Puchatki
grupa 5-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
27.10.2025 - 31.10.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KLUSKI LANE NA MLEKU (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, SZYNKA DROBIOWA (9,10), POMIDOR, OGÓREK KISZONY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA POMIDOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), POTRAWKA Z KURCZAKA I GROSZKU (1,7,9), RYŻ, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), JOGURT OWOCOWY (7), PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (3,10), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ (1,9), KOTLET MIELONY WIEPRZOWY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: BIAŁA KAPUSTA, OGÓREK ŚWIEŻY, KOPER, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), SCHAB PIECZONY (9), PAPRYKA, SAŁATA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (9); NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
KISIEL CYTRYNOWY;;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, TWARÓG Z RZODKIEWKĄ (7)MIÓD WIELOKWIATOWY,PAPRYKA, KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU (1,3,7,9); KOTLET SCHABOWY W PANIERCE (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: MIZERIA ZE SZCZYPIORKIEM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM (1,5,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI (3,4,9), HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KAPUŚNIAK MAZURSKI Z BIAŁEJ KAPUSTY (9,10), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc listopad w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Świat wokół nas.
- Polska w moim serc.
- Przeszłość i teraźniejszość.
- Podróż do przeszłości.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych, muzycznych i naśladowczych, ze śpiewem,
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach porannych,
- wdrażanie do prób prowadzenia ćwiczeń porannych (proponowania kolejnych ćwiczeń),
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała,
- kształtowanie właściwego napięcia mięśniowego (tonus mięśniowy) podczas czynności związanych z pisaniem i wycinaniem,
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
- kształtowanie odpowiedniego chwytu dłoni poprzez aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych, z przyborami oraz wykonywanie czynności precyzyjnych,
- rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej,
- kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.
Obszar emocjonalny:
- rozwijanie umiejętności nazywania i wyrażania własnych emocji i uczuć,
- wdrażanie do szanowania oraz rozumienia uczuć i emocji innych (ludzi i zwierząt)
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć,
- kształtowanie postawy szacunku dla siebie i innych,
- wdrażanie do wyrażania własnych uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób,
- budowanie pozytywnych relacji w grupie,
- kształtowanie uczuć patriotycznych.,
Obszar społeczny:
- kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażania swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy,
- kształtowanie umiejętności społecznych – posługiwanie się imieniem i nazwiskiem, nazwą miejscowości zamieszkania, nazwą kraju (elementy składowe adresu),
- kształtowanie przynależności i tożsamości narodowej (jestem Polakiem, mieszkam w Polsce),
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach,
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków,
- wdrażanie do oceny własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych,
- przyjmowanie, tworzenie oraz respektowanie zasad i reguł w zabawach grupowych,
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach,
- wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych,
- kształtowanie tożsamości narodowej,
- kształtowanie przynależności do społeczności lokalnej,
- wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych;
Obszar poznawczy:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami (na temat miejsca zamieszkania, drogi z domu do przedszkola i z przedszkola do domu),
- kształtowanie umiejętności syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
- usprawnianie funkcji słuchowej i wzrokowej (rozpoznawanie liter „t” i „T” wśród innych liter, rozróżnianie głoski „t” w nagłosie i wygłosie),
- kształtowanie umiejętności globalnego rozpoznawania napisów,
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego (podróżowanie różnymi środkami lokomocji, różnymi trasami, do różnych miejsc),
- doskonalenie umiejętności przeliczania przedmiotów,
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej,
- kształtowanie umiejętności formułowania i zadawania pytań,
- poznanie obrazu graficznego głoski „l” – litery „l”, „L”,
- klasyfikowanie przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami,
- przeliczanie w zakresie 5,
- poznanie obrazu graficznego głoski „u” – litery „U”, „u”,
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby,
- poznanie obrazu graficznego liczby „6”,
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-6,
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się poznanymi terminami: prawa, lewa, z tyłu, z przodu, obok, między,
- poznanie obrazu graficznego głoski „k” – litery „K”, „k”,
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby,
- poznanie obrazu graficznego liczby „7”,
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-7.
Nasze teksty
Teksty literackie:
„O smokach” Teresa Ferenc
Gdzie są smoki?
Przecież były.
W Wiśle się nie potopiły.
Daję słowo –
jeden żyje,
w każde lato
pod Wawelem
wodę pije.
Co je?
Tego nie wiem.
Może w czarne,
gęste noce
zrywa w sadach
z drzew owoce?
Pietruszkami może żyje?
Ale jest
– tak sobie myślę –
bo ubywa
wody w Wiśle
Piosenki:
„Tutaj mieszkam”
- Wszędzie wokół piękna zieleń,
drzewa, kwiaty cieszą mnie.
Tam wysoko ptaszek śpiewa,
ja tu zawsze mieszkać chcę.
Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie.
Wszystko tutaj dobrze znam.
Tutaj mam przyjaciół wielu
i nie jestem nigdy sam.
2. Patrzę w prawo – widzę sklepy,
patrzę w lewo – widzę most,
tam na rogu jest apteka,
a plac zabaw jest na wprost.
Ref. Wszystko tutaj jest mi bliskie…
„Listopadowa piosenka”
1. Płyną niebem ciemne chmury, wiatr w kominie śpiewa
i ostatnie złote liście opadają z drzewa.
Ref. Listopadowa piosenka,
jak deszczu kropelka.
Listopadowa piosenka,
kap, kapu, kap.
- Już listopad wieje chłodem, kropi zimnym deszczem.
W parku trzęsą się chochoły, jakby miały dreszcze.
Ref. Listopadowa piosenka…
3. Pan Listopad swój parasol mocno w ręce trzyma
i powiada, że niedługo przyjdzie do nas zima.
Ref. Listopadowa piosenka…
„Mikołaj”
- Pada śnieżek, pada, mkną po niebie sanie,
a między chmurkami czerwone ubranie.
Kto to taki? Kto to taki? Pyta Bartek, Ola,
to Mikołaj z prezentami pędzi do przedszkola.
- Miał Mikołaj kiedyś złote rózgi cztery,
zjadły je, niestety, głodne renifery.
Gdzie są rózgi? Gdzie są rózgi? – dziwi się Mikołaj.
A to głodne renifery zjadły rózgi wczoraj.
- Cieszą się dzieciaki, a Mikołaj Święty,
śmiejąc się wesoło, rozdaje prezenty.
Dziękujemy! Dziękujemy! – mówi mała Jola.
Zapraszamy, Mikołaju, częściej do przedszkola. /bis