Puchatki
grupa 5-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
13.10.2025 - 17.10.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), DŻEM OWOCOWY, TWARÓG (7),KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9,10), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BANAN
Wtorek
ŚNIADANIE:
KASZA JAGLANA NA MLEKU (1,7) PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), PASZTET MIĘSNO -WARZYWNY (1,3,7,9), PAPRYKA, SAŁATA, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ROSŁÓW NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM(7,9,10), PIECZONE UDZKO Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI GOTOWANE, SURÓWKA Z KALAREPY, MARCHWI I JABŁKA (3,7,10) KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MUS OWOCOWY
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO-PAPRYKOWA (7), SER ŻÓŁTY (7) OGÓREK KISZONY (9,10), HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (7,9); SPAGHETTI CABONARA (1,3,7,9), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
CHAŁKA
Czwartek
ŚNIADANIE:
RYŻ NA MLEKU (7) PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, KORNETKI (3,7,9),POMIDOR, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA ZACIERKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU (1,3,7); KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11), ZIEMNIAKI Z WODY, KOLOROWA SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, POMIDORA, OGÓRKA I PAPRYKI (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KISIEL OWOCOWY
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, TWAROŻEK ZE SZCZYPIORKIEM (7), MIÓD PSZCZELI, KAWA INKA (1,7);
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,3,7,9); PIEROGI RUSKIE (1,3,7), SURÓWKA Z MARCHWI, PORA I JABŁKA, KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc październik w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Jesienne kreacje.
- Jesienne skarby.
- Co nam jesień w koszach niesie?
- Dbamy o zdrowie.
- Rytm pór roku.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, ruchowych i muzycznych,
- wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
- wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała,
- poprawa koordynacji ruchowej,
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych,
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas posiłków,
- wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego,
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami ,
- rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych,
- aktywne uczestnictwo w zabawach ruchowych i ćwiczeniach porannych.
Obszar emocjonalny:
- wspieranie w bezpiecznym wychodzeniu poza strefę własnego komfortu,
- wzmacnianie w poczuciu sprawczości dziecka,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania oraz rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi,
- wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób,
- wdrażanie do respektowania cudzych emocji,
Obszar społeczny:
- kształtowanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec koleżanek, kolegów i dorosłych,
- budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych,
- wdrażanie do respektowania norm społecznych zawartych w kontrakcie grupowym,
- rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej,
- doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych,
- wdrażanie do respektowania praw i obowiązków swoich i innych,
- doskonalenie umiejętności porozumiewania się za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
Obszar poznawczyy:
- wdrażanie do wyjaśniania świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby,
- rozróżnianie głoski „a” w nagłosie i wygłosie,
- poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek,
- rozwijanie umiejętności sprawnego przeliczania i porównywania kolekcji,
- poznanie obrazu graficznego liczby „2”,
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi cech charakterystycznych dla pór roku,
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności ,
- rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie,
- wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowej na poziomie sylaby,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim,
- poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”,
- rozpoznawanie liter „e”, „E” wśród innych liter,
- rozróżnianie głoski „e” w nagłosie i wygłosie,
- poznanie obrazu graficznego liczby „3”,
- kształtowanie umiejętności określania kierunków (prawa, lewa) oraz położenia (obok, przed, za, między, nad, pod),
- doskonalenie syntezy i analizy wzrokowo-słuchowej,
- poznanie obrazu graficznego głoski „i” – liter „I”, „i”,
- poznanie obrazu graficznego liczby „4”,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, pór roku,
- poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”,
- poznanie obrazu graficznego liczby „5”,
- rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie

Nasze teksty
Wiersze:
„Abecadło” Julian Tuwim
Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło;
I – zgubiło kropeczkę,
H – złamało kładeczkę,
B – zbiło sobie brzuszki,
A – zwichnęło nóżki,
O – jak balon pękło,
aż się P przelękło,
T – daszek zgubiło,
L – do U wskoczyło,
S – się wyprostowało,
R – prawą nogę złamało,
W – stanęło do góry dnem
i udaje, że jest M.
„Kasztany” Władysław Broniewski
Zbieramy kasztany
Zbieramy kasztany,
robimy w nich dziurki,
a wtedy je można
nawlekać na sznurki.
Tak robi się lejce,
naszyjnik z korali.
Kasztany, kasztany
będziemy zbierali.
Piosenki:
„Pani Jesień” Barbara Tartanus
1. Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
kapelusz z liści ma.
Listeczków kolorowych,
złocistych i brązowych,
czerwonych koralików
kapelusz ma bez liku.
2. Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
w koszyku dary ma.
Żołędzi i kasztanów,
jabłuszek pięć rumianych
i grzybków – borowików
w koszyku ma bez liku.
3. Kto chodzi dziś po lesie?
La, la, la, la, la, la.
To piękna Pani Jesień:
piosenki dla nas ma.
Deszczowe, nastrojowe,
wesołe, przebojowe.
W jesiennym notesiku
piosenek ma bez liku.
„Wiatr łobuziak” Renata Szczypior
1. Czy to gada jakieś licho?
Czy to mysz się skrada cicho?
Może to na wróble strach
macha kijem: rach, ciach, ciach!
Nie!
Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci,
raz porwał stary parasol cioci.
Ach, ten łobuziak, jesienny wiatr, szszsz!
Pędzi wesoło przez świat.
2. Czy to słychać wycie wilka?
Czy to idzie słoni kilka?
Może to jest szara sowa,
co się w starej dziupli chowa?
Nie!
Ref. To tańczy wiatr, hula i psoci…