Puchatki
grupa 5-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
20.01.2025 - 24.01.2025
Poniedziałek
20.01.2025
ŚNIADANIE:
KASZA JĘCZMIENNA (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SCHAB WIŚNOWY (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (7,9), GULASZ WIEPRZOWY (1,9,10), KASZA JĘCZMIENNA PĘCZAK (1), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY, JABŁKA, CEBULI I MAJONEZU (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JOGURT;
Wtorek
21.01.2025 WTOREK
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), CHAŁKA MAŚLANA (1,3,7) DŻEM BRZOSKWINIOWY , KAKAO (7);
OBIAD:
ROSÓŁ NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I POMIDORA Z NATKĄ PIETRUSZKI Z OLEJEM, KOMPOT KOMPOT;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI
Środa
ŚRODA 22.01.2025
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA SZYNKOWA (1,3,7,9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z BOCZKIEM I KIEŁBASĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7) KOMPOT;
PODWIECZOREK:
WAFLE RYŻOWE;
Czwartek
23.01.2024 czwartek
ŚNIADANIE:
MLEKO (7), PŁATKI JAGLANE (1) PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z WĘDLINY WIEPRZOWEJ Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,10), PAPRYKA, HERBATA Z CYTRYNĄ
OBIAD:
ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU I GROSZKU ZIELONEGO (1,3,7), GOŁĄBKI ZAWIJANE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM I RYŻEM W SOSIE POMIDOROWYM (1,3,7,9), ZIEMNIAKI , KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Piątek
24.01.2024 piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,4,10), KAWA INKA;
OBIAD:
ZUPA FASOLOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM, KOMPOT;
CHAŁKA;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc styczeń w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Nowy Rok.
- Jak mija czas?
- Sporty zimowe dla każdego.
- Zimowe zabawy z babcią i dziadkiem.
- . Zimowe obserwacje i eksperymenty.
Cele ogólne:
– aktywne uczestnictwo w zabawach muzyczno-ruchowych i w tańcach,
– wdrażanie do wyrażania emocji za pomocą ruchu (śpiew, taniec, improwizacje),
– rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej.
– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i
dorosłych w różnych sytuacjach (zaproszenie do tańca i zabawy),
– budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach,
– poznanie obrazu graficznego głoski „B”, „C”, „N”, „P” – litery „B”, „C”, „N”, „P”,
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter,
– wdrażanie od czytania liter, sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter,
– budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (stosowanie pojęć dzień, tydzień, miesiąc, rok),
– Wdrażanie do posługiwania się nazwami dni tygodnia i miesięcy,
– poznanie obrazu graficznego liczby „9”, „0”,
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9
– przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów,
– kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami: mniej, więcej, tyle samo, po równo,
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności,
– wdrażanie do zdrowego stylu życia (dobór stroju, aktywność, właściwe odżywianie, hartowanie
organizmu),
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – porządkowanie historyjki obrazkowej według
kolejności zdarzeń (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej,
najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem),
– dawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania),
– zachęcenie do opieki nad ptakami w zimowych warunkach poprzez wskazanie konkretnych
działań.
Nasze teksty
Wiersze:
“Wiosna”
Wiosna stroi ziemię, drzewa
i słowikom każe śpiewać.
Na rowerze wciąż szaleje,
a wiatr wieje, wieje, wieje…
“Lato”
Latem świerszcze w trawach grają,
czas wakacji ogłaszają.
Kąpią się w jeziorach dzieci,
a słoneczko świeci, świeci.
“Jesień”
Jesień liście gubi w lesie,
pełne kosze grzybów niesie,
kałużami ciągle chlapie,
a deszcz kapie, kapie, kapie.
“Zima”
Zimą biało jest dookoła,
tata nas na sanki woła,
mama czapki ciepłe wkłada,
a śnieg pada, pada, pada.
Eliza Piotrowska
“Styczeń”
Z przyprószoną śniegiem głową
przyszedł styczeń raźnym krokiem
na zabawę sylwestrową,
by się spotkać z Nowym Rokiem.
Dookoła zamieć sroga,
mróz w objęciach ziemię trzyma,
a po polach i po drogach
pędzi w saniach pani zima.
W białej sukni, w białym szalu,
śniegiem sypie, wiatrem mrozi,
tańczą sanie jak na balu –
nikt jak ona nie powozi.
Kulig mknie szalonym biegiem,
trwa zimowych zabaw pora;
ziemia cicho śpi pod śniegiem
i pod lodem śnią jeziora.
Marcin Brykczyński
“Sen nocy zimowej”
Zima w najlepsze hula po świecie,
za oknem wieją śnieżne zamiecie,
a ja uśmiecham się kolorowo,
śniąc sobie letnie to i owo…
Śni mi się słońce,
błękitna woda,
trawa na łące,
kwiaty w ogrodach,
powój i dzwonki,
niebo i chmurki,
żuczki, biedronki
i inne bzdurki…
Zima w najlepsze hula po świecie,
za oknem wieją śnieżne zamiecie,
ja uśmiecham się kolorowo,
śniąc sobie letnie to i owo…
Małgorzata Strzałkowska
Piosenka:
„Dziadek i babcia tańczą walczyka”
- Dziadek i babcia
tańczą walczyka,
babcia w deszczowych
tańczy kolczykach.
Dziadek wiruje
z babcią w ramionach,
Ziemia się kręci jak nakręcona.
Ref. A deszczyk, a deszczyk
kapie, kap, kap!
A dziadek, a dziadek
dał babci kwiat!
A deszczyk, a deszczyk
dzwoni, dzyń, dzyń!
A ty, walczyku, z deszczem płyń!
- Dziadek się zgrabnie
wspina na palce,
babcia w deszczowej
tańczy woalce.
Dziadek z kalosza
wodę wylewa,
a w babci kapciach
szumi ulewa!
Ref. A deszczyk, a deszczyk…
- Dziadek i babcia
tańczą walczyka,
Babcia w deszczowych
tańczy kolczykach.
Tańczą i tańczą
w kółko to samo
i nie wiadomo,
kiedy przestaną!
Ref. A deszczyk, a deszczyk…