Puchatki

grupa 5-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;

Piątek – tańce;

11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 – Spacer.

14.00 – 14:30  Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

20.01.2025 - 24.01.2025

 

Poniedziałek

20.01.2025

ŚNIADANIE:

KASZA JĘCZMIENNA (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SCHAB WIŚNOWY  (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (7,9), GULASZ WIEPRZOWY (1,9,10), KASZA JĘCZMIENNA PĘCZAK (1), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY, JABŁKA, CEBULI I MAJONEZU (3,10), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

JOGURT;

Wtorek

21.01.2025 WTOREK

ŚNIADANIE:

PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), CHAŁKA MAŚLANA  (1,3,7) DŻEM BRZOSKWINIOWY , KAKAO (7);

OBIAD:

ROSÓŁ  NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I POMIDORA Z NATKĄ PIETRUSZKI Z OLEJEM, KOMPOT KOMPOT;

PODWIECZOREK:

MANDARYNKI

Środa

ŚRODA 22.01.2025

ŚNIADANIE:

PIECZYWO  (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA SZYNKOWA (1,3,7,9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z BOCZKIEM I KIEŁBASĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7) KOMPOT;

PODWIECZOREK:

WAFLE RYŻOWE;

 

Czwartek

23.01.2024 czwartek

ŚNIADANIE:

MLEKO (7), PŁATKI JAGLANE (1) PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z WĘDLINY WIEPRZOWEJ Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,10), PAPRYKA, HERBATA Z CYTRYNĄ

OBIAD:

ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU I GROSZKU ZIELONEGO (1,3,7), GOŁĄBKI ZAWIJANE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM I RYŻEM W SOSIE POMIDOROWYM (1,3,7,9), ZIEMNIAKI , KOMPOT;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Piątek

24.01.2024 piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,4,10), KAWA INKA;

OBIAD:

ZUPA FASOLOWA  NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM, KOMPOT;

 PODWIECZOREK:

CHAŁKA;

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc styczeń w grupie 5-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Nowy Rok.
  2. Jak mija czas?
  3. Sporty zimowe dla każdego.
  4. Zimowe zabawy z babcią i dziadkiem.
  5. . Zimowe obserwacje i eksperymenty.

Cele ogólne:

– aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach,

– wdrażanie do wyrażania emocji za pomocą ruchu (śpiew, taniec, improwizacje),

– rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej.

– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i

dorosłych w różnych sytuacjach (zaproszenie do tańca i zabawy),

– budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach,

– poznanie obrazu graficznego głoski „B”, „C”, „N”, „P” – litery „B”, „C”, „N”, „P”,

– kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter,

– wdrażanie od czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter,

– budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie pojęć dzień, tydzień, miesiąc, rok),

– Wdrażanie do posługiwania się nazwami dni tygodnia i miesięcy,

– poznanie obrazu graficznego liczby „9”, „0”,

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9

– przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów,

– kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo,

– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności,

– wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, właściwe odżywianie, hartowanie

organizmu),

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – porządkowanie historyjki obrazkowej według

kolejności zdarzeń (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej,

najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem),

– dawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania),

– zachęcenie do opieki nad ptakami w zimowych warunkach poprzez wskazanie konkretnych

działań.

Nasze teksty

Wiersze:

“Wiosna”

Wiosna stroi ziemię, drzewa

i słowikom każe śpiewać.

Na rowerze wciąż szaleje,

a wiatr wieje, wieje, wieje…

“Lato”

Latem świerszcze w trawach grają,

czas wakacji ogłaszają.

Kąpią się w jeziorach dzieci,

a słoneczko świeci, świeci.

“Jesień”

Jesień liście gubi w lesie,

pełne kosze grzybów niesie,

kałużami ciągle chlapie,

a deszcz kapie, kapie, kapie.

“Zima”

Zimą biało jest dookoła,

tata nas na sanki woła,

mama czapki ciepłe wkłada,

a śnieg pada, pada, pada.

Eliza Piotrowska

 

“Styczeń”

Z przyprószoną śniegiem głową

przyszedł styczeń raźnym krokiem

na zabawę sylwestrową,

by się spotkać z Nowym Rokiem.

Dookoła zamieć sroga,

mróz w objęciach ziemię trzyma,

a po polach i po drogach

pędzi w saniach pani zima.

W białej sukni, w białym szalu,

śniegiem sypie, wiatrem mrozi,

tańczą sanie jak na balu –

nikt jak ona nie powozi.

Kulig mknie szalonym biegiem,

trwa zimowych zabaw pora;

ziemia cicho śpi pod śniegiem

i pod lodem śnią jeziora.

Marcin Brykczyński

 

“Sen nocy zimowej”

Zima w najlepsze hula po świecie,

za oknem wieją śnieżne zamiecie,

a ja uśmiecham się kolorowo,

śniąc sobie letnie to i owo…

Śni mi się słońce,

błękitna woda,

trawa na łące,

kwiaty w ogrodach,

powój i dzwonki,

niebo i chmurki,

żuczki, biedronki

i inne bzdurki…

Zima w najlepsze hula po świecie,

za oknem wieją śnieżne zamiecie,

ja uśmiecham się kolorowo,

śniąc sobie letnie to i owo…

Małgorzata Strzałkowska

 

Piosenka:

„Dziadek i babcia tańczą walczyka”

  1. Dziadek i babcia

tańczą walczyka,

babcia w deszczowych

tańczy kolczykach.

Dziadek wiruje

z babcią w ramionach,

Ziemia się kręci jak nakręcona.

Ref. A deszczyk, a deszczyk

kapie, kap, kap!

A dziadek, a dziadek

dał babci kwiat!

A deszczyk, a deszczyk

dzwoni, dzyń, dzyń!

A ty, walczyku, z deszczem płyń!

  1. Dziadek się zgrabnie

wspina na palce,

babcia w deszczowej

tańczy woalce.

Dziadek z kalosza

wodę wylewa,

a w babci kapciach

szumi ulewa!

Ref. A deszczyk, a deszczyk…

  1. Dziadek i babcia

tańczą walczyka,

Babcia w deszczowych

tańczy kolczykach.

Tańczą i tańczą

w kółko to samo

i nie wiadomo,

kiedy przestaną!

Ref. A deszczyk, a deszczyk…