Kangurki
grupa 4-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13.30 Odpoczynek – słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;
13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
18.11.2024 - 22.11.2024
Poniedziałek
18. 11.2024 poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorem(7),parówki cielaczki ,zupa mleczna płatki kukurydziane (1,7) ogórek kiszony , herbata zielona
obiad
zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki , buraki z papryką , woda
podwieczorek
banan
Wtorek
19.11.2024 wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło z papryką i koperkiem(7) schab wiśniowy, pasta jajeczna ze szczypiorem(3,7), zupa mleczna owsianka z siemieniem lnianym i rodzynkami (1,7) sałata, herbata owocowa
obiad
zupa ziemniaczana z koperkiem (7) kluski kładzione z natką sos szpinakowy(1,3,7) sałata lodowa ze szczypiorem i rzodkiewką polana pesto bazyliowym, woda
podwieczorek
cebularz
Środa
Środa 20.11.2024
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło (7) filet z indyka z wędzony, humus bazyliowy , zupa mleczna płatki jęczmienne z suszoną śliwką (1,7) rzodkiewka , woda z pomarańczą
obiad
zupa krupnik(1) medaliony drobiowe z serem żółtym(3,7)ziemniaki, kapusta pekińska z kukurydzą i majonezem(7),woda
podwieczorek
mandarynki
Czwartek
21.11.2024 czwartek
Śniadanie
chleb razowy(1) chleb mazowiecki (1) bagietka(1) masło(7)schab pieczony, pomarańczowa pasta z kaszą jaglaną(1,7)kakao(7) mix warzyw ,herbata
Obiad
Zupa kalafiorowa(7) kasz pęczak(1) wieprzowina szarpana z warzywami i sosem sojowym (1,9)kapusta kiszona z marchewką . woda
podwieczorek
wafle ryżowe
Piątek
22.11.2024 piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło (7) polędwica sopocka, serek waniliowy z cynamonem i skórką z pomarańczy(7) pomidor, kawa inka (7) , herbata
Obiad
Zupa dyniowa z prażonymi pestkami dyni(1,7) ziemniaki , ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4) marchew , por , jabłko (7) woda
Podwieczorek
jabłko
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na LISTOPAD w grupie 4 – latków
Tematy kompleksowe:
- Mój dom.
- Moje miasteczko.
- Dawno, dawno temu.
- Bawimy się w króla i królową.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych,
- rozwijanie małej motoryki poprzez wykonywanie ćwiczeń manualnych,
- inicjowanie zabaw konstrukcyjnych,
- usprawnienie percepcji wzrokowej,
- wdrażanie do uczestnictwa w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych,
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych,
- rozwijanie dużej i małej motoryki.
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć,
- kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami,
- wdrażanie do wyrażania wdzięczności i szacunku rodzicom i dziadkom,
- stwarzanie okazji do samodzielnego rozwiązywania zadań i czerpania radości z efektów pracy.
Obszar społeczny:
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- uświadamianie dzieciom, jak ważna jest znajomość własnego nazwiska i adresu,
- budowanie tożsamości dziecka wynikające z przynależności do rodzimy,
- czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy,
- wdrażanie do posługiwania się swoim imieniem, nazwiskiem oraz adresem,
- budowanie tożsamości dziecka wynikające z przynależności do rodziny, środowiska lokalnego,
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł i zasad obowiązujących podczas pobytu w przedszkolu,
- wdrażanie do respektowania zasad zabawy w grupie,
- wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie,
- kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole.
Obszar poznawczy:
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- doskonalenie umiejętności liczenia,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- dokonywanie pomiaru długości przedmiotów z wykorzystaniem np.: kroków, stóp, łokci, klocków,
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka,
- rozwijanie twórczej wyobraźni,
- wdrażanie do uważnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach,
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności określania liczebności zbiorów z użyciem zwrotów: „tyle samo”, „mniej o 1”, „więcej o 1”
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności,
Nasze teksty
Wiersze:
“Każdy po sobie sprząta” Maria Terlikowska
W naszym domku, w czterech kątach,
Każdy sam po sobie sprząta.
Pierwszy kącik jest Elżbietki,
Która właśnie sprząta kredki.
Drugi kącik jest Agatki:
Chowa szmatki do szufladki.
Trzeci kącik jest Rozalki,
Która sprząta pokój lalki.
W czwartym w kącie, w kącie Janki,
Ktoś wycinał wycinanki.
Na podłodze, koło szafki,
Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,
Ktoś zostawił klej otwarty
W zaśmieconym kącie czwartym…
Kto tu sprzątnie, moje dzieci?
Oczywiście, ten, kto śmiecił!
“Budujemy dom” Agnieszka Galica
Budujemy dom wysoki, aż do nieba.
Dom dla misia i dla lalek zrobić trzeba (…)
Schody, ściany i podłogi kolorowe.
Domek z klocków zbudujemy i gotowe (…)
Zbudujemy jeszcze z klocków mały mostek.
Buduje z nami, zobacz, jakie to jest proste.
Piosenki:
“Domki z klocków” Renata Szczypior
- W co się pobawimy dzisiaj?
Ja mam lalkę, a ty misia,
Zbudujemy domki dwa
-Aha!
-Ty i ja, Ty i ja!
- Domki z klocków kolorowe,
Z garażami, dwupiętrowe
Zbudujemy domki dwa
-Aha!
-Ty i ja, Ty i ja!
- W domkach będą jeszcze schody,
A w garażach samochody;
Zbudujemy domki dwa.
-Aha!
-Ty i ja, Ty i ja!
- Jeszcze dachy i kominy;
tutaj płotek postawimy;
zbudujemy domki dwa.
-Aha!
-Ty i ja, Ty i ka!
- Kiedy domki już skończymy,
misia z lalką zaprosimy,
upieczemy torty dwa.
-Aha!
-Ty i ja, Ty i ja!
“Mały jeżyk” Barbara Tartanus
- Mały jeżyk jak kuleczka
Idzie drużką do miasteczka.
A w miasteczku, to jest fakt,
Żyją jeże już od lat.
Ref.: W parkach, krzakach i gęstwinach
Spacerują po ścieżynach.
Chodzą jeże tu i tam.
Jak nie wierzysz, zobacz sam.
- Gdy przychodzi złota jesień,
Mały jeżyk jabłko niesie.
Złoty listek z nieba spada,
Jeżom bajkę opowiada.
Ref.: W parkach krzakach i gęstwinach,
Śpią jeżyki na ścieżynach.
Listek śpiewa im do snu
Kołysankę li, li, lu.