Sowy

grupa 5-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)

Nauka tańca (wtorek)

Taekwondo (środa)

Rytmika (czwartek)

Przedszkole i Piłka (piątek)

11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

27.11.2023 - 01.12.2023
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)ser żółty(7)pierś drobiowa, czekolada na mleku(7)papryka, herbata z cytryną

obiad

zupa z czerwonej soczewicy(1,9)ziemniaki, gołębie z siekaną kapustą w sosie pomidorowym(1,7), woda

podwieczorek

ciasto drożdżowe(1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) jajecznica na maśle(3,7)szynka swojska, mix warzyw, zupa mleczna ryż na mleku(1,7)herbata owocowa

obiad

zupa z fasoli szparagowej(1,7)kluski leniwe z serem polane bułką(1,3,7)surówka z kapusty czerwonej, woda

podwieczorek

owoc

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem(7)polędwica sopocka, sałatka jarzynowa(3,7)zupa mleczna kasza jaglana(1,7)woda z cytryną

obiad

zupa jarzynowa(7)kasza bul gur(1)sos słodko kwaśny z piersią z kurczaka i kapustą pekińską(1,9), woda

podwieczorek

jogurt(7)

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasta z groszku zielonego z cebulą i szpinakiem(1)kiełbasa żywiecka, zupa mleczna kasza manna(1,7)ogórek kiszony, herbata z miętą

Obiad

Zupa rosół z makaronem(1,3)ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4)kapusta pekińska z rzodkiewką i majonezem(7), woda

 Podwieczorek

 galaretka

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasztet z cukinii, ogórek, mleko(7) mix warzyw, herbata biała

Obiad

Zupa koperkowa(7)makaron z serem(1,3,7), woda

Podwieczorek

owoc

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Listopad w grupie 5-latków

 

Tematy kompleksowe:

  1. Kraina bezpieczeństwa
  2. Polska naszym domem
  3. Deszczowa muzyka
  4. W świecie emocji

 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • wykonywanie podstawowych ćwiczeń gimnastycznych
  • wykonywanie ćwiczeń według instrukcji słownej i pokazu
  • wykazywanie spontanicznej aktywności ruchowej
  • usprawnianie ruchomych narządów mowy, pionizowanie języka, wzmacnianie mięśnie policzków
  • systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
  • przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach artykulacyjnych
  • malowanie rękami i palcami, rozwijanie sprawności manualnej
  • wykonywanie masażyków relaksacyjnych
  • poruszanie się w rytmie wygrywanym na instrumentach

Obszar emocjonalny:

  • przewidywanie skutków swojego zachowania
  • nazywanie stanów emocjonalnych
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  • prezentowanie za pomocą mimiki i gestów stanów emocjonalnych
  • dostrzeganie różnorodności obiektów i krajobrazów Polski
  • odczuwanie przyjemności we współdziałaniu z innymi oraz w dążeniu do wspólnego celu
  • rozróżnianie emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, rozumienie, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie
  • panowanie nad nieprzyjemnymi emocjami, np. podczas czekania na swoją kolej w zabawie lub innej sytuacji
  • opisywanie emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom i okazywanie ich w akceptowany społecznie sposób
  • kształtowanie niezależności emocjonalnej, naśladowanie pozytywnych wzorców zachowania, nieuleganie naciskom oraz negatywnym wzorcom

Obszar społeczny:

  • dokonywanie oceny postępowania swojego lub innych
  • dokonywanie wyborów ze świadomością ich pozytywnych i negatywnych skutków
  • rozumienie i przestrzeganie ustalonych norm i zasad zachowania
  • szanowanie praw rówieśników, przestrzeganie zakazu krzywdzenia innych osób: popychania, bicia, zabierania zabawek, przeszkadzania w zabawie
  • pokojowe rozwiązywanie konfliktów, dochodzenie do kompromisu
  • zwracanie się o pomoc do nauczyciela w sytuacjach trudnych
  • umiejętna współpraca z grupą
  • integrowanie się z grupą
  • kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka/Polak)
  • kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem przez dostrzeganie piękna: języka, muzyki, tradycji, historii, architektury, sztuki
  • tworzenie kącika patriotycznego przy okazji świąt narodowych i ważnych dla kraju wydarzeń
  • respektowanie prawa innych osób, np. podczas czekania na swoją kolej
  • odczuwanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania

Obszar poznawczy:

  • wyjaśnienie pojęcia „bezpieczeństwo”
  • wskazywanie sytuacji, w których dziecko czuje się bezpiecznie
  • znajomość zasad bezpieczeństwa
  • znajomość numerów alarmowych i rozpoznawanie sytuacji, w których dziecko powinno je zastosować
  • znajomość zawodów związanych z bezpieczeństwem i dostrzeganie ich roli
  • znajomość wybranych zasad ruchu drogowego, stosowanie przyjętych zasad bezpieczeństwa
  • doskonalenie umiejętności odczytywania wybranych symboli i znaków wykorzystywanych w ruchu drogowym
  • doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
  • utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje można podawać
  • znajomość cyfry „4”, tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie
  • kreślenie szlaczków
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści i odczuwanych emocji
  • wyrażanie emocji odczuwanych pod wpływem muzyki poprzez różne formy wyrazu
  • dostrzeganie znaczenia umiejętności czytania i pisania w życiu codziennym (jako sposób oznakowania miejsc oraz czytanie książek)
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
  • rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych (godło jako stały element wystroju sali, flagi wywieszane z okazji świąt narodowych w przedszkolu, symbole narodowe na strojach sportowców, samochodach, wyrobach o charakterze pamiątek narodowych)
  • wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających barwy narodowe i wygląd flagi, godła
  • słuchanie i podejmowanie prób zespołowego śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała, świadomość sytuacji, w których jest grany hymn państwowy
  • rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando)
  • rozumienie i posługiwanie się symbolami graficznymi oznaczającymi kierunek
  • rozumienie, jak działa termometr
  • rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody
  • przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych
  • tworzenie zbiorów
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
  • rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)
  • poznanie obrazu graficznego głoski „k” oraz „K”
  • wykazywanie zainteresowania czytaniem
  • ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
  • wykazywanie otwartości i gotowości do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji oraz nauka alternatywnych sposobów komunikacji
  • wyrażanie swoich emocji i rozumienie świata za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli)
  • przeliczanie i klasyfikowanie ze względu na rozmiar
  • uczestnictwo w zabawach dydaktycznych i grach utrwalających znajomość liter „u”, „U”

Nasze teksty

Teksty literackie:

„Zabieram Polską ze sobą” Eliza Piotrowska

W Anglii dużo jest Anglików,

w Austrii dużo Austriaków,

w Grecji – Greków, w Szwecji – Szwedów,

w Polsce – Polek i Polaków.

Ale w Anglii, Austrii, Grecji

też Polacy żyją przecież,

bo choć przyszli na świat w Polsce,

jeżdżą dziś po całym świecie.

Jeden w Austrii znalazł żonę,

drugi w Anglii pracę marzeń,

trzeci uczy się szwedzkiego,

czwarty greckie czci pejzaże.

Lecz czy ładnie tak wyjeżdżać,

czy na pewno to wypada?

Czy ktoś, kto nie mieszka w Polsce,

może być Polakiem nadal?

Pewnie! Polskę można zabrać

też ze sobą w obce kraje,

dbając o ojczysty język

oraz polskie obyczaje!

„Jaki znak Twój?” Michał Rusinek

Jaki znak mój? Co to znaczy?

Czyżby ktoś mnie gdzieś oznaczył?

Czy na ciele? Czy na mapie?

Jak w tym wszystkim się połapię?

Czy na zdjęciu w internecie,

czy też w rzeczywistym świecie?

No i czym? W domysłach tonę:

gwiazdką czy emotikonem?

Może flagą lub symbolem?

Ja symbole inne wolę:

flagę, co ma dwa kolory

i łopocze, gdy wiatr spory.

No i godło z orłem białym,

który nie jest biały cały:

dziób ma złoty oraz szpony.

Kiedyś nie miał on korony.

Teraz złotą ma koronę.

No i patrzy w prawą stronę

(pewnie ten swój profil woli).

Lecz nie koniec to symboli:

tak jak każdy kraj na świecie

Polska własny hymn ma przecież.

Choć śpiewają hymn piłkarze,

to ja z ciastem go kojarzę,

co najsłodsze jest do tego.

To Mazurek! Dąbrowskiego

„Parasole” Helena Bechlerowa

Na ulicy pod drzewami

parasole dwa.

Pod tym dużym idzie mama,

pod tym małym – ja.

Idę z mamą. Idę, słucham,

mama słucha też,

jak z drzewami o czymś szepcze

rozgadany deszcz.

Szepcze ciszej, to znów głośniej,

w rynnie dzwoni, gra

i wesoło stuka, puka

w parasole dwa.

„Kolekcjoner uśmiechów” Rafał Witek

Miałem kiedyś uśmiech

piękny, choć szczerbaty.

Dostałem za niego

buziaka od taty.

Szybko zrozumiałem

zasady tej gry:

Każdy nowy uśmiech

wywołuje trzy.

Teraz ma kolekcja

liczy już tysiące.

Wpadnij po uśmiechy,

póki są gorące!

Piosenki:

„Tutaj mieszkam” Iwona Fabiszewska

1.Wszędzie wokół piękna zieleń,

drzewa, kwiaty cieszą mnie.

Tam wysoko ptaszek śpiewa,

ja tu zawsze mieszkać chcę.

Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie.

Wszystko tutaj dobrze znam.

Tutaj mam przyjaciół wielu

i nie jestem nigdy sam.

  1. Patrzę w prawo – widzę sklepy,

patrzę w lewo – widzę most,

tam na rogu jest apteka,

a plac zabaw jest na wprost.

Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie.

Wszystko tutaj dobrze znam.

Tutaj mam przyjaciół wielu

i nie jestem nigdy sam

 

„Mazurek Dąbrowskiego” Józef Wybicki

  1. Jeszcze Polska nie zginęła

kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

szablą odbierzemy

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski!

Za twoim przewodem

złączym się z narodem.Bis

  1. Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

jak zwyciężać mamy.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

  1. Jak Czarniecki do Poznania

po szwedzkim zaborze,

dla ojczyzny ratowania

wrócim się przez morze.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski…

  1. Już tam ojciec do swej Basi

mówi zapłakany:

„Słuchaj jeno, pono nasi

biją w tarabany”.

Ref. Marsz, marsz, Dąbrowski

„Pan Listopad” Zofia Holska-Albekier

  1. Pan listopad gra na basie,

dylu, dylu, bum!

Na jesiennym graniu zna się,

trawką dotknął strun.

Ref. Wesoło gra muzyka,

 pada deszcz.

 Świerszcz za kominem cyka,

 tańcz, gdy chcesz.

  1. Pan listopad gra na bębnie,

bara, bara, bam!

Z deszczem kółka, równo pięknie,

koncert daje nam.

Ref. Wesoło gra muzyka,

 pada deszcz…

  1. Pan listopad gra na flecie,

fiju, fiju, fiu!

Z liści złotych ma berecik,

a kubraczek z nut.

Ref. Wesoło gra muzyka,

 pada deszcz…

„Parasol dla kota” Dorota Gellner

  1. Chodzi kot po sklepach,

kupić chce parasol.

Taki, który miałby,

taki, który miałby

modny wzór i fason.

Ref. Parasol w bure paski,

 w różowe kiełbaski,

 w gołębie i wrony,

 i mysie ogony.

  1. Chodzi kot po błocie,

miauczy smutnym głosem:

„Nie bałbym się deszczu,

nie bałbym się deszczu,

gdybym miał kalosze”.

Ref. Kalosze w bure paski,

 w różowe kiełbaski,

 w gołębie i wrony,

 i mysie ogony.

  1. Nagle wyszła z norki

myszka z czarnym nosem,

pożyczyła kotu,

pożyczyła kotu

wszystko, o co prosił.

Ref. Kalosze i parasol,

 co modny ma fason,

 prześliczny i nowy

 komplecik deszczowy!