Sowy

grupa 6-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)

Nauka tańca (wtorek)

Taekwondo (środa)

Rytmika (czwartek)

Przedszkole i Piłka (piątek)

11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

23.01.2023 - 27.01.2023
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7)zupa mleczna ryż z mango(1,7)łopatka z pietruszką, ogórek zielony, herbata z pomarańczą

obiad

zupa rosół z makaronem(1,3)kotlet z piersi kurczaka w bułce i migdałami(1,3,7)sałata z jogurtem(7)

podwieczorek

szarlotka budyniem(1,3,7)

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)parówki indyk polki, dżem niskosłodzony, kawa inka(7)pomidory

obiad

zupa barszcz czerwony(7)kluski leniwe(1,3,7)z bułka tarta i masłem(1,7)marchew z selerem i rodzynkami(7)woda

podwieczorek

banany

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)twarożek z orzechami mielonymi(7)papryka, zupa mleczna owsianka(1,7)z malinami, szynka drobiowa z indyka

obiad

zupa zacierkowa(1,3)kasza bul gur(1)klops w sosie własnym(1,3)kapusta biała w zalewie, woda

podwieczorek

kiwi, andruty

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)bułka pszenna(1)masło(7)zupa mleczna kasza kukurydziana z płatkami migdałowymi(1,7)szynka zrazówka, sałatka jarzynowa(3,7)herbata z sokiem malinowym

Obiad

Zupa grochowa(1)pierogi ruskie(1,7)ogórek kiszony z marchewka i cebulą, woda

 Podwieczorek

Jogurt(7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)czekolada na mleku(7)schab pieczony, kiełbasa z szynki, sałatka grecka i pomidory koktajlowe, herbata z cytryną

Obiad

Zupa jarzynowa(7)pulpety z ryby w sosie maślano cytrynowym(7)buraki gotowane, woda

Podwieczorek

jabłko

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Styczeń w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Nowy Rok- mija czas.
  2. Zimowa olimpiada przedszkolaków.
  3. Z pamiętnika babci i dziadka.
  4. Eksperymenty z wodą i śniegiem.

 

Cele ogólne:

  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy)
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy)
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „B”, „b”
  • kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
  • poznanie zapisu cyfrowego liczby 9
  • wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej
  • kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej
  • kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych
  • kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „C”, „c”
  • rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego
  • budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej)
  • poznanie zapisu cyfrowego liczby 0
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 (w przód i wspak)
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
  • utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia
  • rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności
  • wyrabianie nawyków prozdrowotnych
  • kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania)
  • wyzwalanie inicjatywy w działaniu i współtworzeniu imprezy dla dziadków
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „N”, „n”
  • rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.)
  • kształtowanie umiejętności przyporządkowania każdej głosce odpowiadającej jej litery, w miarę poznawania kolejnych liter
  • wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach
  • rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych
  • wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (określone zasady, podział ról i przydzielenie zadań, czynności do wykonania)
  • wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „P”, „p”
  • rozwijanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania
  • rozwijanie zainteresowań badawczych
  • uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, by eksperyment się udał
  • kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
  • zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta
  • poznanie polskich monet i banknotów
  • usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie
  • utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”
  • wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania
  • rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi
  • rozwijanie zainteresowań technicznych i fizycznych – poznawanie właściwości niektórych ciał i substancji
  • uwrażliwianie na różne elementy muzyki: dynamikę, tempo, rytm
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów opartych na poznanych literach
  • wnioskowanie na podstawie zagadek słownych
  • usprawnianie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów – odzwierciedlanie ich liczby – znaki graficzne lub układanie elementów
  • rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych
  • tworzenie sylab, wyrazów z ruchomego alfabetu
  • poznawanie i stosowanie podczas aktywności twórczej nowatorskich technik plastycznych
  • aktywizowanie do podejmowania działalności plastycznej

Nasze teksty

WIERSZYKI

„Rodzinny spacer” Bożena Forma

Mama, tata,
ja i brat
na spacer idziemy.
Nawet kiedy
pada deszcz
wszyscy się śmiejemy.
Ze mną razem
bawią się
tata, brat i mama.
Taka moja
właśnie jest
rodzina kochana

„Bałwanek”

Nasz bałwanek, śmieszny panek:
zrobię kulę, zrobię dwie,
skleję i trzymają się!
Trzecia kulka – oto głowa
i figurka już gotowa!
Oczy – czarne plamki dwie,
prosty nos, buzia w skos (…).
Rózga, czapka nieco krzywo
i skończone nasze dziwo!

Piosenki:

„Noworoczne tańce”
1. Tańczy tata, tańczy mama,
tańczą koty, tańczą psy,
tańczy sąsiad i sąsiadka.
Zatańcz z nimi też i ty!.
Ref. To przyszedł Nowy Rok
już baran zrobił skok,
zmieniła się cyferka w kalendarzu.
Lecz nie bój się, o nie,
bo nawet dziecko wie,
w tym roku coś pięknego się wydarzy!
2. Podskakują baloniki
na drucikach w górę, w dół.
Kolorowe fajerwerki
oświetliły nieba pół!
Ref. To przyszedł Nowy Rok…

 „Boogie woogie”
1. Do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj,
do przodu prawą rękę daj i potrząsaj nią.
Bo przy boogie woogie, woogie trzeba zręcznie kręcić się
no, i klaskać trzeba też: raz, dwa, trzy!
Ref. Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj!
Boogie woogie, ahoj! I od nowa zaczynamy taniec ten!
2. Do przodu lewą rękę daj… itd.
Ref. Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj!…
3. Do przodu prawą nogę daj… itd.
Ref. Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj!…
4. Do przodu lewą nogę daj… itd.
Ref. Boogie woogie, ahoj! Boogie woogie, ahoj!…