Kangurki
grupa 4-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13.30 Odpoczynek – słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;
13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
20.01.2025 - 24.01.2025
Poniedziałek
20.01.2025
ŚNIADANIE:
KASZA JĘCZMIENNA (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SCHAB WIŚNOWY (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (7,9), GULASZ WIEPRZOWY (1,9,10), KASZA JĘCZMIENNA PĘCZAK (1), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY, JABŁKA, CEBULI I MAJONEZU (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JOGURT;
Wtorek
21.01.2025 WTOREK
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), CHAŁKA MAŚLANA (1,3,7) DŻEM BRZOSKWINIOWY , KAKAO (7);
OBIAD:
ROSÓŁ NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I POMIDORA Z NATKĄ PIETRUSZKI Z OLEJEM, KOMPOT KOMPOT;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI
Środa
ŚRODA 22.01.2025
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA SZYNKOWA (1,3,7,9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z BOCZKIEM I KIEŁBASĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7) KOMPOT;
PODWIECZOREK:
WAFLE RYŻOWE;
Czwartek
23.01.2024 czwartek
ŚNIADANIE:
MLEKO (7), PŁATKI JAGLANE (1) PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z WĘDLINY WIEPRZOWEJ Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,10), PAPRYKA, HERBATA Z CYTRYNĄ
OBIAD:
ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU I GROSZKU ZIELONEGO (1,3,7), GOŁĄBKI ZAWIJANE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM I RYŻEM W SOSIE POMIDOROWYM (1,3,7,9), ZIEMNIAKI , KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Piątek
24.01.2024 piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,4,10), KAWA INKA;
OBIAD:
ZUPA FASOLOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM, KOMPOT;
CHAŁKA;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc styczeń w grupie 4 – latków
Tematy kompleksowe:
- Z Panią Zimą wesoło mija czas.
- Zabawy z bałwankiem i śnieżynką.
- Niespodzianka dla babci i dziadka.
- Robimy eksperymenty.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- wdrażanie do udziału w zabawach integracyjnych, ruchowych i muzycznych,
- wdrażanie do bezpiecznego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności samoobsługowych,
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała.
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
- rozwijanie umiejętności odczuwania radości ze wspólnej zabawy,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z porażką,
- kształtowanie umiejętności pokonywania trudności,
- kształtowanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody.
Obszar społeczny:
- budowanie pozytywnych relacji w grupie,
- rozwijanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów/koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach,
- kształtowanie umiejętności bezpiecznego i właściwego zachowania się podczas zabawy,
- rozwijanie umiejętności tworzenia zasad zabawy w grupie,
- kształtowanie postaw społecznych,
- wdrażanie do okazywania szacunku i miłości babci i dziadkowi,
- rozwijanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych,
- kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu.
Obszar poznawczy:
- wdrażanie do uważnego słuchania,
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności,
- rozbudowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie swojego ciała,
- rozwijanie umiejętności tanecznych i wokalnych,
- kształtowanie myślenia matematycznego,
- rozwijanie zainteresowania światem przyrody,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
Nasze teksty
Wiersze:
„Kto to?” H. Ożogowska
Na podwórku już od rana
Dziwny gość zawitał.
Nie rusza się, nic nie mówi,
O nic się nie pyta.
Twarz okrągła, nos-kartofel,
oczy-dwa węgielki,
szyi nie ma, nóg nie widać,
a jak beczka wielki.
Koszyk stary jak kapelusz
ma na czubku głowy.
Któż to taki? Czy już wiecie?
To bałwan śniegowy.
„Auto” K. Sąsiadek
Auto do myjni przyjechało,
Bo się umyć ładnie chciało,
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe,
Drugie koło podstawowe,
Trzecie koło podstawowe,
Czwarte koło podstawowe,
Piąte koło zapasowe.
„Zima” M. Strzałkowska.
Przyleciały wielką chmurą
dzwońce, gile, jemiołuszki
i szybują do karmika
po nasiona i okruszki.
Szron otulił bielą pola,
dym w kominie z wiatrem bryka,
a na soplach wśród gałęzi
psotna zamieć gra walczyka.
Mróz na dworze z wiatrem hula,
ścina lodem rzeki, stawy,
sadzi w oknach szklane kwiaty,
szczypie w nosy dla zabawy.
Tylko w parku krzaczek róży,
w gruby chochoł otulony,
wciąż rozmyśla o podroży
gdzieś w dalekie, ciepłe strony…
Piosenki:
„Zima czarodziejka”
1.Pewnej nocy, po cichutku
przyszła zima biała;
czarodziejska białą różdżką
śnieg wyczarowała.
Ref: Czary-mary, śnieżek biały!
Czary-mary, psss!
Czary-mary, śnieżek biały!
Czary-mary, pss!
- Po co komu czarne drzewa?
– myśli zima biała.
Wzięła różdżkę i na biało
las pomalowała.
Ref: Czary-mary, śnieżek biały!…..
- Wlazł na płotek czarny kotek,
kotek całkiem mały.
Zima różdżką pomachała
i już kot jest biały!
Ref: Czary-mary, śnieżek biały!…
„Dobrze dziadków mieć”
- Jak to dobrze dziadków mieć!
Można z nimi bawić się.
Jak to dobrze dziadków mieć!
Można z nimi bawić się.
Babcia bierze na kolana,
dziadek nosi na barana
i wesoło jest,
i wesoło jest.
- Babcia wszystkie bajki zna,
dziadek w piłkę ze mną gra.
Babcia wszystkie bajki zna,
dziadek w piłkę ze mną gra.
Babcia wie, co jedzą jeże,
z dziadkiem budujemy wieżę,
razem dobrze nam,
razem dobrze nam.
- Zawsze mają dla mnie czas.
– Babciu, dziadku, kocham Was!
Zawsze mają dla mnie czas.
– Babciu, dziadku, kocham Was!
Ja wam domek narysuję,
bardzo mocno ucałuję,
dobrze, że was mam,
dobrze, że was mam.