Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;

Piątek – tańce;

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 – Spacer.

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

18.11.2024 - 22.11.2024

 

Poniedziałek

18. 11.2024 poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorem(7),parówki cielaczki ,zupa mleczna płatki kukurydziane (1,7) ogórek kiszony , herbata zielona

obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki , buraki z papryką , woda

podwieczorek

banan

Wtorek

19.11.2024 wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło z papryką i koperkiem(7) schab wiśniowy, pasta jajeczna ze szczypiorem(3,7), zupa mleczna owsianka z siemieniem lnianym i rodzynkami (1,7) sałata, herbata owocowa

obiad

zupa ziemniaczana z koperkiem (7) kluski kładzione z natką sos szpinakowy(1,3,7) sałata lodowa ze szczypiorem i rzodkiewką polana pesto bazyliowym, woda

podwieczorek

cebularz

 

Środa

Środa 20.11.2024

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło (7)  filet z indyka z wędzony, humus bazyliowy ,  zupa mleczna płatki jęczmienne z suszoną śliwką (1,7) rzodkiewka , woda z pomarańczą

obiad

zupa krupnik(1) medaliony drobiowe z serem żółtym(3,7)ziemniaki, kapusta pekińska z kukurydzą  i majonezem(7),woda

podwieczorek

mandarynki

 

 

Czwartek

21.11.2024 czwartek

Śniadanie

chleb razowy(1) chleb mazowiecki (1) bagietka(1) masło(7)schab pieczony, pomarańczowa pasta z kaszą jaglaną(1,7)kakao(7) mix warzyw ,herbata

Obiad

Zupa kalafiorowa(7) kasz pęczak(1) wieprzowina szarpana z warzywami i sosem sojowym (1,9)kapusta kiszona z marchewką . woda

podwieczorek

 wafle ryżowe

 

Piątek

22.11.2024 piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło (7) polędwica sopocka, serek waniliowy z cynamonem i skórką z pomarańczy(7) pomidor, kawa inka (7) , herbata

Obiad

Zupa dyniowa z prażonymi pestkami dyni(1,7) ziemniaki , ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4) marchew , por , jabłko (7) woda

Podwieczorek

jabłko

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na LISTOPAD w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Odkrywam świat wokół mnie.
  2. Moja Ojczyzna – Polska.
  3. Dawniej i dziś.
  4. Podróżujemy w dawne czasy.

Cele ogólne:

  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania);
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom;
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych;
  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych,;
  • rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat;
  • poznanie obrazu graficznego głoski „l”, „t:,  „u” – litery „U”, „ T”, „L”;
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby;
  • zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”;
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6;
  • kształtowanie świadomości własnego ciała;
  • kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała;
  • wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”;

 

Nasze teksty

 

Piosenka:

„Tutaj mieszkam”

1. Wszędzie wokół piękna zieleń,

drzewa, kwiaty cieszą mnie.

Tam wysoko ptaszek śpiewa,

ja tu zawsze mieszkać chcę.

Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie.

Wszystko tutaj dobrze znam.

Tutaj mam przyjaciół wielu

i nie jestem nigdy sam.

2. Patrzę w prawo – widzę sklepy,

patrzę w lewo – widzę most,

tam na rogu jest apteka,

a plac zabaw jest na wprost.

Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie…

 

Wiersze:

„Miasto”

Stuka, puka, dudni, wali,

turkot słychać gdzieś w oddali,

autobusy i tramwaje,

na peronie pociąg staje.

Hałasują samochody,

na ulicach rewia mody,

krzyki, ryki, szum i gwar,

tętni życiem nocny bar.

Berlin, Paryż i Warszawa,

tumult, zamęt, zgiełk i wrzawa,

rzeka Wisła i Sekwana,

płynie w smogu jak narwana…

A tu na wsi, koń i krowa,

kurka, pszczółka, żywność zdrowa,

snopek siana w polu stoi,

gospodyni kozę doi.

Rolnik pyrka na ciągniku,

lis grasuje po kurniku,

pieje kogut, gęga gęś,

tętni życiem polska wieś.

Szumi ruczaj jak Loara,

chlipie mleczko kotka stara,

świnka ryje nosem w chlewie,

a ja domek mam na drzewie…

M.S. Ziemann

 

„Pierogowy taniec”

Tańczą żółtka na stolnicy,

Mąka sypie biały pył.

Już czekają domownicy,

Jakby każdy głodny był.

Jeden pieróg, drugi, trzeci,

Domownikom ślinka leci!

Przyjdą mama, tata, brat.

Smutny bez pierogów świat!

Elżbieta Śnieżkowska-Bielak

 

„Warszawa”

Jaka wielka jest Warszawa!

Ile domów, ile ludzi!

Ile dumy i radości

W sercach nam stolica budzi!

Ile ulic, szkół, ogrodów,

Placów, sklepów, ruchu, gwaru,

Kin, teatrów, samochodów

I spacerów, i obszaru!

Aż się stara Wisła cieszy,

Że stolica tak urosła,

Bo pamięta ją maleńką,

A dziś taka jest dorosła.

Julian Tuwim