Kangurki
grupa 4-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – przedszkole i piłka;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13.30 Odpoczynek – słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;
13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
08.12.2025 - 12.12.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;
OBIAD:
CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY, MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MUS OWOCOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA Z SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KIESIEL CYTRYNOWY;;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;
OBIAD:
JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc grudzień w grupie 4 – latków
Tematy kompleksowe:
1. Idzie idzie zimna ze śniegiem
2. Moja rodzina
3. Ode mnie dla Ciebie
4. Boże Narodzenie
Cele ogólne:
Obszar fizyczny
- wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
- kształtowanie sprawności ciała i koordynacji ruchowej
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych
- zachęcanie do udziału w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
- wdrażanie do bezpiecznego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych
- wdrażanie do bezpiecznego i poprawnego wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych
Obszar emocjonalny
- kształtowanie więzi uczuciowej z rodziną
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- kształtowanie umiejętności dostrzegania emocji swoich i innych
- odczuwanie radości ze wspólnej zabawy
- wdrażanie do rozumienia i szanowania potrzeb i uczuć innych
- dostrzeganie emocji swoich i innych osób
- przełamywanie lęków związanych z wystąpieniem przed publicznością
- rozwijanie empatii i dobroci poprzez działania dla innych
Obszar społeczny
- poznawanie siebie jako członka wspólnoty rodzinnej
- kształtowanie szacunku do rodziny oraz osób starszych
- budowanie pozytywnych relacji w grupie
- rozwijanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów/koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
- kształtowanie umiejętności dbania o porządek
Obszar poznawczy
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie mowy
- kształtowanie umiejętności matematycznych
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
- ćwiczenie mowy i myślenia
- rozwijanie umiejętności wokalnych
- kształcenie pamięci słuchowej
- poznawanie zwyczajów świątecznych
Nasze teksty:
Wiersz:
,,Dom’’
Dom się zaczyna już w przedpokoju.
Oj, a przedpokój nie ma spokoju!
O, właśnie Ania kapcie zakłada,
a Janek mokry parasol składa.
I już do kuchni biegną, bo z niej
woń się unosi taka, że hej!
Ania już czuje zapach rosołu,
a Jaś porywa jabłko ze stołu.
Mama w łazience stoi nad wanną.
Umyła głowę i woła: – Anno!
Podaj mi ręcznik, bardzo cię proszę.
– Dobrze, mamusiu. Zaraz przynoszę.
Tata w pokoju z czymś się mocuje.
Mruczy do siebie: – Nie, nie pasuje.
– Co skręcasz, tato? – pyta się Ania.
– Łóżko dla ciebie. Nowe, do spania.
Piosenki:
,, Rodzinny portrecik”
1.Na moim obrazku uśmiechnięte miny,
bo rysuję buzie kochanej rodziny.
Ref. To rodzinny jest portrecik,
który każdy dobrze zna:
mama, tata, babcia, dziadek,
siostra, brat i ja.
2.Każda buzia czysta, jasna i rumiana
– wszystkie roześmiane od samego rana.
Ref. To rodzinny portrecik…
,, Mikołaj’’
- Siwa broda i spodnie na szelkach,
ciepłe buty i czapka czerwona.
Już zaczyna pakować prezenty
i za chwilę przyjedzie tu do nas.
Ref. Czy wy wiecie, czy wiecie,
jest jedyny na świecie.
To nasz stary znajomy Mikołaj
- Nie zapomni o mamie i tacie,
zawsze miły jest i uśmiechnięty.
Wszystkim dzieciom i dużym,
i małym zawsze lubi rozdawać prezenty.
Ref. Czy wy wiecie…
,, Kołysanka”
- Zima długa, gwiazdka mruga,
a w szopie pod lasem,
we żłóbeczku, na sianeczku,
śpi mały bobasek.
Luli, laj, luli, laj, luli, luli, laj.
Luli, laj, luli, laj, luli, luli, laj.
- Dwa aniołki skrzydełkami
Dziecię otulają,
pastuszkowie na fujarkach
kołysankę grają.
Luli, laj, luli, laj, luli, luli, laj.
Luli, laj, luli, laj, luli, luli