Kangurki

grupa 4-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

​6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 9.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;

10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,

11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13.30 Odpoczynek –  słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie;

13:30 – 14:00 – zabawa swobodna;

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. 

Jadłospis

02.06.2025 - 06.06.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZA MANNA (1),PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, DŻEM BRZOSKWINIOWY NISKOSŁODZONY, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ(1,9), KURCZAK ZE SZPINAKIEM I MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BANAN;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7), OGÓREK ŚWIEŻY,  KAWA INKA (1,7);

OBIAD:

ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z ŁAZANKAMI I GROSZKIEM (1,3,7,9), UDKO PIECZONE (9), ZIEMNIAKI, SAŁATA LODOWA Z KOPERKIEM I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BATON ZBOŻOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT  OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), SZYNKA WIEJSKA, POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ŻUREK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KIEŁBASĄ I JAJKIEM (1,3,7,9), KLUSKI ŚLĄSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY I JABŁKA, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

GALARETKA CYTRYNOWA;

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE GÓRSKIE (1), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY,  PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA Z FASOLKI SZPARAGOWEJ NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9),  PULPETY  Z INDYKA (1,3,7) SOS POMIDOROWY (1,7,9), RYŻ BIAŁY, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I NATKI PIETRUSZKI,  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7),  PASTA RYBNO - WARZYWNA (3,4,10), KAKAO (7);

OBIAD:

ZUPA BROKUŁOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM(1,3,7,9), JAJKO SADZONE (3), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z MARCHWI, JABŁKA I SELERA (3,7,10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc czerwiec w grupie 4 – latków

 Tematy kompleksowe:

  1. Moje ulubione książeczki.
  2. Kiedy dorośli idą do pracy.
  3. Moja mama jest kochana.
  4. Duże i małe rodziny w akcji. 

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych,
  • rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych i plastycznych,
  • kształcenie poczucia rytmu przez zabawy muzyczno-ruchowe,
  • kształtowanie ogólnej sprawności oraz koordynacji ruchowej

Obszar emocjonalny:

  • kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć,
  • wdrażanie do poszukiwania książek,
  • odkrywanie swoich umiejętności i zainteresowań,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego,
  • kształtowanie wrażliwości na emocje i przeżycia innych ludzi,
  • zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w trudnych emocjonalnie sytuacjach,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej dzieci z rodzicami,
  • kształtowanie uczucia przywiązania do własnej rodziny,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji,
  • kształtowanie właściwego sposobu wyrażania emocji i wrażeń.

Obszar społeczny:

  • poznawanie uniwersalnego przekazu bajek, rozumienie ich wartości moralnej,
  • poznanie roli książek w przekazywaniu wiedzy i wartości,
  • poznanie znaczenia pracy zawodowej w życiu człowieka,
  • kształtowanie nawyków dbania o domowy budżet,
  • budzenie szacunku dla pracy i wobec ludzi wykonujących różne zawody,
  • budowanie poczucia przynależności do swojej rodziny,
  • kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do rodziców,
  • kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie oraz ról poszczególnych jej członków,
  • kształtowanie uczucia przywiązania i okazywania szacunku dla bliskich osób,
  • wzmacnianie więzi i relacji rodzinnych,
  • wdrażanie do respektowania i tworzenia zasad zabawy i współdziałania w grupie.

Obszar poznawczy:

  • rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań,
  • zapoznanie z rolą biblioteki i zasadami jej funkcjonowania,
  • kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą,
  • rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach,
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • zachęcanie do dbania o posiadane przez dzieci książki,
  • doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania,
  • poznanie różnych ciekawych zawodów oraz różnych narzędzi pracy,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka,
  • poznawanie wartości nabywczej pieniędzy,
  • zachęcanie do ekspresji artystycznej z wykorzystaniem różnorodnych form wyrazu,
  • wdrażanie do skupiania uwagi na rytmach, wychwytywania powtarzających się sekwencji i kontynuowania ich,
  • zapoznanie z różnymi obowiązkami domowymi i zachęcanie do przyjmowania postawy obowiązkowości,
  • rozwijanie kompetencji językowych dziecka (m.in. wzbogacanie słownictwa, dbałość o poprawność stylistyczna i gramatyczną wypowiedzi, wypowiadanie się na dany temat),
  • zachęcanie do samodzielnego sadzenia kwiatów,

Nasze teksty

Wiersze:

“Zielony żuczek”

Ludmiła Marjańska

Chodził po łące zielony żuczek.

„Kiedy się wreszcie latać nauczę?

Powiedz mi, proszę, panno dziewanno,

Kiedy nad mgiełkę wzlecę poranną?”

Ale dziewanna, kąpiąc się w rosie,

Myślała tylko o własnym losie.

Więc poszedł dalej zielony żuczek.

„Kiedy się wreszcie latać nauczę?

Może mi zdradzą liliowe dzwonki,

Kiedy odlecę z pachnącej łąki?”

A liliowe dzwonki co siły

Pszczołom na zbiórkę właśnie dzwoniły.

Pytał rumianku, pytał źdźbła trawy,

Lecz one miały ważniejsze sprawy.

Więc spytał żuczek srebrzystej rosy:

„Kiedy się wreszcie w górę uniosę?”

A kropla rosy, jak zwierciadełko,

Odbiła jedno, drugie skrzydełko.

Długo je z każdej oglądał strony

Bardzo zdziwiony żuczek zielony.

Wreszcie poruszył nimi nieśmiało

I oto wszystko w dole zostało:

Dziewanna, mięta, rumianek, dzwonki

I srebrna rosa z pachnącej łąki.

 

“Na skoczni”

Mieczysława Buczkówna

– Lubię skakać i ty też,

W piasku, w piaskownicy.

Możesz skakać pierwszy, chcesz?

– Ten skok się nie liczy.

– Już skakałeś, teraz ja!

Mogłem lepiej skoczyć.

Wszystko przez ten suchy piach,

Wiatr mi sypnął w oczy…

Znowu twoja kolej, skacz!

Świetnie! Doskonale!

Mój skok teraz. Proszę, patrz!

Ja skoczyłem dalej!

 

 

Piosenki:

 

“W kurniku”

Elżbieta Jancewicz

  1. Kogut zapiał: kukuryku!

Tyle kurek jest w kurniku;

wszystkie ładnie poprosimy

i operę urządzimy.

Ref. Ko, ko, ko, kukuryku!

To opera jest w kurniku!

  1. Kogut zapiał: kukuryku!

Tyle kaczek jest w kurniku;

wszystkie ładnie poprosimy

i operę urządzimy.

Ref. Kwa, kwa, kwa, kukuryku!

To opera jest w kurniku!

  1. Kogut zapiał: kukuryku!

Tyle gąsek jest w kurniku;

wszystkie ładnie poprosimy

i operę urządzimy.

Ref. Gę, gę, gę, kukuryku!

To opera jest w kurniku!

  1. Małe pieski z boku stały,

też zaśpiewać z nimi chciały;

podskoczyły, zaszczekały,

przestraszyły kurnik cały.

Ref. Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa,

gę, gę, gę, hau, hau, hau, kukuryku!

I już pusto jest w kurniku!

 

“Lato woła nas!”

Katarzyna Sidorowicz

  1. Czy wy wiecie, mamo, tato,

że zaczęło się dziś lato?

Więc spędzimy razem czas,

wiele przygód czeka nas!

Ref. Lato, lato nas woła,

i świeci słońce dokoła,

czeka już morze i las,

lato, lato woła nas!

  1. Już walizki spakowane,

buzie całe roześmiane.

Na wyprawę nadszedł czas,

wiele przygód czeka nas!

Ref. Lato, lato nas woła…

  1. Tata pyta: „Rety, rety,

gdzie podziały się bilety!”

W końcu w drogę ruszać czas,

wiele przygód czeka nas!

Ref. Lato, lato nas woła…