Kangurki

grupa 4-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

​6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;

10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,

11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13.30 Odpoczynek –  słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;

13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. 

Jadłospis

05.05.2025 - 09.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SZYNKA WIEJSKA (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ZUPA POMIDOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z RYŻEM (7),  MAKARON Z SERM I OKRASĄ (1,3,7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, DŻEM NISKOSŁODZONY WIŚNIOWY, SCHAB WĘDZONY, KAKAO (7); 

OBIAD:

ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9), KOTLET MIELONY  Z MIĘSA WIEPRZOWEGO, ZIEMNIAKI, MIZERIA ZE SZCZYPIORKIEM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

WAFLE RYŻOWE;

Środa

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), JOGURT OWOCOWY, PASTA Z WĘDLINY DROBIOWEJ I WARZYWAMI (3,10), HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ŻUREK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z DODATKIEM KIEŁBASY I JAJKA (1,3,7,9), KLUSKI ŚLĄSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA Z KAPUSTY CZERWONEJ, JABŁKA I CEBULI, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

GALARETKA OWOCOWA;

Czwartek

ŚNIADANIE:

ZUPA MLECZNA Z PŁATKAMI RYŻOWYMI (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY, PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA POROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9), SOS SŁODKO -KWAŚNY Z KURCZAKIEM I RYŻEM (1,7,9,10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA RYBNO - WARZYWNA (3,4,10), POMIDOR, KAWA INKA ;

OBIAD:

ZUPA KOPERKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9), MAKARON Z SOSEM TRUSKAWKOWYM I JOGURTEM (7,9), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

CHAŁKA Z MASŁEM;

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc maj w grupie 4 – latków

 Tematy kompleksowe:

  1. Moje ulubione książeczki.
  2. Kiedy dorośli idą do pracy.
  3. Moja mama jest kochana.
  4. Duże i małe rodziny w akcji. 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych,
  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych i plastycznych,
  • kształcenie poczucia rytmu przez zabawy muzyczno-ruchowe,
  • kształtowanie ogólnej sprawności oraz koordynacji ruchowej

Obszar emocjonalny:

  • kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć,
  • wdrażanie do poszukiwania książek,
  • odkrywanie swoich umiejętności i zainteresowań,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego,
  • kształtowanie wrażliwości na emocje i przeżycia innych ludzi,
  • zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych emocjonalnie sytuacjach,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej dzieci z rodzicami,
  • kształtowanie uczucia przywiązania do własnej rodziny,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji,
  • kształtowanie właściwego sposobu wyrażania emocji i wrażeń.

Obszar społeczny:

  • poznawanie uniwersalnego przekazu bajek, rozumienie ich wartości moralnej,
  • poznanie roli książek w przekazywaniu wiedzy i wartości,
  • poznanie znaczenia pracy zawodowej w życiu człowieka,
  • kształtowanie nawyków dbania o domowy budżet,
  • budzenie szacunku dla pracy i wobec ludzi wykonujących różne zawody,
  • budowanie poczucia przynależności do swojej rodziny,
  • kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do rodziców,
  • kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie oraz ról poszczególnych jej członków,
  • kształtowanie uczucia przywiązania i okazywania szacunku dla bliskich osób,
  • wzmacnianie więzi i relacji rodzinnych,
  • wdrażanie do respektowania i tworzenia zasad zabawy i współdziałania w grupie.

Obszar poznawczy:

  • rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań,
  • zapoznanie z rolą biblioteki i zasadami jej funkcjonowania,
  • kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą,
  • rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach,
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • zachęcanie do dbania o posiadane przez dzieci książki,
  • doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania,
  • poznanie różnych ciekawych zawodów oraz różnych narzędzi pracy,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka,
  • poznawanie wartości nabywczej pieniędzy,
  • zachęcanie do ekspresji artystycznej z wykorzystaniem różnorodnych form wyrazu,
  • wdrażanie do skupiania uwagi na rytmach, wychwytywania powtarzających się sekwencji i kontynuowania ich,
  • zapoznanie z różnymi obowiązkami domowymi i zachęcanie do przyjmowania postawy obowiązkowości,
  • rozwijanie kompetencji językowych dziecka (m.in. wzbogacanie słownictwa, dbałość o poprawność stylistyczna i gramatyczną wypowiedzi, wypowiadanie się na dany temat),
  • zachęcanie do samodzielnego sadzenia kwiatów,

Nasze teksty

Wiersze:

„Skarga książki”  Jan Huszcza

Jestem książka z dużej szafy.

Wszyscy mówią, żem ciekawa,

więc mnie ciągle ktoś pożycza,

lecz nie cieszy mnie ta sława.

Miałam papier bielusieńki,

ślady na nim Florka ręki.

Pozaginał Jaś mi rogi,

Julek na mnie kład pierogi.

Krzyś, ze swym zwyczajem zgodnie,

Trzymał mnie aż trzy tygodnie.

Narysował na okładce

Staś diabełka, małpkę w klatce.

Anka, Władka siostra mała,

ta mi kartki dwie wyrwała.

Cóż mi z tego, żem ciekawa,

dłużej żyć tak nie potrafię.

Nie będziecie mnie szanować,

to się na klucz zamknę w szafie.

 

„Robotek” Joanna Papuzińska

Blacha, gwoździe, drut śrubokręt i młotek..

Co to będzie?

Mały robot, robotek.

Dla kogo?

No, nie dla mnie,

ja go dam naszej mamie.

Robotek co dzień o świcie

nastawi dla wszystkich wodę na mycie,

do sklepu zbiegnie na dół

i zakupy zrobi do obiadu.

Pozdejmuje kożuchy z mleka,

szczypiorek drobno posieka,

wyprasuje fartuszki,

guzik przyszyje do bluzki.

Ugotuje, pozmywa, sprzątanie, zrobi pranie,

a mama leżeć będzie na tapczanie

i książki czytać.

Albo nas pytać;

„A może byśmy poszli do kina kochani?” 

Piosenki:

„Kropki biedronki”

  1. Ile kropek ma biedronka?

Dwie , a może trzy?

Trudno zliczyć, daję słowo.

Czy pomożesz mi?

Ref.  Jedna, druga, trzecia, czwarta,

piąta, szósta kropka.

Jest i siódma, policz z nami,

Gdy biedronkę spotkasz.

  1. Ach! Te kropki, te kropeczki…

Kłopot wielki mam,

bo te małe biedroneczki

chodzą tu i tam.

Ref. Jedna, druga, trzecia, czwarta ….

  

„Czarodziejskie kredki”

  1. Rachu-ciachu kartka z bloku,

wyczaruje coś miłego –

piękny ogród, ciszę, spokój

dla tatusia kochanego.
wyczaruję błękit nieba,

cztery koty na kolanach –

przecież wiem, że tyle trzeba,

by szczęśliwa była mama.

Ref. Hokus-pokus, ram, tam, tam

czarodziejskie kredki mam.

hokus-pokus, bum, cyk, cyk,

wyczaruję wszystko w mig!

  1. Mym rodzicom wyczaruję

las szumiący i jezioro,

każdy tego potrzebuje,

mnie z pewnością tam zabiorą.

Ciągle są tak zabiegani,

tyle mają spraw na głowach!

Możesz uda mi się dla nich

więcej czasu wyczarować.

Ref. Hokus-pokus, ram, tam, tam…

  

„Do przodu krok”

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop!

  1. Umiem klaskać, umiem skakać,

to zabawa przedszkolaka,

takiego jak ja i ty,

takiego jak my.

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop!

  1. Narysuję wam niedźwiedzia,

na huśtawce będzie siedział

i na bębnie będzie grał,

i na bębnie grał.

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop!

  1. Potem razem z kolegami

znajdę skrzynię ze skarbami,

a w niej klocków chyba sto,

a w niej klocków sto.

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop