Kangurki
grupa 4-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13.30 Odpoczynek – słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;
13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
02.06.2025 - 06.06.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA MANNA (1),PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, DŻEM BRZOSKWINIOWY NISKOSŁODZONY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ(1,9), KURCZAK ZE SZPINAKIEM I MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BANAN;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7), OGÓREK ŚWIEŻY, KAWA INKA (1,7);
OBIAD:
ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z ŁAZANKAMI I GROSZKIEM (1,3,7,9), UDKO PIECZONE (9), ZIEMNIAKI, SAŁATA LODOWA Z KOPERKIEM I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), SZYNKA WIEJSKA, POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ŻUREK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KIEŁBASĄ I JAJKIEM (1,3,7,9), KLUSKI ŚLĄSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY I JABŁKA, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
GALARETKA CYTRYNOWA;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI OWSIANE GÓRSKIE (1), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY, PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA Z FASOLKI SZPARAGOWEJ NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9), PULPETY Z INDYKA (1,3,7) SOS POMIDOROWY (1,7,9), RYŻ BIAŁY, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I NATKI PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), PASTA RYBNO - WARZYWNA (3,4,10), KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA BROKUŁOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM(1,3,7,9), JAJKO SADZONE (3), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z MARCHWI, JABŁKA I SELERA (3,7,10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc czerwiec w grupie 4 – latków
Tematy kompleksowe:
- Moje ulubione książeczki.
- Kiedy dorośli idą do pracy.
- Moja mama jest kochana.
- Duże i małe rodziny w akcji.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych,
- rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych i plastycznych,
- kształcenie poczucia rytmu przez zabawy muzyczno-ruchowe,
- kształtowanie ogólnej sprawności oraz koordynacji ruchowej
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć,
- wdrażanie do poszukiwania książek,
- odkrywanie swoich umiejętności i zainteresowań,
- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego,
- kształtowanie wrażliwości na emocje i przeżycia innych ludzi,
- zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych emocjonalnie sytuacjach,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej dzieci z rodzicami,
- kształtowanie uczucia przywiązania do własnej rodziny,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji,
- kształtowanie właściwego sposobu wyrażania emocji i wrażeń.
Obszar społeczny:
- poznawanie uniwersalnego przekazu bajek, rozumienie ich wartości moralnej,
- poznanie roli książek w przekazywaniu wiedzy i wartości,
- poznanie znaczenia pracy zawodowej w życiu człowieka,
- kształtowanie nawyków dbania o domowy budżet,
- budzenie szacunku dla pracy i wobec ludzi wykonujących różne zawody,
- budowanie poczucia przynależności do swojej rodziny,
- kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do rodziców,
- kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie oraz ról poszczególnych jej członków,
- kształtowanie uczucia przywiązania i okazywania szacunku dla bliskich osób,
- wzmacnianie więzi i relacji rodzinnych,
- wdrażanie do respektowania i tworzenia zasad zabawy i współdziałania w grupie.
Obszar poznawczy:
- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań,
- zapoznanie z rolą biblioteki i zasadami jej funkcjonowania,
- kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą,
- rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach,
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego,
- zachęcanie do dbania o posiadane przez dzieci książki,
- doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania,
- poznanie różnych ciekawych zawodów oraz różnych narzędzi pracy,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka,
- poznawanie wartości nabywczej pieniędzy,
- zachęcanie do ekspresji artystycznej z wykorzystaniem różnorodnych form wyrazu,
- wdrażanie do skupiania uwagi na rytmach, wychwytywania powtarzających się sekwencji i kontynuowania ich,
- zapoznanie z różnymi obowiązkami domowymi i zachęcanie do przyjmowania postawy obowiązkowości,
- rozwijanie kompetencji językowych dziecka (m.in. wzbogacanie słownictwa, dbałość o poprawność stylistyczna i gramatyczną wypowiedzi, wypowiadanie się na dany temat),
- zachęcanie do samodzielnego sadzenia kwiatów,

Nasze teksty
Wiersze:
“Zielony żuczek”
Ludmiła Marjańska
Chodził po łące zielony żuczek.
„Kiedy się wreszcie latać nauczę?
Powiedz mi, proszę, panno dziewanno,
Kiedy nad mgiełkę wzlecę poranną?”
Ale dziewanna, kąpiąc się w rosie,
Myślała tylko o własnym losie.
Więc poszedł dalej zielony żuczek.
„Kiedy się wreszcie latać nauczę?
Może mi zdradzą liliowe dzwonki,
Kiedy odlecę z pachnącej łąki?”
A liliowe dzwonki co siły
Pszczołom na zbiórkę właśnie dzwoniły.
Pytał rumianku, pytał źdźbła trawy,
Lecz one miały ważniejsze sprawy.
Więc spytał żuczek srebrzystej rosy:
„Kiedy się wreszcie w górę uniosę?”
A kropla rosy, jak zwierciadełko,
Odbiła jedno, drugie skrzydełko.
Długo je z każdej oglądał strony
Bardzo zdziwiony żuczek zielony.
Wreszcie poruszył nimi nieśmiało
I oto wszystko w dole zostało:
Dziewanna, mięta, rumianek, dzwonki
I srebrna rosa z pachnącej łąki.
“Na skoczni”
Mieczysława Buczkówna
– Lubię skakać i ty też,
W piasku, w piaskownicy.
Możesz skakać pierwszy, chcesz?
– Ten skok się nie liczy.
– Już skakałeś, teraz ja!
Mogłem lepiej skoczyć.
Wszystko przez ten suchy piach,
Wiatr mi sypnął w oczy…
Znowu twoja kolej, skacz!
Świetnie! Doskonale!
Mój skok teraz. Proszę, patrz!
Ja skoczyłem dalej!
Piosenki:
“W kurniku”
Elżbieta Jancewicz
- Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle kurek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.
Ref. Ko, ko, ko, kukuryku!
To opera jest w kurniku!
- Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle kaczek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.
Ref. Kwa, kwa, kwa, kukuryku!
To opera jest w kurniku!
- Kogut zapiał: kukuryku!
Tyle gąsek jest w kurniku;
wszystkie ładnie poprosimy
i operę urządzimy.
Ref. Gę, gę, gę, kukuryku!
To opera jest w kurniku!
- Małe pieski z boku stały,
też zaśpiewać z nimi chciały;
podskoczyły, zaszczekały,
przestraszyły kurnik cały.
Ref. Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa,
gę, gę, gę, hau, hau, hau, kukuryku!
I już pusto jest w kurniku!
“Lato woła nas!”
Katarzyna Sidorowicz
- Czy wy wiecie, mamo, tato,
że zaczęło się dziś lato?
Więc spędzimy razem czas,
wiele przygód czeka nas!
Ref. Lato, lato nas woła,
i świeci słońce dokoła,
czeka już morze i las,
lato, lato woła nas!
- Już walizki spakowane,
buzie całe roześmiane.
Na wyprawę nadszedł czas,
wiele przygód czeka nas!
Ref. Lato, lato nas woła…
- Tata pyta: „Rety, rety,
gdzie podziały się bilety!”
W końcu w drogę ruszać czas,
wiele przygód czeka nas!
Ref. Lato, lato nas woła…