Sowy
grupa 6-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Język angielski (poniedziałek)
Rytmika (wtorek)
Język angielski (środa)
Taekwon – do (czwartek)
Tańce (piątek)
11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 spacer
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.
Jadłospis
18.11.2024 - 22.11.2024
Poniedziałek
18. 11.2024 poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy(1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1)masło(7) twarożek z rzodkiewką i szczypiorem(7),parówki cielaczki ,zupa mleczna płatki kukurydziane (1,7) ogórek kiszony , herbata zielona
obiad
zupa marchewkowa z kaszą jaglaną (1,7) kotlet mielony(1,3) ziemniaki , buraki z papryką , woda
podwieczorek
banan
Wtorek
19.11.2024 wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło z papryką i koperkiem(7) schab wiśniowy, pasta jajeczna ze szczypiorem(3,7), zupa mleczna owsianka z siemieniem lnianym i rodzynkami (1,7) sałata, herbata owocowa
obiad
zupa ziemniaczana z koperkiem (7) kluski kładzione z natką sos szpinakowy(1,3,7) sałata lodowa ze szczypiorem i rzodkiewką polana pesto bazyliowym, woda
podwieczorek
cebularz
Środa
Środa 20.11.2024
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1)masło (7) filet z indyka z wędzony, humus bazyliowy , zupa mleczna płatki jęczmienne z suszoną śliwką (1,7) rzodkiewka , woda z pomarańczą
obiad
zupa krupnik(1) medaliony drobiowe z serem żółtym(3,7)ziemniaki, kapusta pekińska z kukurydzą i majonezem(7),woda
podwieczorek
mandarynki
Czwartek
21.11.2024 czwartek
Śniadanie
chleb razowy(1) chleb mazowiecki (1) bagietka(1) masło(7)schab pieczony, pomarańczowa pasta z kaszą jaglaną(1,7)kakao(7) mix warzyw ,herbata
Obiad
Zupa kalafiorowa(7) kasz pęczak(1) wieprzowina szarpana z warzywami i sosem sojowym (1,9)kapusta kiszona z marchewką . woda
podwieczorek
wafle ryżowe
Piątek
22.11.2024 piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło (7) polędwica sopocka, serek waniliowy z cynamonem i skórką z pomarańczy(7) pomidor, kawa inka (7) , herbata
Obiad
Zupa dyniowa z prażonymi pestkami dyni(1,7) ziemniaki , ryba smażona w mące kukurydzianej(1,4) marchew , por , jabłko (7) woda
Podwieczorek
jabłko
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na listopad w grupie 6-latków
Tematy kompleksowe:
- Poznajemy świat wokół nas
- Jestem Polką, jestem Polakiem
- Dawno, dawno temu w Polsce
- Niesamowita podróż w czasie
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych;
- wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
- kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;
- wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji;
- kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności;
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką;
- budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody;
- kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej;
- budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny;
- budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach;
- rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy;
- ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy;
Obszar społeczny:
- kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta);
- wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej;
- rozbudzanie poczucia przynależności narodowej;
- kształtowanie poczucia przynależności do Europy;
- kształtowanie uczuć patriotycznych;
- wdrażanie do poszanowania symboli narodowych;
Obszar poznawczy:
- wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie jesienią;
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5;
- dodawanie i odejmowanie na konkretach (typu: 2 i 3 ile to?; bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”);
- wdrażanie do poprawnego stosowania liczebników głównych i porządkowych;
- rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych Polski;
- wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”;
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”;
- zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju;
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”;
- poznanie obrazu graficznego liczby 6;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak);
- zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”;
- poznanie obrazu graficznego liczby 7;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak);
Nasze teksty
Piosenki:
„Orzeł biały”
1. Dzieci, słuchajcie, co wam opowiem,
w Polsce przed laty żyli królowie!
Zamki stawiali, warowne wieże,
strzegli granicy polscy rycerze!
Ref. Polska ma ponad tysiąc lat,
nad nami – Orzeł Biały.
To nasze godło, to nasz znak,
królewski ptak wspaniały!
bis
2. Z legend poznamy Polski pradzieje,
Piasta, co władcą był – kołodziejem,
Wandę królewnę i króla Kraka,
smoka co niegdyś na Kraków napadł!
Ref. Polska ma ponad tysiąc lat.
3. Wiemy o Lechu, Czechu i Rusie,
Warsie i Sawie, i o Krakusie.
Polska historia pełna świetności;
dumni jesteśmy z naszej przeszłości!
Ref. Polska ma ponad tysiąc lat…
„Mokra piosenka”
1. Kiedy pada, zdarza się,
że po prostu jest ci źle.
A ja na to radę mam:
z deszczem śpiewam, z deszczem gram.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap
– to deszczyk cicho gra
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
Plim, plum, chlap, chlap
– to śpiewa cały świat
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
2. Bardzo lubię kiedy z chmur
pada z pluskiem kropel chór,
i przyjemność wielką mam,
kiedy słyszę: plim, plum, plam.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
3. To zabawne, kiedy w dach
krople bębnią: bach, bach, bach.
I już teraz dobrze wiesz,
jak przyjemny bywa deszcz.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
Wiersz:
„Bal Kraka” B. Banaś-Nowak
Król Krak na bal wszystkich prosi.
Każdy z gości podarki przynosi:
Syrena – muszle kolorowe,
Trębacz – klucze wiolinowe,
Skarbnik – węgielne kryształy,
Piekarz – pierników kosz cały,
Myszy – stroje Popielowe,
Neptun – trójząb i chmury burzowe.
Dziś jest wielki bal nad bale,
Wszyscy bawią się wspaniale.