Kangurki
grupa 4-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13.30 Odpoczynek – słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;
13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
27.10.2025 - 31.10.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KLUSKI LANE NA MLEKU (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, SZYNKA DROBIOWA (9,10), POMIDOR, OGÓREK KISZONY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA POMIDOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), POTRAWKA Z KURCZAKA I GROSZKU (1,7,9), RYŻ, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), JOGURT OWOCOWY (7), PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (3,10), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ (1,9), KOTLET MIELONY WIEPRZOWY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: BIAŁA KAPUSTA, OGÓREK ŚWIEŻY, KOPER, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), SCHAB PIECZONY (9), PAPRYKA, SAŁATA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (9); NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
KISIEL CYTRYNOWY;;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, TWARÓG Z RZODKIEWKĄ (7)MIÓD WIELOKWIATOWY,PAPRYKA, KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU (1,3,7,9); KOTLET SCHABOWY W PANIERCE (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: MIZERIA ZE SZCZYPIORKIEM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM (1,5,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI (3,4,9), HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KAPUŚNIAK MAZURSKI Z BIAŁEJ KAPUSTY (9,10), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc listopad w grupie 4 – latków
Tematy kompleksowe:
- W domowym zaciszu
- Moja mała ojczyzna
- Dawne opowieści
- Zabawa w króla i królową
Cele ogólne
Obszar fizyczny
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych
- usprawnianie małej motoryki poprzez wykonywanie ćwiczeń manualnych
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych
- usprawnianie percepcji wzrokowej
- wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych
- usprawnianie motoryki dużej i małej
Obszar emocjonalny
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć
- doskonalenie umiejętności panowania nad własnymi emocjami
- wdrażanie do wyrażania wdzięczności i szacunku rodzicom i dziadkom
- kształtowanie umiejętności nazywania uczuć i emocji
- wdrażanie do panowania nad własnymi emocjami
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami
- stwarzanie okazji do samodzielnego rozwiązywania zadań i czerpania radości z efektów pracy
Obszar społeczny
- kształtowanie postaw prospołecznych
- budzenie świadomości, jak ważna jest znajomość własnego nazwiska i adresu
- budowanie tożsamości dziecka wynikającej z przynależności do rodziny
- kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy
- wdrażanie do posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem
- budowanie tożsamości dziecka wynikającej z przynależności do rodziny, środowiska lokalnego
- utrwalanie nawyku przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu
- wdrażanie do respektowania zasad zabawy w grupie
Obszar poznawczy
- rozwijanie orientacji przestrzennej
- doskonalenie umiejętności liczenia
- rozwijanie mowy i myślenia
- doskonalenie orientacji przestrzennej
- kształtowanie umiejętności szacowania długości przedmiotów z wykorzystaniem np.: kroków, stóp, łokci, klocków
- poszerzanie czynnego i biernego słownika dziecka
- wzbogacanie twórczej wyobraźni
- rozwijanie mowy i myślenia
- wdrażanie do uważnego słuchania
- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach
Nasze teksty:
,,Każdy po sobie sprząta’’ M. Terlikowska
W naszym domku, w czterech kątach,
Każdy sam po sobie sprząta.
Pierwszy kącik jest Elżbietki,
Która właśnie sprząta kredki.
Drugi kącik jest Agatki:
Chowa szmatki do szufladki.
Trzeci kącik jest Rozalki,
Która sprząta pokój lalki.
W czwartym kącie,
w kącie Janki,
Ktoś wycinał wycinanki.
Na podłodze, koło szafki,
Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,
Ktoś zostawił klej otwarty
W zaśmieconym kącie czwartym…
Kto tu sprzątnie, moje dzieci?
Oczywiście, ten, kto śmiecił!
,,Katechizm młodego dziecka’’
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swymi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czym ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czym zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę (…)
Władysława Bełza
Piosenki:
,, Domki z klocków”
1.W co się pobawimy dzisiaj?
Ja mam lalkę, a ty misia,
zbudujemy domki dwa.
– Aha!– Ty i ja, ty i ja
Domki z klocków kolorowe,
z garażami, dwupiętrowe;
zbudujemy domki dwa.
– Aha!– Ty i ja, ty i ja
- W domkach będą jeszcze schody,
a w garażach samochody;
zbudujemy domki dwa.
– Aha!– Ty i ja, ty i ja!
4.Jeszcze dachy i kominy;
tutaj płotek postawimy;
zbudujemy domki dwa.
– Aha!– Ty i ja, ty i ja
5.Kiedy domki już skończymy,
misia z lalką zaprosimy,
upieczemy torty dwa.
– Aha!– Ty i ja, ty i ja
,, Mały jeżyk’’
- Mały jeżyk jak kuleczka
idzie dróżką do miasteczka.
A w miasteczku, to jest fakt,
żyją jeże już od lat.
Ref. W parkach, krzakach i gęstwinach
spacerują po ścieżynach.
Chodzą jeże tu i tam.
Jak nie wierzysz, zobacz sam.
- Gdy przychodzi złota jesień,
mały jeżyk jabłko niesie.
Złoty listek z nieba spada,
jeżom bajkę opowiada.
Ref. W parkach, krzakach i gęstwinach,
śpią jeżyki na ścieżynach.
Listek śpiewa im do snu kołysankę li, li, lu.
,,Grzeczni czarodzieje’’
1.Choć jestem przedszkolakiem,
czarować już potrafię.
Najlepiej tam się dzieje,
gdzie grzeczni czarodzieje.
Ref Proszę, dziękuję, przepraszam
– to abrakadabra nasza.
Przedszkolak pięknie czaruje:
przepraszam, proszę, dziękuję,
przepraszam, proszę, dziękuję.
- Czarodziej grzecznie prosi,
przeprasza, gdy napsoci,
z uśmiechem też dziękuje.
Naprawia, a nie psuje.
Ref Proszę, dziękuję, przepraszam …
- Być grzecznym czarodziejem,
to wcale trudne nie jest.
Wystarczy znać te słowa
i można już czarować.
Ref Proszę, dziękuję, przepraszam …