Puchatki
grupa 5-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
23.06.2025 - 27.06.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
MLEKO Z PŁATKAMI KUKURYDZIANYMI(1,3,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), PAPRYKA, KAKAO;
OBIAD:
ZUPA PEJZANKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (3,9), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BANAN;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, DŻEM BRZOSKWINIOWY NISKOSŁODZONY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
BARSZCZ CZERWONY NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM ZABIELANY (7,9), KOTLET MIELONY Z MIĘSA WIEPRZOWEGO (1,3,7) , ZIEMNIAKI , MIZERIA Z JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KISIEL CYTRYNOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY, PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), SZYNKA WIEJSKA (3,7,9), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
KRUPNIK JĘCZMIENNY NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Czwartek
ŚNIADANIE:
ZUPA MLECZNA Z MAKARONEM MUSZELKI (1,3,7), PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,) OGÓREK KISZONY (10), HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA JARZYNOWA Z MAKARONEM NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (1,3,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W PANIERCE (1,3,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ Z SOSEM KOPERKOWYM , KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
KASZA MANNA (1), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), PASTA Z SERA BIAŁEGO ZE SZCZYPIORKIEM, KAWA INKA;
OBIAD:
ZUPA SZPINAKOWA Z JAJKIEM NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (3), RYBA Z PIECA (1,3,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z MARCHWI ZE SŁONECZNIKIEM I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc czerwiec w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Dzieciaki w ruchu
- Lato w sadzie i ogrodzie
- Z wizytą w gospodarstwie wiejskim
- Nadchodzi lato
Cele ogólne:
- kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach;
- rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe;
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek;
- rozwijanie umiejętności pracy w parze i grupie;
- samodzielne wykonywanie podstawowych czynności higienicznych;
- szanowanie uczuć i emocji innych ludzi;
- zgodne współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych;
- respektowanie norm społecznych, reguł gier i zabaw grupowych tworzonych spontanicznie podczas zabaw dowolnych;
- budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczące rodziny, czasu wolnego, gier i zabaw, praw i obowiązków dziecka, zjawisk przyrodniczych);
- określanie kierunków na kartce;
- kształtowanie umiejętności relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych;
- doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter;
- rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru;
- wskazywanie różnic i podobieństw;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- przeliczanie w zakresie (10) – lub większym;
- rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania, posługiwania się nożyczkami.

Nasze teksty
Piosenki:
„Podróże małe i duże”
- W domu jest bezpiecznie i cieplutko,
Ale czasem nudzi się troszeczkę.
Wtedy w dal wypływam łódką
Albo z mamą ruszam na wycieczkę
Ref. Podróże małe i duże
Przez może czy przez kałuże.
Naprawdę, czy też w zabawie,
w podróży jest ciekawie.
- Można podróżować samochodem
statkiem, samolotem lub koleją.
Można w batyskafie zejść pod wodę,
patrzeć, jak się wieloryby śmieją.
Ref. Podróże…
- A gdy już dorosnę, może da się
taki dziwny pojazd skonstruować,
którym się przenosić można w czasie
lub do innych światów podróżować.
Ref. Podróże…
„Wakacyjna piosenka”
- Już lato się zbliża, na kwiatku usiadł bąk,
zielono na łące, zajączki skaczą w krąg.
Biedronka przyodziała ubranko w kropki swe,
komary pobzykują, już lato zbliża się.
Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,
przez pola i las prowadzi naprzód nas.
- Już lato zbliża się, wakacji nadszedł czas,
żegnamy przedszkole i opuszczamy was.
Będziemy pływać w morzu, odwiedzać co dzień las,
słoneczko nas opali, aż nie poznacie nas.
Ref. Hej ha…
Wiersze
„ Po co krowie rogi na głowie”
Raz pewien gąsior, spotkawszy krowę,
taką z tą krową zaczął rozmowę:
– Pani ma ładne oczy, pani ma zgrabne nogi,
pani mogłaby zostać artystką filmową, pani krowo,
gdyby nie rogi…
Po co pani te rogi na głowie?
Czy nie warto pomyśleć o zmianie?
Pani byłoby bardziej do twarzy
w kapeluszu, w berecie, w turbanie.
Znam się dobrze na damskiej modzie,
na urodzie oraz na sztuce, jaka pani byłaby śliczna,
gdyby pani chodziła w peruce!
No niech pani pomyśli przez moment,
no niech pani mi tylko powie – na co pani właściwie te rogi?
Po co pani te rogi na głowie?
A ta krowa nie rzekła słowa,
tylko głowę schyliła nisko – jak mu dała rogami odpowiedź,
to przeleciał przez całe pastwisko.
Sto dwadzieścia koziołków fiknął,
wylądował w przydrożnym rowie i już nigdy więcej nie pytał,
po co krowa ma rogi na głowie.
„Czerwiec idzie w parze z latem”
Stąpa lato zagubione
po lasach po łąkach,
nie wie, w którą ma pójść stronę,
bez przerwy się błąka.
Wtem je spotkał czerwiec krasny
i woła do niego:
„Razem pójdźmy, w ten dzień jasny,
lato, mój kolego!”
Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!
Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!