Puchatki
grupa 5-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
08.12.2025 - 12.12.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;
OBIAD:
CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY, MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MUS OWOCOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA Z SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KIESIEL CYTRYNOWY;;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;
OBIAD:
JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc grudzień w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Co to jest rodzina?
- Jak być dobrym człowiekiem?
- Boże Narodzenie.
- Świąteczny czas.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach ruchowych z przyborami,
- rozwijanie sprawności i zwinności ruchowej,
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spacerów i wycieczek,
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała
- aktywne uczestnictwo w zabawach naśladowczych
- aktywny udział w drobnych pracach porządkowych w sali przedszkolnej
Obszar emocjonalny:
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
- wyrażanie swoich emocji i uczuć stosownie do sytuacji
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami w różnych sytuacjach
- wdrażanie do kulturalnego komunikowania własnych potrzeb i oczekiwań
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach
- kształtowanie przywiązania do tradycji rodzinnych
- rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość
- kształtowanie umiejętności przyjmowania prezentów i dzielenia się z innymi
Obszar społeczny:
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
- wdrażanie do komunikowania się z dziećmi i osobami dorosłymi z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
- kształtowanie umiejętności okazywania szacunku i wdzięczności członkom rodziny
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych;
- Obszar poznawczy:
- wspomaganie rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny
- kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie
- poznanie obrazu graficznego głoski „d” – litery „D”, „d”
- wdrażanie do globalnego czytania
- wspomaganie myślenia operacyjnego – kształtowanie pojęcia liczby
- poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”
- poznanie obrazu graficznego liczby „8”
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1–8
- kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
- poznanie obrazu graficznego głoski „y” – litery „y”, „Y”
- rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowanie
- dodawanie i odejmowanie na konkretach
- wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych;
Nasze teksty
Piosenki:
„Mikołaj”
- Pada śnieżek, pada, mkną po niebie sanie,
a między chmurkami czerwone ubranie.
Kto to taki? Kto to taki? Pyta Bartek, Ola,
to Mikołaj z prezentami pędzi do przedszkola.
- Miał Mikołaj kiedyś złote rózgi cztery,
zjadły je, niestety, głodne renifery.
Gdzie są rózgi? Gdzie są rózgi? – dziwi się Mikołaj.
A to głodne renifery zjadły rózgi wczoraj.
- Cieszą się dzieciaki, a Mikołaj Święty,
śmiejąc się wesoło, rozdaje prezenty.
Dziękujemy! Dziękujemy! – mówi mała Jola.
Zapraszamy, Mikołaju, częściej do przedszkola. /bis
„Wigilijna noc”
- Puszysty śnieg
nocą otulił las,
cisza i mrok,
płomień w kominku zgasł.
Na szybach mróz
podarował dziś nam,
tysiące gwiazd.
Namalował je sam.
Ref. Raz w roku może zdarzyć się to, co dziś,
czeka nas miłych wrażeń moc,
zwierzęta ludzkim głosem przemówić chcą, / bis
raz w roku w wigilijną noc.
- W choinki woń
kolęd wmieszał się ton,
na śpiący sad
opadł srebrzysty szron.
Księżyca blask
Wielki oświetlił Wóz,
rzekę i staw
w lód zamienił dziś mróz.
Ref. Raz w roku może zdarzyć się to, co dziś…
Zakończenie
Puszysty śnieg
nocą otulił las,
cisza i mrok,
płomień w kominku zgasł.