Puchatki

grupa 4-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.45 – 15.00 Podwieczorek.

15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

22.04.2024 - 26.04.2024
Poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)twaróg z orzechami i miodem(7,9)zupa mleczna kasza(1,7)mix warzyw, szynka okopcowa, herbata owocowa

obiad

zupa pomidorowa z makaronem(1,3,7)ziemniaki z marchewką, pulpety w sosie śmietanowo bazylikowym(1,3,7)kapusta w zalewie ,woda

podwieczorek

wafle malinowe

Wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)polędwica sopocka, jajko na twardo w sosie tatarskim(1,3,7)zupa mleczna makaron(1,3,7)mix sałat z pestkami słonecznika polane olejem, lemoniada cytrynowa

obiad

zupa szczawiowa z jajkiem(3)kopytka z czarnuszką i groszkiem konserwowym(1,3,9)mizeria ze śmietaną(7) , woda

podwieczorek

placek drożdżowy(1,3,7)

Środa

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)polędwica drobiowa, ser żółty(7)rzodkiewka, kawa inka na mleku(7)herbata z miętą

obiad

zupa barszcz czerwony(7)ryż(1)gyros z sosem czosnkowym(7)marchew gotowana(1,7), woda

podwieczorek

owoc

Czwartek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)humus bazyliowy, paróweczki, zupa mleczna kulki czekoladowe(1,7)marchew z miodem i sezamem, herbata biała  

Obiad

Zupa krupnik(1)spaghetti bolognese(1,3), woda

 Podwieczorek

 Jogurt(7)

Piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)pasta mięsna, dżem brzoskwiniowy niskosłodzony, mleko(7)ogórek kiszony

Obiad

Zupa zacierkowa(1,3)ziemniaki, ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4)sałata z sosem vinegret, woda

Podwieczorek

owoc

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na Kwiecień w grupie 4-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Zabawy na każdą pogodę.
  2. Zwierzęta domowe i hodowlane.
  3. Co to znaczy eko?
  4. Kraina bajek i baśni.

 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • zachęcanie do samodzielnego podejmowania czynności porządkowych i higienicznych
  • doskonalenie sprawności dłoni poprzez wykonywanie prostych prac manipulacyjnych
  • zachęcanie do podejmowania zabaw plastycznych i konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnych materiałów
  • doskonalenie sprawności motoryki małej poprzez zabawy grafomotoryczne i manipulacyjne
  • zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych, służących

pełniejszemu poznaniu otaczającego świata

  • kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała
  • rozwijanie sprawności motorycznej poprzez zabawy ruchowe i ruch przy muzyce

 

Obszar emocjonalny:

  • zachęcanie do kontaktów ze zwierzętami i czerpania satysfakcji z tworzenia relacji między dzieckiem, a pupilem
  • rozbudzenie dziecięcej empatii w stosunku do zwierząt
  • uwrażliwienie na potrzeby zwierząt domowych
  • poznawanie sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami
  • tworzenie sytuacji umożliwiających czerpanie satysfakcji emocjonalnej z kontaktów z przyrodą
  • kształtowanie empatii i życzliwego nastawienia do siebie i innych
  • budowanie pozytywnego obrazu samego siebie i wzmacnianie poczucia własnej wartości

Obszar społeczny:

  • uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętności współpracy i zespołowego działania
  • rozwijanie umiejętności współpracy w czasie zabaw
  • wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad
  • stwarzanie okazji do okazywania sympatii innym
  • zachęcanie do racjonalnego korzystania z zasobów dostępnych w najbliższym otoczeniu dziecka
  • budowanie poczucia społecznej odpowiedzialności za środowisko naturalne
  • zachęcanie do analizy własnych zachowań i podejmowanych decyzji z uwzględnieniem

 

Obszar poznawczy:

  • wypowiadanie się na określone tematy, opowiadanie o swoich upodobaniach
  • rozwijanie spostrzegawczości w zakresie zmysłów wzroku, słuchu i dotyku
  • zachęcanie do podejmowania zabaw ruchowych, naśladowczych i pozawerbalnych służących pełniejszemu poznaniu otaczającego świata
  • kształtowanie słuchu muzycznego poprzez zabawy muzyczne i zabawy ze śpiewem
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy rozwijające wyobraźnię
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała oraz przestrzeni
  • klasyfikowanie i przeliczanie elementów
  • obserwowanie zjawisk przyrodniczych
  • poznanie wybranych gatunków zwierząt domowych i hodowlanych i ich znaczenia dla ludzi
  • tworzenie warunków do nabywania umiejętności matematycznych poprzez udział w zabawach z liczeniem, tworzeniem zbiorów, klasyfikowaniem
  • zachęcanie dzieci do kontaktu z książką i podejmowania prostych zabaw czytelniczych
  • kształtowanie umiejętności orientacji na kartce
  • kształtowanie słuchu muzycznego poprzez wspólny śpiew i zabawy muzyczne
  • zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy, do uważnego słuchania wypowiedzi innych dzieci i osób dorosłych
  • rozwijanie umiejętności językowych poprzez twórcze zabawy słowne i słuchanie utworów literackich
  • rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego przez zabawy logopedyczne i onomatopeiczne
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko naturalne
  • zachęcanie do podejmowania działań proekologicznych w sytuacjach życia codziennego
  • zapoznanie z procesem segregowania śmieci oraz ich przetwarzania
  • wdrażanie do oszczędzania wody i energii elektrycznej
  • rozwijanie ciekawości poprzez polisensoryczne stymulowanie procesów poznawczych
  • stwarzanie okazji do kontaktu z literaturą dziecięcą
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, klasyfikowania i tworzenia zbiorów
  • rozwijanie twórczego myślenia poprzez zabawy słowne i plastyczne rozwijające wyobraźnię

Nasze teksty

Wiersze:

“Kuchareczka” Magdalena Ledwoń

Gdy zakładam fartuszek,

to chronię swój brzuszek.

Gdy warzywa sobie kroję,

w paluszek skaleczyć się boję.

Kiedy obiad gotuję,

zapach noskiem czuję.

Co ugotuję, to buzia zjada

i nie marudzi, bo nie wypada.

“Odkrycie” Magdalena Ledwoń

– Babciu! Dziadku! Ale draka,

krowa ma cielaka!

Indyk ma indyczki,

a królik – króliczki.

Konik ma źrebiątko,

owca ma jagniątko,

Kurka ma kurczaczki,

kaczątka są kaczki.

Kózka ma koźlątka,

kotek ma kociątka.

Świnka ma prosiaczki,

a piesek – szczeniaczki.

Nagle padło z ust dziadziusia:

– A co ma twoja mamusia?

Rzekła szybko na to wnusia:

– Mnie oraz tatusia!

Piosenki:

“W kurniku” Elżbieta Jancewicz

  1. Kogut zapiał: kukuryku!

Tyle kurek jest w kurniku;

wszystkie ładnie poprosimy

i operę urządzimy.

Ref. Ko, ko, ko, kukuryku!

  1. Kogut zapiał: kukuryku!

Tyle kaczek jest w kurniku;

wszystkie ładnie poprosimy

i operę urządzimy.

Ref. Kwa, kwa, kwa, kukuryku!

To 3. Kogut zapiał: kukuryku!

Tyle gąsek jest w kurniku;

wszystkie ładnie poprosimy

i operę urządzimy.

Ref. Gę, gę, gę, kukuryku!

To opera jest w kurniku!

 

“Kocham świat” Anna Drogowska

  1. Pojedziemy dziś do lasu,

zaśpiewamy kwiatom, drzewom,

że kochamy je nad życie,

nie zabraknie im niczego!

Ref.: Bo choć mamy mało lat,

kochamy tak bardzo świat

i jeśli ma pięknie być,

to musimy o to dbać,

to musimy o to dbać,

to musimy dobrzy być!

  1. Posprzątamy dookoła,

pozbieramy wszystkie śmieci,

posadzimy więcej drzewek,

niech im słońce mocno świeci.

Ref.: Bo choć mamy mało lat,

kochamy tak bardzo świat

i jeśli ma pięknie być,

to musimy o to dbać,

to musimy o to dbać,

to musimy dobrzy być!