Sowy
grupa 6-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Język angielski (poniedziałek)
Rytmika (wtorek)
Język angielski (środa)
Taekwon – do (czwartek)
Tańce (piątek)
Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:
* 3-latki – przed obiadem;
* 4,5,6-latki – po obiedzie;
(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
22.04.2025 - 25.04.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
OBIAD:
PODWIECZOREK:
Wtorek
ŚNIADANIE:
MLEKO Z PŁATKAMI ŚNIADANIOWYMI, PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), POLĘDWICA SOPOCKA (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM, SOS WARZYWNY (1,7,9), MAKARON (1,3,7), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
WAFLE RYŻOWE;
Środa
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA KRAKOWSKA PARZONA, KAWA INKA (1,7);
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7), GULASZ WIEPRZOWY (1,9), KASZA JĘCZMIENNA (1), SURÓWKA Z KAPUSTY WŁOSKIEJ, JABŁKA I OGÓRKA KISZONEGO (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
KISIEL OWOCOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SER ŻÓŁTY (7) PAPRYKA, KAKAO (7);
OBIAD:
ROSÓŁ NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA, ZIEMNIAKI, SURÓWKA COLESŁAW (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO
Piątek
ŚNIADANIE:
ZUPA MLECZNA Z PŁATKAMI RYŻOWYMI, PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), DŻEM TRUSKAWKOWY, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,3,4,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY KISZONEJ, MARCHWI I NATKI (9), KOMPOT;
JOGURT OWOCOWY;
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc kwiecień w grupie 6-latków
Tematy kompleksowe:
- Wiosna w parku i w ogrodzie
- Obserwujemy pogodę
- Radosna Wielkanoc
- Jak mądrze korzystać z technologii?
- Mali odkrywcy
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- wdrażanie do podejmowania zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym materiału naturalnego;
- wyrabianie sprawności i dokładności w wykonywaniu różnorodnych poleceń, w tym ćwiczeń gimnastycznych, gier i zabaw ruchowych;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za zdrowie własne i innych;
- rozwijanie sprawności ruchowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej w różnych formach aktywności;
- wdrażanie do dbania o higienę oraz kształtowanie umiejętności dostrzegania zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania;
- kształtowanie świadomości, że wiele chorób przenosi się przez brudne ręce;
- doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się ołówkiem, kredką, mazakami, nożyczkami – inicjowanie zabaw konstrukcyjnych
Obszar społeczny:
- wdrażanie do uważnego słuchania i zapamiętywania poleceń, czekania na swoją kolej;
- wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy;
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole (podporządkowanie się określonym zasadom, podziałowi ról i zadań, czynności do wykonywania);
- wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć, do kończenia pracy w wyznaczonym czasie;
- wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków;
- kształtowanie postawy szacunku i wdzięczności za wykonaną pracę, szanowanie wytworów pracy;
- budowanie uczucia więzi z przyrodą;
- kształtowanie czynności samoobsługowych – ćwiczenia w samodzielnym ubieraniu się i rozbieraniu, dobieraniu ubioru do pogody, sprzątaniu własnego miejsca pracy;
- budowanie atmosfery sprzyjającej zgodnej zabawie – przypomnienie kodeksu grupowego;
- kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb osób w najbliższym otoczeniu i wspieranie ich;
Obszar emocjonalny:
- rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń i eksperymentowanie;
- uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody wiosną;
- okazywanie emocji i wrażliwości na naturalne piękno budzącego się życia, podczas obserwacji przyrodniczych w najbliższym otoczeniu;
- dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej, dostrzeganie piękna pogody w każdej aurze;
- wdrażanie do rozpoznawania i nazywania emocji związanych z pogodą;
- doskonalenie samopoznania oraz umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby;
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- kształtowanie empatycznej postawy wobec osób potrzebujących pomocy;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i samokontroli w korzystaniu z urządzeń multimedialnych;
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką – filmem;
- wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw;
- wdrażanie do wyrażania swoich emocji podczas tworzenia i oglądania występów;
- budowanie motywacji do odkrywania rzeczy jeszcze nieodkrytych;
Obszar poznawczy:
- uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących światem;
- określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownika;
- wdrażanie do umiejętności zakładania hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwowania wzrostu roślin od nasienia, prowadzenia kalendarza obserwacji;
- kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji – nazywanie, rozróżnianie i klasyfikowanie figur geometrycznych według cech określonych kartami kodowymi;
- rozwijanie sprawności: dodawania i odejmowania w zakresie 10, porównywania, układania prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „–”, „=”;
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, określanie głosek według kolejności ich występowania w wyrazie, doskonalenie umiejętności układania z liter sylab i wyrazów;
- wdrażanie do planowania i prowadzenia obserwacji przyrodniczych, rozwijanie myślenia, analizy, syntezy, wnioskowania, formułowania myśli w formie zdania;
- rozwijanie umiejętności czytania prostych wyrazów i tekstów złożonych z poznanych liter;
- rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów obrazkowo-literowych;
- doskonalenie umiejętności pisania po śladzie i z pamięci wzorów poznanych liter – ćwiczenia grafomotoryczne;
- wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Wielkanocy;
- kształtowanie umiejętności planowania zajęć w kalendarzu;
- tworzenie i odczytywanie szyfrów według przyjętego kodu;
- doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania i przekładania rytmów na inne reprezentacje;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według rożnych kryteriów;
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby;
- doskonalenie orientacji w przestrzeni sieci kwadratowej;
- doskonalenie umiejętności rozróżniania podstawowych figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

Nasze teksty
Wiersze:
„Kapryśna pogoda” Bożena Forma
Siedzi natura i myśli sobie.
Och, ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.
Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze.
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie,
lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.
„Śmigus” Władysław Broniewski
Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miał zmokniętą.
„Mój kolega komputer” Stanisław Grochowiak
Mam komputer supernowy
Z monitorem kolorowym,
Klawiaturą, stacją dysków
I malutką, zwinną myszką!
Mój komputer, mój komputer,
On jest super, super, super!
On najlepszym jest kolegą,
Nie potrzeba mi innego!
Och! Ach! Och! Ach!
To najlepszy kumpel w grach!
Nagle! – rety! Co się dzieje!
W komputerze coś szaleje,
Wirus groźny niesłychanie
Pożarł program, połknął pamięć!
Wirus popsuł mi komputer,
Już komputer nie jest super!
Ale za to mam dobrego,
Mam kolegę prawdziwego!
Och! Ach! Och! Ach!
To najlepszy kumpel w grach!
Piosenki:
„Czysty świat”
- Oj, bałagan wszędzie wielki,
leżą puszki i butelki,
tu torebka, tam pudełka
i papierki po cukierkach!
Ref. Niechaj zniknie każdy śmieć
my porządek chcemy mieć! } bis
- Puste puszki i butelki,
kapsle, skórki i papierki,
wszystkie śmieci sprzątnąć pora,
hop do kosza, hop do wora!
Ref. Niechaj zniknie każdy śmieć
my porządek chcemy mieć! } bis
„Wiosna w błękitnej sukience”
- Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce,
wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
Ref. Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko.
Wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
- Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy,
wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
Ref. Wiosna buja w obłokach…
- Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie,
i nie wie, że sosna rośnie.
Ref. Wiosna buja w obłokach…
„Mokra piosenka”
- Kiedy pada, zdarza się,
że po prostu jest ci źle.
A ja na to radę mam:
z deszczem śpiewam,
z deszczem gram.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap
– to deszczyk cicho gra,
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
Plim, plum, chlap, chlap
– to śpiewa cały świat
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
- Bardzo lubię, kiedy z chmur
pada z pluskiem kropel chór,
i przyjemność wielką mam,
kiedy słyszę: plim, plum, plam.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
- To zabawne, kiedy w dach
krople bębnią: bach, bach, bach.
I już teraz dobrze wiesz,
jak przyjemny bywa deszcz.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
„Wydmuszki i brzuszki”
- Przed wesołym lustrem
tłoczą się wydmuszki.
Kłócą się i pchają
i malują brzuszki.
Ref. Ojej! Ojej! A ty się, farbo, lej!
I tu, i tam namaluj wzorki nam!
- Śpieszą się wydmuszki,
farbą wkoło chlapią,
pędzle podrzucają,
potem w locie łapią.
Ref. Ojej! Ojej! A ty się, farbo, lej!
I tu, i tam namaluj wzorki nam!
- Lustro zachlapały,
pędzle połamały
wydmuszkowych brzuszków
nie pomalowały.
Ref. Ojej! Ojej! Choć farby w puszkach mniej,
to tak czy siak, na brzuszkach wzorków brak!
- Aż wyjrzała z lustra
Pisankowa Wróżka:
– Czemu tym wydmuszkom
wzorków brak na brzuszkach?
Ref. Ojej! Ojej! Choć farby w puszkach mniej,
to tak czy siak, na brzuszkach farby brak!
- Zawołała Wróżka:
– Ale z was niezdary!
Rzucę wam na brzuszki
Pisankowe czary