Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;

Piątek – tańce;

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 – Spacer.

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

08.12.2025 - 12.12.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM  (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MANDARYNKI;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;

OBIAD:

CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY,  MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%,  PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA Z  SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KIESIEL CYTRYNOWY;;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;

OBIAD:

JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc grudzień w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Co to jest rodzina?
  2. Jak być dobrym człowiekiem?
  3. Boże Narodzenie.
  4. Świąteczny czas.

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

  • kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
  • aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych z przyborami,
  • rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej,
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek,
  • wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
  • wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała
  • aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych
  • aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej

Obszar emocjonalny:

  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
  • wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
  • wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań
  • budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
  • kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
  • rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
  • kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi

Obszar społeczny:

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
  • wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
  • kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny
  • doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych;
  • Obszar poznawczy:
  • wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
  • kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
  • poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
  • wdrażanie do globalnego czytania
  • wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
  • poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”
  • poznanie obrazu graficznego liczby „8”
  • wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
  • kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach
  • wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych;

Nasze teksty

 

 

Piosenki:

„Mikołaj”

  1. Pada śnieżek, pada, mkną po niebie sanie,

    a między chmurkami czerwone ubranie.

    Kto to taki? Kto to taki? Pyta Bartek, Ola,

    to Mikołaj z prezentami pędzi do przedszkola.

  1. Miał Mikołaj kiedyś złote rózgi cztery,

    zjadły je, niestety, głodne renifery.

    Gdzie są rózgi? Gdzie są rózgi? – dziwi się Mikołaj.

    A to głodne renifery zjadły rózgi wczoraj.

  1. Cieszą się dzieciaki, a Mikołaj Święty,

     śmiejąc się wesoło, rozdaje prezenty.

     Dziękujemy! Dziękujemy! – mówi mała Jola.

     Zapraszamy, Mikołaju, częściej do przedszkola. /bis

 

„Wigilijna noc”

  1. Puszysty śnieg

    nocą otulił las,

    cisza i mrok,

    płomień w kominku zgasł.

    Na szybach mróz

    podarował dziś nam,

    tysiące gwiazd.

    Namalował je sam.

Ref.  Raz w roku może zdarzyć się to, co dziś,

         czeka nas miłych wrażeń moc,

         zwierzęta ludzkim głosem przemówić chcą, / bis

         raz w roku w wigilijną noc.

  1. W choinki woń

     kolęd wmieszał się ton,

     na śpiący sad

     opadł srebrzysty szron.

     Księżyca blask

     Wielki oświetlił Wóz,

      rzekę i staw

      w lód zamienił dziś mróz.

Ref. Raz w roku może zdarzyć się to, co dziś…

Zakończenie

Puszysty śnieg

nocą otulił las,

cisza i mrok,

płomień w kominku zgasł.