Sowy

grupa 6-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)

Nauka tańca (wtorek)

Taekwondo (środa)

Rytmika (czwartek)

Przedszkole i Piłka (piątek)

11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

05.12.2022 - 09.12.2022
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7) schab krotoszyński, kakao(7) pomidor

obiad

barszcz czerwony(7) makaron z truskawkami(1,3,7) woda

podwieczorek

mandarynka

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7) pasztet(3,7) sałatka owocowa, zupa mleczna kulki czekoladowe bez cukru, lemoniada na ciepło

obiad

Rosół z lanymi kluskami(3,7) medaliony z piersi kurczaka z serem(3,7) marchew, por, jabłko(7) woda

podwieczorek

kiwi

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7) jajecznica szynka(3) sałatka grecka z Pesto z rukoli z orzechami(7) herbata owocowa, zupa mleczna płatki ryżowe(1,7) 

obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną(1,7) naleśniki z serem i marmoladą(1,3,7) i borówkami, woda

podwieczorek

kapuśniaki

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) polędwica wiśnia, ogórek zielony, zupa mleczna makaron(1,3,7)

Obiad

Zupa porowa z grzankami(1,7) kasza pęczak(1) gulasz z warzywami, kapusta kiszona

 Podwieczorek

Jogurt(7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką(7) nutella bez oleju palmowego, ogórek kiszony

Obiad

Zupa wielowarzywna, ziemniaki, ryba pieczona(4) warzywa na Parzew z masłem, woda

Podwieczorek

Galaretka owocowa

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Grudzień w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Moja rodzina.
  2. Mikołaje są wśród nas.
  3. Boże Narodzenie.
  4. Jak być dobrym dla innych.

Cele ogólne:

  • wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
  • wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami– wycinania po liniach różnego kształtu
  • doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych
  • nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.)
  • wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)
  • kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
  • budowanie i wzmacnianie serdecznych relacji ze swoją rodziną
  • budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
  • rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
  • wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • wdrażanie do czytania globalnego (nazwy miast, postaci)
  • budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczącego domu, rodziny, przyjaciół)
  • zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji
  • kształtowanie umiejętności pisania znaków litero podobnych po śladzie, poznanych liter
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
  • poznanie obrazu graficznego liczby 8
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 (w przód i wspak)
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej)
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
  • doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek przy różnych okazjach
  • rozwijanie umiejętności budowania, montowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów wymagających trwałego łączenia

 

  • kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
  • uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
  • tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach
  • wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności
  • kształtowanie poczucia rytmu i umiejętności interpretacji muzyki ruchem
  • utrwalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów i stosowania określeń: więcej, mniej, tyle samo
  • kształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się cyframi i znakami „<”, „>”, „=”
  • kształtowanie umiejętności formułowania swobodnych wypowiedzi i prowadzenia rozmowy na tematy bliskie dzieciom
  • poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • wdrażanie do czytania globalnego
  • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała oraz na kartce
  • poznanie znaków mniejszości i większości
  • utrwalenie poznanych liter
  • wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
  • wdrażanie do czytania globalnego
  • kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
  • doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
  • doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo)
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (ptasia stołówka, stołówka zwierząt leśnych, sposoby dokarmiania zwierząt, nazwy ptaków, które dokarmiamy zimą)
  • doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy

Nasze teksty

WIERSZYKI

„Jesień” Józef Czechowicz

Szumiał las, śpiewał las
,gubił złote liście, świeciło się jasne słonko
chłodno a złociście…Rano mgła w pole szła,
wiatr ją rwał i strzępił…Opadały ciężkie grona
kalin i jarzębin…Każdy zmierzch moczył deszcz,
płakał, drżał na szybkach…I tak ładnie mówił tatuś:
Jesień gra na skrzypkach…

Piosenki:

„Kolędnicy wędrownicy”
 1. Kolędnicy wędrownicy z gwiazdą na patyku
pogubili wszystkie nuty ze starych śpiewników.
Kolędują na gitarze,
rock and rolla niosą w darze,
rock and rolla niosą w darze.
Ref. Rok, rok, rok, dobry rok.
Rok, rok, rok, dobry rok.
Dzieciątko z Betlejem do świata się śmieje.
Światło, światło idzie w mrok!
2. Święty Józef nic nie mówi, tylko myśli sobie:
– Znacznie ciszej na fujarkach grali pastuszkowie.
Ale trudno, niech już będzie,
niech tam grają po kolędzie,
niech tam grają po kolędzie.
Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…
3. Roztańczyły się anioły z wysokiego nieba,
wszystkie tańczą rock and rolla – Panie Boże
przebacz,
ale dzisiaj tak wesoło
wszystkim ludziom i aniołom,
wszystkim ludziom i aniołom.
Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…

 „Rodzinne święta”

  1. Pierwsza gwiazdka Wigilię rozpoczyna.
    Już przy stole zbiera się rodzina.
    Jest opłatek, biały obrus, pod nim siano
    i choinka przystrojona rano.
    Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie,
    a my wszyscy uśmiechamy się do siebie.
    Takie chwile każdy pamięta,
    najpiękniejsze rodzinne święta.
    2. Babcia wnukom historię przypomina,
    o Betlejem, gdzie Maria rodzi syna.
    Mama z tatą wnoszą pyszny barszcz z uszkami,
    a choinka pachnie piernikami.
    Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…
    3. Śnieżny puszek otulił wszystkie drzewa.
    Anioł w bieli swą kolędę śpiewa.
    I choć coraz zimniej robi się na dworze,
    w naszych sercach cieplej być nie może.