Sowy

grupa 5-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)

Nauka tańca (wtorek)

Taekwondo (środa)

Rytmika (czwartek)

Przedszkole i Piłka (piątek)

11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

22.07.2024 - 26.07.2024

 

Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)zupa mleczna makaron(1,3,7)Ser żółty(7)kiełbasa szynkowa, mix warzyw, papryka, pomidor, ogórek zielony, kiełki, herbata owocowa

obiad

zupa krupnik(1)ziemniaki, udko pieczone, kapusta pekińska z dodatkiem kopru, marchewki, ogórka oraz majonezu(7),woda

podwieczorek

nektarynka

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)jajko na twardo z sosem tatarskim na bazie ogórka kiszonego i kopru(3,7)szynka Pyzdry, pomidor, zupa mleczna kasza kukurydziana(1,7)herbata miętowa

obiad

zupa rosół z makaronem(1,3)ziemniaki, ryba smażona w mące kukurydzianej(1,3)mizeria z jogurtem(7), woda

podwieczorek

chałka z masłem

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)kiełbaski frankfurterki, pasta mięsno warzywna, kawa zbożowa(7)sałatka owocowa, herbata czarna z cytryną

obiad

zupa barszcz biały z kiełbasą i jajkiem(3,7)makaron z serem(1,3,7), woda

podwieczorek

jabłko

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)zupa mleczna płatki owsiane z żurawiną(1,7)polędwica sopocka, powidła śliwkowe, papryka, lemoniada z cytryną  

Obiad

Zupa kalafiorowa(7)kluski leniwe z serem(1,3,7)okraszone bułką tarta i masłem(1,7)sałata lodowa z sosem vinegret, woda

 Podwieczorek

baton zbożowy

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasta jajeczna z serem żółtym i szczypiorkiem(3,7)szynka śnieżna, kakao(7)mix warzyw, ogórek zielony, pomidor, rzodkiewka, kiełki, herbata czarna

Obiad

Zupa wielowarzywna(7)pieczeń rzymska w sosie własnym(1,3,7)pomidor ze szczypiorkiem polany oliwą, woda

Podwieczorek

arbuz

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na czerwiec w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. W podróż wyruszamy
  2. Tajemnice przyrody
  3. Nadchodzi lato
  4. Wakacje tuż-tuż

 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, zajęciach gimnastycznych
  • wykonywanie ćwiczeń zgodnie z pokazem lub instrukcją słowną
  • właściwe korzystanie z przyborów i sprzętów do ćwiczeń
  • tworzenie zespołowych, wieloetapowych konstrukcji: planowanie, gromadzenie materiałów, ustalanie sposobu ekspozycji
  • wykonywanie różnych prac zwiększających sprawność manualną i koordynację wzrokowo-ruchową: plastyczne, konstrukcyjne, kulinarne
  • właściwie dobieranie ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych
  • tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, wykorzystywanie właściwych sposobów łączenia, montowania
  • dbanie o własną sprawność fizyczną przez rozwijanie różnorodnych umiejętności i predyspozycji motorycznych

 

Obszar emocjonalny:

  • zachowanie adekwatne do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami
  • przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i kontaktach z dorosłymi
  • uważne słuchanie i analizowanie wypowiedzi innych podczas rozmowy swobodnej i modelowanej
  • próby pogodzenia się z porażką
  • reagowanie na zagrożenie lub krzywdę zwierząt
  • umiejętność nazywania i przeżywania zjawisk przyrodniczych
  • zaangażowanie w problemy ekologiczne
  • uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody

 

Obszar społeczny:

  • wykazywanie tolerancji oraz życzliwej postawy wobec ludzi w bliższym i dalszym środowisku
  • wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
  • dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości ważnych w odniesieniu do siebie i innych, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
  • umiejętność pełnienia wyznaczonych ról w pracy zespołowej i zabawie
  • ocenianie zachowania swojego i innych w kontekście przyjętych norm
  • przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier, quizów, konkursów, zawodów sportowych, olimpiad
  • obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela, słuchanie ze zrozumieniem innych osób w celu odczytania, jakie mają intencje

 

Obszar poznawczy:

  • wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną oraz z wykorzystaniem pozawerbalnych form komunikacji
  • otwartość i gotowość do porozumienia się z innymi z wykorzystaniem różnych form komunikacji
  • rozbudzanie ciekawości świata
  • aktywna postawa podczas zajęć: stawianie pytań, udzielanie odpowiedzi, podążanie za tokiem rozmowy
  • wykazywanie motywacji i zainteresowanie czytaniem oraz poznawaniem liter
  • dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych
  • porównywanie objętości na „oko”, posługiwanie się zwrotami: „więcej”, „mniej”, „tyle samo”
  • poznawanie świata z wykorzystaniem wielu zmysłów
  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów, określanie zmian odwracalnych, częściowo odwracalnych i nieodwracalnych
  • dążenie do udzielania trafnych, przemyślanych i czytelnych odpowiedzi oraz do zrozumiałego przekazywania informacji
  • rysowanie na różnorodnych powierzchniach
  • dostrzeganie różnych kryteriów klasyfikacyjnych dla tego samego zbioru przedmiotów i doskonalenie klasyfikowania z wykorzystaniem obrazków i kart pracy
  • prowadzenie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów zmierzających do dostrzegania skutków wykonywanych czynności
  • doskonalenie w zakresie orientacji w przestrzeni z własnego i czyjegoś punktu widzenia
  • ustalanie równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego Przyporządkowania
  • dostrzeganie pozytywnego wpływu niektórych zwierząt na środowisko
  • dostrzeganie zagrożenia dla przyrody wynikającego ze zmian klimatycznych, rozwoju cywilizacji oraz codziennej działalności człowieka
  • poznawanie sposobów niwelowania niekorzystnych zmian oraz wpływów na przyrodę przez działania proekologiczne i systemy ochrony przyrody
  • doskonalenie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie latem
  • przeliczanie w zakresie 10 (i większym)
  • klasyfikowanie, segregowanie, wskazywanie różnic i podobieństw rozwijanie umiejętności określania relacji czasowych między wydarzeniami
  • wdrażanie do czytania – czytanie sylab, krótkich wyrazów i prostych zdań obrazkowo-wyrazowych
  • ćwiczenia w kreśleniu znaków literopodobnych i liter po śladach z zachowaniem kierunku i płynności pisania
  • rozpoznawanie i klasyfikowanie środków transportu
  • zapoznanie z częstymi kierunkami wakacyjnych wyjazdów.

Nasze teksty

Wiersze:

„Japonia” Łukasz Dębski

W tłoku, lecz z mieczem u boku,

drepczę po wyspie Sikoku,

i w koło jest wiosna i śnię,

że wszędzie zakwitły wiśnie.

Tęsknisz do kraju,

panie samuraju?

Herbatę zaparzam żonie,

zasiadam obok w kimonie

i nikt z nas już nic nie musi,

więc jem pałeczkami sushi.

Tęsknisz do kraju,

panie samuraju?

Och, tak! Do uprzejmych ludzi,

do gór i wulkanu Fudżi,

komiksów, gier i sudoku.

Czas wracać.

– Gdzie?

– Na Sikoku.

 

A ja na to, jak na lato! Małgorzata Strzałkowska

Gdy się w liście stroją drzewa,

każdy ptak ze szczęścia śpiewa,

kiedy słońce mocno grzeje

cały świat się do mnie śmieje!

Pędem śmigam siup! przez fale

i nurkuję doskonale –

w wodzie czuję się jak ryba,

choć nie jestem rybą chyba!

Lubię, gdy mnie słońce praży,

kiedy smażę się na plaży

i dlatego dla ochłody

pałaszuję zimne lody!

Słońce, woda i słowiki,

piasek, kwiaty i tropiki –

no i co powiecie na to?

Bo ja na to, jak na lato!

 

Piosenki:

„Po łące biega lato” Barbara Lewandowska

  1. Po łące biega lato,

uwija się jak bąk,

„dzień dobry” mówi kwiatom

i pieści każdy pąk.

Ref. Kto chce się z latem spotkać

niech idzie z nami tam,

rumianek i stokrotka

pokażą drogę nam.

  1. Pomaga lato pszczołom,

na kwiatach też się zna,

uśmiecha się wesoło

i w berka z wiatrem gra.

Ref. Kto chce się z latem spotkać…

  1. Gdy lato jest zmęczone,

w szałasie sobie śpi

i we śnie gra w zielone,

bo łąka mu się śni.

Ref. Kto chce się z latem spotkać…

niech idzie z nami tam,

rumianek i stokrotka

pokażą drogę nam,

rumianek i stokrotka

pokażą drogę nam.

Rumianek i stokrotka

pokażą drogę nam.

„Wakacyjna piosenka” Danuta i Karol Jagiełło

 

  1. Już lato się zbliża, na kwiatku usiadł bąk,

zielono na łące, zajączki skaczą w krąg,

biedronka przyodziała ubranko w kropki swe,

komary pobzykują, już lato zbliża się.

Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,

przez pole i las prowadzi naprzód nas.

  1. Już lato się zbliża, wakacji nadszedł czas,

żegnamy przedszkole i opuszczamy was.

Będziemy pływać w morzu, odwiedzać co dzień las,

słoneczko nas opali, aż nie poznacie nas.

Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,

przez pole i las prowadzi naprzód nas.