Puchatki
grupa 5-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.20 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – taekwon – do;
Piątek – tańce;
11.20 – 11.35 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.35 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 – Spacer.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
12.05.2025 - 16.05.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA MANNA (1),PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SZYNKA WIEJSKA (9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KRUPNIK RYŻOWY NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z RYŻEM (9), SPAGHETTI BOLOGNESE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
ARBUZ;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, POWIDŁA ŚLIWKOWE, KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA SZPINAKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z JAJKIEM(3,7,9), FILET Z KURCZAKA PANIEROWANY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI, SAŁATA Z RZODKIEWKĄ I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
SEREK WANILIOWY,PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), KORNETKI (1,3,7,9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
BARSZCZ CZERWONY NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM ZABIELANY (7,9), PIEROGI Z MIĘSEM Z OKRASĄ (1,3,7,9), SURÓWKA Z KAPUSTY WŁOSKIEJ, OGÓRKA KISZONEGO I JABŁKA (3,9,10) KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM (6), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY, PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9), RACUCHY DROŻDŻOWE (1,3,7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KISIEL OWOCOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA TWAROGOWA Z GROSZKIEM (7), RZODKIEWKA, KAWA INKA ;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9,10), RYBA Z PIECA (7,9,10), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY KISZONEJ, MARCHWI, JABŁKA I NATKI PIETRUSZKI (10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc maj w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- Książka moim przyjacielem.
- Wielkie talenty, ciekawe zawody.
- Kocham Cię, mamo!
- Duże i małe rodziny w akcji.
CELE OGÓLNE:
- aktywne uczestnictwo w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
- usprawnianie motoryki małej;
- wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- rozwijanie sprawności ciała i koordynacji w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie;
- szukanie wsparcia w sytuacjach trudnych emocjonalnie; wdrażanie swoich własnych strategii, ze wsparciem osób dorosłych lub rówieśników;
- kształtowanie empatii poprzez wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- budowanie realnego poczucia własnej wartości;
- rozpoznawanie poznanych liter;
- rozwijanie wyobraźni muzycznej przez eksperymentowanie rytmem, głosem i dźwiękami;
- wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- rozwijanie umiejętności obdarzania uwagą innych;
- klasyfikowanie przedmiotów według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia;
- układanie przedmiotów w grupy, szeregi, rytmy;
- rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych;
- wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego;
- otoczenia, wyjaśnianie, czym się zajmuje osoba wykonująca dany zawód;
- kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną;
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości;
- wyjaśnianie swojej przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej;
- budowanie poczucia własnej wartości wynikającej z przynależności do rodziny, grupy przedszkolnej;
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia;
- rozpoznawanie modeli monet o niskich nominałach;
- czynnościowe dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, przeliczanie elementów zbiorów;
- wskazywanie zawodów wykonywanych przez rodziców.

Nasze teksty
PIOSENKI:
„Pociągi”
- Jedzie pociąg towarowy, towarowy, towarowy,
wiezie węgiel, wiezie krowy i traktory też!
Jedzie pociąg towarowy, towarowy, towarowy,
wiezie węgiel, wiezie krowy i traktory też!
- Jedzie pociąg osobowy, osobowy, osobowy,
ze Szczecina do Kudowy, wiezie ludzi tłum.
Jedzie pociąg osobowy, osobowy, osobowy,
ze Szczecina do Kudowy, wiezie ludzi tłum.
- Jedzie pociąg ekspresowy, ekspresowy, ekspresowy,
właśnie dostał silnik nowy, ale szybko mknie!
Jedzie pociąg ekspresowy, ekspresowy, ekspresowy,
właśnie dostał silnik nowy, ale szybko mknie!
„Uśmiechnij się”
- Uśmiechnij się kochana mamo,
najlepsza z wszystkich mam.
Przytulę się do ciebie mocno
i sto całusów dam.
Ref. Kochana mamo, dziś dla ciebie
chcę wyczarować złotą rybkę,
niech spełni wszystkie twe życzenia.
Mamusiu, żyj sto lat!
- Uśmiechnij się, kochany tato.
Zmęczony jesteś, wiem.
Lecz weź mnie, proszę, na kolana, a ja przytulę cię.
Ref. Kochany tato, dziś dla ciebie
chcę wyczarować złotą rybkę,
niech spełni wszystkie twe życzenia.
Tatusiu, żyj sto lat!
WIERSZE:
„Książka – mój przyjaciel”
Wiem, że marzenie niejedno
dzięki książkom się spełni.
Odkrywają przede mną
wiele pięknych tajemnic.
I gdybym chciał najzwięźlej
– czym jest książka – tłumaczyć,
powiedziałbym najprościej:
„Mądry, wierny przyjaciel”.
Jerzy Skokowski
„Zawody”
Tak jak są przeróżne lody,
tak i różne są zawody!
Ten to umie, tamten nie,
każdy robi to, co chce.
Każdy robi, co potrafi,
każdy na swój zawód trafi!
Chociaż teraz jesteś mały,
może skromny i nieśmiały,
kiedyś będziesz podróżnikiem
lub rolnikiem, lub leśnikiem,
albo, gdy ci talent każe,
to zostaniesz i malarzem
czy też nawet oficerem –
sam wybierzesz swą karierę!
Jest zawodów całe mrowie,
ja o kilku ci opowiem.
Mariusz Niemycki
„Mamy mamy”
Mama mamę swoją ma,
swoją mamę mam i ja.
Mama tu, mama tam,
ty masz mamę i ja mam. (…)
Wszyscy jedną prawdę znamy:
wszyscy swoje mamy mamy!
Romualda Romanowska