Tygryski
grupa 3-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.10– 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
22.04.2025 - 25.04.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
OBIAD:
PODWIECZOREK:
Wtorek
ŚNIADANIE:
MLEKO Z PŁATKAMI ŚNIADANIOWYMI, PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), POLĘDWICA SOPOCKA (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM, SOS WARZYWNY (1,7,9), MAKARON (1,3,7), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
WAFLE RYŻOWE;
Środa
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA KRAKOWSKA PARZONA, KAWA INKA (1,7);
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7), GULASZ WIEPRZOWY (1,9), KASZA JĘCZMIENNA (1), SURÓWKA Z KAPUSTY WŁOSKIEJ, JABŁKA I OGÓRKA KISZONEGO (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
KISIEL OWOCOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SER ŻÓŁTY (7) PAPRYKA, KAKAO (7);
OBIAD:
ROSÓŁ NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA, ZIEMNIAKI, SURÓWKA COLESŁAW (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO
Piątek
ŚNIADANIE:
ZUPA MLECZNA Z PŁATKAMI RYŻOWYMI, PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), DŻEM TRUSKAWKOWY, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,3,4,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY KISZONEJ, MARCHWI I NATKI (9), KOMPOT;
JOGURT OWOCOWY;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc kwiecień w grupie 3-latków
Tematy kompleksowe:
- Co słychać, Pani Wiosno?
- Pogoda w kratkę
- Pstryczek elektryczek
- Małe odkrycia
- Wiosenne powroty
Cele ogólne:
Obszar fizyczny
- kształtowanie sprawności fizycznej poprzez uczestnictwo w zajęciach ruchowych w sali oraz na powietrzu;
- doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego;
- rozwijanie małej motoryki;
- kształtowanie szybkiej reakcji na bodźce;
- wyrabianie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- kształtowanie umiejętności prawidłowego kierunku rysowania: od lewej do prawej;
- doskonalenie analizatora słuchowego i wzrokowego;
- kształtowanie umiejętności komunikowania potrzeby ruchu, odpoczynku;
- rozwijanie wyobraźni dotykowej;
- rozwijanie motoryki dużej;
Obszar emocjonalny
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
- uwrażliwianie na piękno przyrod;
- budowanie pozytywnej motywacji i wiary we własne siły;
- rozwijanie umiejętności przestrzegania reguł i radzenia sobie z przegraną;
- wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć z użyciem charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
- rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych;
- kształtowanie umiejętności okazywania emocji w sposób akceptowalny dla innych;
Obszar społeczny
- kształtowanie postaw prospołecznych (czerpanie radości ze wspólnej zabawy, obdarzanie uwagą osób dorosłych);
- wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie;
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi poprzez komunikaty werbalne i niewerbalne;
- kształtowanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej;
- wdrażanie do stosowania zasad fair play podczas zawodów sportowych;
Obszar poznawczy
- wdrażanie do prowadzenie obserwacji przyrodniczych;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się;
- doskonalenie umiejętności liczenia w dostępnym zakresie;
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania;
- poznanie zjawisk przyrodniczych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń;
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej;
- budowanie dziecięcej wiedzy o przyrodzie;
- poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody w kwietniu;
- rozwijanie wyobraźni muzycznej przez niekonwencjonalne wykorzystywanie przedmiotów z otoczenia oraz instrumentów;
- uświadamianie zagrożeń związanych z prądem elektrycznym;
- zapoznawanie z zasadami bezpiecznego przebywania w pobliżu urządzeń elektrycznych;
- budzenie zainteresowania zwyczajami i tradycjami związanymi ze Świętami Wielkanocnymi;
- zachęcenie dzieci do kultywowania polskich tradycji i obrzędów świątecznych;
- rozwijanie mowy (bogacenie słownictwa czynnego związanego ze Świętami Wielkanocnymi);
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych – kwadrat;
- kształtowanie umiejętności opisywania cech przedmiotów między innymi: „ciężki”, „lekki”, „miękki”, „szorstki”, „gładki”;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania przedmiotów na podstawie dotyku;
- kształtowanie umiejętności obserwowania i interpretowania zjawisk przyrodniczych;

Nasze teksty
Wiersz
„Tęcza” Hanna Ożogowska
Lśni na niebie tęcza,
śliczna, kolorowa.
Pytają się dzieci: –
Kto ją namalował?
Słonko malowało
pędzelkiem ze złota.
Udała się słonku
malarska robota.
Piosenki:
„Kukułeczka”
- Ku-ku, ku-ku, precz zimo zła!
Już bociek leci… Cieszą się dzieci.
Wiosna, wiosna idzie przez świat!
- Ku-ku, ku-ku, już kwitnie sad.
W gałęziach drzewa już ptaszek śpiewa.
Wiosna, wiosna idzie przez świat!
- Ku-ku, ku-ku, już ciepły wiatr…
Zatańczmy wkoło, bo nam wesoło.
Wiosna, wiosna idzie przez świat!
„W lesie”
- Szumi las zielony,
ptak wesoło śpiewa,
świerszczyk gra cichutko,
miś szeroko ziewa.
Ref.: Hop, hop, klaśnij raz!
Jaki piękny, zielony las!
Hop, hop, tupnij raz!
Jaki piękny las!
- Szumi las zielony,
zając myje uszy,
dzięcioł stuka w drzewo,
żaba pranie suszy.
Ref.: Hop, hop, klaśnij raz!
Jaki piękny, zielony las!
Hop, hop, tupnij raz!
Jaki piękny las!