Puchatki
grupa 5-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
18.11.2024 - 22.11.2024
Poniedziałek
18. 11.2024 poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorem(7),parówki cielaczki ,zupa mleczna płatki kukurydziane (1,7) ogórek kiszony , herbata zielona
obiad
zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki , buraki z papryką , woda
podwieczorek
banan
Wtorek
19.11.2024 wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło z papryką i koperkiem(7) schab wiśniowy, pasta jajeczna ze szczypiorem(3,7), zupa mleczna owsianka z siemieniem lnianym i rodzynkami (1,7) sałata, herbata owocowa
obiad
zupa ziemniaczana z koperkiem (7) kluski kładzione z natką sos szpinakowy(1,3,7) sałata lodowa ze szczypiorem i rzodkiewką polana pesto bazyliowym, woda
podwieczorek
cebularz
Środa
Środa 20.11.2024
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło (7) filet z indyka z wędzony, humus bazyliowy , zupa mleczna płatki jęczmienne z suszoną śliwką (1,7) rzodkiewka , woda z pomarańczą
obiad
zupa krupnik(1) medaliony drobiowe z serem żółtym(3,7)ziemniaki, kapusta pekińska z kukurydzą i majonezem(7),woda
podwieczorek
mandarynki
Czwartek
21.11.2024 czwartek
Śniadanie
chleb razowy(1) chleb mazowiecki (1) bagietka(1) masło(7)schab pieczony, pomarańczowa pasta z kaszą jaglaną(1,7)kakao(7) mix warzyw ,herbata
Obiad
Zupa kalafiorowa(7) kasz pęczak(1) wieprzowina szarpana z warzywami i sosem sojowym (1,9)kapusta kiszona z marchewką . woda
podwieczorek
wafle ryżowe
Piątek
22.11.2024 piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło (7) polędwica sopocka, serek waniliowy z cynamonem i skórką z pomarańczy(7) pomidor, kawa inka (7) , herbata
Obiad
Zupa dyniowa z prażonymi pestkami dyni(1,7) ziemniaki , ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4) marchew , por , jabłko (7) woda
Podwieczorek
jabłko
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na LISTOPAD w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Odkrywam świat wokół mnie.
- Moja Ojczyzna – Polska.
- Dawniej i dziś.
- Podróżujemy w dawne czasy.
Cele ogólne:
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania);
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole, podporządkowania się określonym zasadom;
- wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych;
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych,;
- rozbudzanie zainteresowania światem liter, wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się wskazaną literą;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat;
- poznanie obrazu graficznego głoski „l”, „t:, „u” – litery „U”, „ T”, „L”;
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby;
- zapoznanie z graficznym zapisem liczby „6”;
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–6;
- kształtowanie świadomości własnego ciała;
- kształtowanie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni od własnego ciała;
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi pojęciami: „prawa”, „lewa”, „z tyłu”, „z przodu”, „obok”, „między”;
Nasze teksty
Piosenka:
„Tutaj mieszkam”
1. Wszędzie wokół piękna zieleń,
drzewa, kwiaty cieszą mnie.
Tam wysoko ptaszek śpiewa,
ja tu zawsze mieszkać chcę.
Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie.
Wszystko tutaj dobrze znam.
Tutaj mam przyjaciół wielu
i nie jestem nigdy sam.
2. Patrzę w prawo – widzę sklepy,
patrzę w lewo – widzę most,
tam na rogu jest apteka,
a plac zabaw jest na wprost.
Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie…
Wiersze:
„Miasto”
Stuka, puka, dudni, wali,
turkot słychać gdzieś w oddali,
autobusy i tramwaje,
na peronie pociąg staje.
Hałasują samochody,
na ulicach rewia mody,
krzyki, ryki, szum i gwar,
tętni życiem nocny bar.
Berlin, Paryż i Warszawa,
tumult, zamęt, zgiełk i wrzawa,
rzeka Wisła i Sekwana,
płynie w smogu jak narwana…
A tu na wsi, koń i krowa,
kurka, pszczółka, żywność zdrowa,
snopek siana w polu stoi,
gospodyni kozę doi.
Rolnik pyrka na ciągniku,
lis grasuje po kurniku,
pieje kogut, gęga gęś,
tętni życiem polska wieś.
Szumi ruczaj jak Loara,
chlipie mleczko kotka stara,
świnka ryje nosem w chlewie,
a ja domek mam na drzewie…
M.S. Ziemann
„Pierogowy taniec”
Tańczą żółtka na stolnicy,
Mąka sypie biały pył.
Już czekają domownicy,
Jakby każdy głodny był.
Jeden pieróg, drugi, trzeci,
Domownikom ślinka leci!
Przyjdą mama, tata, brat.
Smutny bez pierogów świat!
Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
„Warszawa”
Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,
Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów, i obszaru!
Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.
Julian Tuwim