Sowy
grupa 5-latkówPlan dnia
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)
11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.45 – 15.00 Podwieczorek.
15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.
Jadłospis
09.09.2024 - 13.09.2024
Poniedziałek
09.09.2024 poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) kiełbaski frankfurterki ,miód, pomidor, zupa mleczna musli(1,7) mięta
obiad
zupa kapuśniak mazurski(7) spaghetti bolonese z makaronem(1,3,7), woda
podwieczorek
jogurt
Wtorek
10.09.2024 wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) kiełbasa szynkowa, twaróg z orzechami i miodem (7)herbata z cytryną, mix warzyw, zupa mleczna płatki owsiane z żurawiną(1,7)
obiad
rosół z makaronem(1,3) kotlet z piersi kurczaka w płatkach kukurydzianych i sezamem(1,3,7) ziemniaki, kapusta biała w zalewie, woda
podwieczorek
jabłko
Środa
11.09.2024 środa
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) szynka krucha, jajecznica(3) ogórek kiszony, zupa mleczna otręby owsiane(1,7) herbata zielona
obiad
zupa jarzynowa(7) kasza burgur(1) szarpana wieprzowina z serem(1) sałata lodowa z pesto bazyliowym, woda
podwieczorek
wafle ryżowe
Czwartek
Czwartek 12.09.2024
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) schab biały, pasta z łososia z twarożkiem koperkiem papryką i awokado(4,7) papryka, mleko(7)
obiad
krupnik (1), pierogi ukraińskie(1.3,7) marchew por jabłko(7), woda
podwieczorek
banan
Piątek
13.09.2024 piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) dżem niskosłodzony, szynka, rzodkiewka, kakao(7)
Obiad
Zupa ogórkowa(7) placki z jabłkiem na maślance(1,3,7) , woda
Podwieczorek
Cebularz
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na czerwiec w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- W podróż wyruszamy
- Tajemnice przyrody
- Nadchodzi lato
- Wakacje tuż-tuż
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
- wykonywanie ćwiczeń zgodnie z pokazem lub instrukcją słowną
- właściwe korzystanie z przyborów i sprzętów do ćwiczeń
- tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
- wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
- właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
- dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych
Obszar emocjonalny:
- zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
- uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
- próby pogodzenia się z porażką
- reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
- umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
- zaangażowanie w problemy ekologiczne
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody
Obszar społeczny:
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
- wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
- dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
- umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
- ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje
Obszar poznawczy:
- wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną oraz z wykorzystaniem pozawerbalnych form komunikacji
- otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji
- rozbudzanie ciekawości świata
- aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
- wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
- dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
- porównywanie objętości na „oko”, posługiwanie się zwrotami: „więcej”, „mniej”, „tyle samo”
- poznawanie świata z wykorzystaniem wielu zmysłów
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
- dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
- rysowanie na różnorodnych powierzchniach
- dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
- prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
- doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
- ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego Przyporządkowania
- dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
- dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
- poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody
- doskonalenie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie latem
- przeliczanie w zakresie 10 (i większym)
- klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw rozwijanie umiejętności określania relacji czasowych między wydarzeniami
- wdrażanie do czytania – czytanie sylab, krótkich wyrazów i prostych zdań obrazkowo-wyrazowych
- ćwiczenia w kreśleniu znaków literopodobnych i liter po śladach z zachowaniem kierunku i płynności pisania
- rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
- zapoznanie z częstymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów.
Nasze teksty
Wiersze:
„Japonia” Łukasz Dębski
W tłoku, lecz z mieczem u boku,
drepczę po wyspie Sikoku,
i w koło jest wiosna i śnię,
że wszędzie zakwitły wiśnie.
Tęsknisz do kraju,
panie samuraju?
Herbatę zaparzam żonie,
zasiadam obok w kimonie
i nikt z nas już nic nie musi,
więc jem pałeczkami sushi.
Tęsknisz do kraju,
panie samuraju?
Och, tak! Do uprzejmych ludzi,
do gór i wulkanu Fudżi,
komiksów, gier i sudoku.
Czas wracać.
– Gdzie?
– Na Sikoku.
A ja na to, jak na lato! Małgorzata Strzałkowska
Gdy się w liście stroją drzewa,
każdy ptak ze szczęścia śpiewa,
kiedy słońce mocno grzeje
cały świat się do mnie śmieje!
Pędem śmigam siup! przez fale
i nurkuję doskonale –
w wodzie czuję się jak ryba,
choć nie jestem rybą chyba!
Lubię, gdy mnie słońce praży,
kiedy smażę się na plaży
i dlatego dla ochłody
pałaszuję zimne lody!
Słońce, woda i słowiki,
piasek, kwiaty i tropiki –
no i co powiecie na to?
Bo ja na to, jak na lato!
Piosenki:
„Po łące biega lato” Barbara Lewandowska
- Po łące biega lato,
uwija się jak bąk,
„dzień dobry” mówi kwiatom
i pieści każdy pąk.
Ref. Kto chce się z latem spotkać
niech idzie z nami tam,
rumianek i stokrotka
pokażą drogę nam.
- Pomaga lato pszczołom,
na kwiatach też się zna,
uśmiecha się wesoło
i w berka z wiatrem gra.
Ref. Kto chce się z latem spotkać…
- Gdy lato jest zmęczone,
w szałasie sobie śpi
i we śnie gra w zielone,
bo łąka mu się śni.
Ref. Kto chce się z latem spotkać…
niech idzie z nami tam,
rumianek i stokrotka
pokażą drogę nam,
rumianek i stokrotka
pokażą drogę nam.
Rumianek i stokrotka
pokażą drogę nam.
„Wakacyjna piosenka” Danuta i Karol Jagiełło
- Już lato się zbliża, na kwiatku usiadł bąk,
zielono na łące, zajączki skaczą w krąg,
biedronka przyodziała ubranko w kropki swe,
komary pobzykują, już lato zbliża się.
Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,
przez pole i las prowadzi naprzód nas.
- Już lato się zbliża, wakacji nadszedł czas,
żegnamy przedszkole i opuszczamy was.
Będziemy pływać w morzu, odwiedzać co dzień las,
słoneczko nas opali, aż nie poznacie nas.
Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,
przez pole i las prowadzi naprzód nas.