

kiedy jest przy tobie

siostra albo brat.

Bo dużo weselej

idzie się przez świat,

kiedy jest przy tobie

siostra albo brat.

  1. Razem się bawimy

w pociąg albo w duchy,

razem też walczymy

– głównie na poduchy.

Ref.: Dużo weselej…

  1. Czasem się lubimy,

czasem się czubimy,

jak się nie widzimy,

to strasznie tęsknimy.

Ref.: Dużo weselej…

“Zimowa piosenka”

  1. Jak tu miło, jak wesoło,

płatki śniegu tańczą w koło.

Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa!

Zatańcz z nami raz i dwa. bis

  1. Zima sroga, zima biała

śniegiem dachy przysypała.

Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa…

  1. Dzwonią sanie dzwoneczkami:

to Mikołaj z prezentami!

Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa…

“Dzwoneczkowa kolęda”

  1. Już na niebie gwiazdka lśni,

a w żłóbeczku Jezus śpi.

Anioł białe skrzydła ma,

na dzwoneczku pięknie gra.

  1. Anioł śpiewa – ding, ding, dong,

pasterz ziewa – ding, ding, dong,

gra dzwoneczek – ding, ding, dong,

śpi Syneczek – ding, ding, dong…