Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;

Piątek – tańce;

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 – Spacer.

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

23.06.2025 - 27.06.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

MLEKO Z PŁATKAMI KUKURYDZIANYMI(1,3,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), PAPRYKA,  KAKAO;

OBIAD:

ZUPA PEJZANKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (3,9), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BANAN;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%,  DŻEM BRZOSKWINIOWY NISKOSŁODZONY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

BARSZCZ CZERWONY NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM ZABIELANY (7,9), KOTLET MIELONY Z MIĘSA WIEPRZOWEGO (1,3,7) , ZIEMNIAKI , MIZERIA Z JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KISIEL CYTRYNOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT OWOCOWY, PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), SZYNKA WIEJSKA  (3,7,9), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

KRUPNIK JĘCZMIENNY NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Czwartek

ŚNIADANIE:

ZUPA MLECZNA Z MAKARONEM MUSZELKI (1,3,7), PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,) OGÓREK KISZONY (10), HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ZUPA JARZYNOWA Z MAKARONEM NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (1,3,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W PANIERCE (1,3,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ Z SOSEM KOPERKOWYM , KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

 

Piątek

ŚNIADANIE:

KASZA MANNA (1), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), PASTA Z SERA BIAŁEGO ZE SZCZYPIORKIEM, KAWA INKA;

OBIAD:

ZUPA SZPINAKOWA Z JAJKIEM NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (3), RYBA Z PIECA (1,3,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z MARCHWI ZE SŁONECZNIKIEM I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BATON ZBOŻOWY;

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc czerwiec w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Dzieciaki w ruchu
  2. Lato w sadzie i ogrodzie
  3. Z wizytą w gospodarstwie wiejskim
  4. Nadchodzi lato

Cele ogólne:

  • kształtowanie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach;
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej przez zabawy ruchowe;
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek;
  • rozwijanie umiejętności pracy w parze i grupie;
  • samodzielne wykonywanie podstawowych czynności higienicznych;
  • szanowanie uczuć i emocji innych ludzi;
  • zgodne współdziałanie z dziećmi w zabawie i pracach użytecznych;
  • respektowanie norm społecznych, reguł gier i zabaw grupowych tworzonych spontanicznie podczas zabaw dowolnych;
  • budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczące rodziny, czasu wolnego, gier i zabaw, praw i obowiązków dziecka, zjawisk przyrodniczych);
  • określanie kierunków na kartce;
  • kształtowanie umiejętności relacji głoska – litera w czasie zabaw językowych;
  • doskonalenie umiejętności pisania po śladzie, kreślenia znaków literopodobnych i liter;
  • rozwijanie wyobraźni i poczucia humoru;
  • wskazywanie różnic i podobieństw;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • przeliczanie w zakresie (10) – lub większym;
  • rozwijanie umiejętności malowania, kolorowania, posługiwania się nożyczkami.

Nasze teksty

Piosenki:

„Podróże małe i duże”

  1. W domu jest bezpiecznie i cieplutko,

Ale czasem nudzi się troszeczkę.

Wtedy w dal wypływam łódką

Albo z mamą ruszam na wycieczkę

Ref.       Podróże małe i duże
              Przez może czy przez kałuże.
              Naprawdę, czy też w zabawie,
              w podróży jest ciekawie.

  1. Można podróżować samochodem
    statkiem, samolotem lub koleją.
    Można w batyskafie zejść pod wodę,
    patrzeć, jak się wieloryby śmieją.

Ref.       Podróże…

  1. A gdy już dorosnę, może da się
    taki dziwny pojazd skonstruować,
    którym się przenosić można w czasie
    lub do innych światów podróżować.

Ref.       Podróże…

 

„Wakacyjna piosenka”

  1. Już lato się zbliża, na kwiatku usiadł bąk,
    zielono na łące, zajączki skaczą w krąg.
    Biedronka przyodziała ubranko w kropki swe,
    komary pobzykują, już lato zbliża się.

Ref. Hej ha, hej ha, piosenka z wiatrem gna,
       przez pola i las prowadzi naprzód nas.

  1. Już lato zbliża się, wakacji nadszedł czas,
    żegnamy przedszkole i opuszczamy was.
    Będziemy pływać w morzu, odwiedzać co dzień las,
    słoneczko nas opali, aż nie poznacie nas.

Ref. Hej ha…

Wiersze

„ Po co krowie rogi na głowie”

Raz pewien gąsior, spotkawszy krowę,
taką z tą krową zaczął rozmowę:
– Pani ma ładne oczy, pani ma zgrabne nogi,
pani mogłaby zostać artystką filmową, pani krowo,
gdyby nie rogi…
Po co pani te rogi na głowie?
Czy nie warto pomyśleć o zmianie?
Pani byłoby bardziej do twarzy
w kapeluszu, w berecie, w turbanie.
Znam się dobrze na damskiej modzie,
na urodzie oraz na sztuce, jaka pani byłaby śliczna,
gdyby pani chodziła w peruce!
No niech pani pomyśli przez moment,
no niech pani mi tylko powie – na co pani właściwie te rogi?
Po co pani te rogi na głowie?
A ta krowa nie rzekła słowa,
tylko głowę schyliła nisko – jak mu dała rogami odpowiedź,
to przeleciał przez całe pastwisko.
Sto dwadzieścia koziołków fiknął,
wylądował w przydrożnym rowie i już nigdy więcej nie pytał,
po co krowa ma rogi na głowie.

„Czerwiec idzie w parze z latem”

Stąpa lato zagubione
po lasach po łąkach,
nie wie, w którą ma pójść stronę,
bez przerwy się błąka.
Wtem je spotkał czerwiec krasny
i woła do niego:
„Razem pójdźmy, w ten dzień jasny,
lato, mój kolego!”
Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!
Trala la, trala, la – idziesz ty, idę ja!