Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Tańce (piątek)

11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.

Jadłospis

18.11.2024 - 22.11.2024

 

Poniedziałek

18. 11.2024 poniedziałek

Śniadanie

Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorem(7),parówki cielaczki ,zupa mleczna płatki kukurydziane (1,7) ogórek kiszony , herbata zielona

obiad

zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki , buraki z papryką , woda

podwieczorek

banan

Wtorek

19.11.2024 wtorek

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło z papryką i koperkiem(7) schab wiśniowy, pasta jajeczna ze szczypiorem(3,7), zupa mleczna owsianka z siemieniem lnianym i rodzynkami (1,7) sałata, herbata owocowa

obiad

zupa ziemniaczana z koperkiem (7) kluski kładzione z natką sos szpinakowy(1,3,7) sałata lodowa ze szczypiorem i rzodkiewką polana pesto bazyliowym, woda

podwieczorek

cebularz

 

Środa

Środa 20.11.2024

Śniadanie

bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło (7)  filet z indyka z wędzony, humus bazyliowy ,  zupa mleczna płatki jęczmienne z suszoną śliwką (1,7) rzodkiewka , woda z pomarańczą

obiad

zupa krupnik(1) medaliony drobiowe z serem żółtym(3,7)ziemniaki, kapusta pekińska z kukurydzą  i majonezem(7),woda

podwieczorek

mandarynki

 

 

Czwartek

21.11.2024 czwartek

Śniadanie

chleb razowy(1) chleb mazowiecki (1) bagietka(1) masło(7)schab pieczony, pomarańczowa pasta z kaszą jaglaną(1,7)kakao(7) mix warzyw ,herbata

Obiad

Zupa kalafiorowa(7) kasz pęczak(1) wieprzowina szarpana z warzywami i sosem sojowym (1,9)kapusta kiszona z marchewką . woda

podwieczorek

 wafle ryżowe

 

Piątek

22.11.2024 piątek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło (7) polędwica sopocka, serek waniliowy z cynamonem i skórką z pomarańczy(7) pomidor, kawa inka (7) , herbata

Obiad

Zupa dyniowa z prażonymi pestkami dyni(1,7) ziemniaki , ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4) marchew , por , jabłko (7) woda

Podwieczorek

jabłko

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na listopad w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Poznajemy świat wokół nas
  2. Jestem Polką, jestem Polakiem
  3. Dawno, dawno temu w Polsce
  4. Niesamowita podróż w czasie

Cele ogólne:

 Obszar fizyczny:

  • aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych;
  • wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
  • kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji;
  • kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;

Obszar emocjonalny:

  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką;
  • budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody;
  • kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej;
  • budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny;
  • budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach;
  • rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy;
  • ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy;

Obszar społeczny:

  • kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta);
  • wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej;
  • rozbudzanie poczucia przynależności narodowej;
  • kształtowanie poczucia przynależności do Europy;
  • kształtowanie uczuć patriotycznych;
  • wdrażanie do poszanowania symboli narodowych;

Obszar poznawczy:

  • wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5;
  • dodawanie i odejmowanie na konkretach (typu: 2 i 3 ile to?; bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”);
  • wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych;
  • rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski;
  • wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”;
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”;
  • zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju;
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”;
  • poznanie obrazu graficznego liczby 6;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak);
  • zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”;
  • poznanie obrazu graficznego liczby 7;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak);

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasze teksty

Piosenki:

„Orzeł biały”

1. Dzieci, słuchajcie, co wam opowiem,

w Polsce przed laty żyli królowie!

Zamki stawiali, warowne wieże,

strzegli granicy polscy rycerze!

Ref. Polska ma ponad tysiąc lat,

nad nami – Orzeł Biały.

To nasze godło, to nasz znak,

królewski ptak wspaniały!

bis

2. Z legend poznamy Polski pradzieje,

Piasta, co władcą był – kołodziejem,

Wandę królewnę i króla Kraka,

smoka co niegdyś na Kraków napadł!

Ref. Polska ma ponad tysiąc lat.

3. Wiemy o Lechu, Czechu i Rusie,

Warsie i Sawie, i o Krakusie.

Polska historia pełna świetności;

dumni jesteśmy z naszej przeszłości!

Ref. Polska ma ponad tysiąc lat…

 

„Mokra piosenka”

1. Kiedy pada, zdarza się,

że po prostu jest ci źle.

A ja na to radę mam:

z deszczem śpiewam, z deszczem gram.

Ref. Plim, plum, chlap, chlap

– to deszczyk cicho gra

mokrą piosenkę: kap, kap, kap.

Plim, plum, chlap, chlap

– to śpiewa cały świat

mokrą piosenkę: kap, kap, kap.

2. Bardzo lubię kiedy z chmur

pada z pluskiem kropel chór,

i przyjemność wielką mam,

kiedy słyszę: plim, plum, plam.

Ref. Plim, plum, chlap, chlap…

3. To zabawne, kiedy w dach

krople bębnią: bach, bach, bach.

I już teraz dobrze wiesz,

jak przyjemny bywa deszcz.

Ref. Plim, plum, chlap, chlap…

 

Wiersz:

 „Bal Kraka”  B. Banaś-Nowak

Król Krak na bal wszystkich prosi.

Każdy z gości podarki przynosi:

Syrena – muszle kolorowe,

Trębacz – klucze wiolinowe,

Skarbnik – węgielne kryształy,

Piekarz – pierników kosz cały,

Myszy – stroje Popielowe,

Neptun – trójząb i chmury burzowe.

Dziś jest wielki bal nad bale,

Wszyscy bawią się wspaniale.