Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę. 

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej  z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Tańce (piątek)

Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:

* 3-latki – przed obiadem;

* 4,5,6-latki – po obiedzie;

(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

27.10.2025 - 31.10.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KLUSKI LANE NA MLEKU (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, SZYNKA DROBIOWA (9,10),  POMIDOR, OGÓREK KISZONY, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA POMIDOROWA NA WYWARZE  MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), POTRAWKA Z KURCZAKA I GROSZKU (1,7,9), RYŻ,  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MANDARYNKI;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), JOGURT OWOCOWY (7), PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (3,10), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

KRUPNIK  NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ (1,9), KOTLET MIELONY WIEPRZOWY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: BIAŁA KAPUSTA, OGÓREK ŚWIEŻY, KOPER, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BATON ZBOŻOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), SCHAB PIECZONY (9), PAPRYKA, SAŁATA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM  (9); NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

KISIEL CYTRYNOWY;;

Czwartek

ŚNIADANIE:

 PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, TWARÓG Z RZODKIEWKĄ (7)MIÓD WIELOKWIATOWY,PAPRYKA, KAKAO (7);

OBIAD:

ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU (1,3,7,9); KOTLET SCHABOWY W PANIERCE (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: MIZERIA ZE SZCZYPIORKIEM I ŚMIETANĄ (7),  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Piątek

ŚNIADANIE:

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM  (1,5,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI (3,4,9), HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

KAPUŚNIAK MAZURSKI Z BIAŁEJ KAPUSTY (9,10), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc listopad w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Co się dzieje wokół nas?
  2. Jestem Polką, Jestem Polakiem.
  3. Polskie legendy i opowieści.
  4. Podróże przez wieki.

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

– aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

– rozwijanie sprawności grafomotorycznej

– kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej

– wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z rywalizacją

– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności

– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych

Obszar emocjonalny:

– kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką

– budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody

– kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej

– budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny

– budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach

– ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy

– rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy

 

Obszar społeczny:

– kształtowanie pożądanego zachowania (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą

– wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej

– rozbudzanie poczucia przynależności narodowej

– kształtowanie poczucia przynależności do Europy

– kształtowanie uczuć patriotycznych

– wdrażanie do poszanowania symboli narodowych

 

Obszar poznawczy:

– wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących

w przyrodzie jesienią

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5

– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”)

– rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych, wzbogacenie wiedzy o Polsce

– wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”

– zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju

– rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”

– poznanie obrazu graficznego liczby 6

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak)

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6

– przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów

– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”

– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter

– poznanie obrazu graficznego liczby 7

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak)

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi

i porządkowymi w zakresie 7

– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy

 

Nasze teksty

Wiersze:

“Wiewiórki jesienią”

Wiewiórka lubi jesień,

bo jesienią wiewiórczo w lesie.

Rude są buki na pagórkach.

Rude trawy zeschnięte w dolinach.

Rude są orzeszki na leszczynach.

Cały las – to jedna ruda wiewiórka.

Wiewiórki lubią jesienie,

bo same są jak rude płomienie.

 

Joanna Kulmowa

“Bal Kraka”

Król Krak na bal wszystkich prosi.

Każdy z gości podarki przynosi:

Syrena – muszle kolorowe,

trębacz – klucze wiolinowe,

Skarbnik – węgielne kryształy,

piekarka – pierników kosz cały,

myszy – stroje Popielowe,

Neptun – trójząb i chmury burzowe.

Dziś jest wielki bal nad bale,

wszyscy bawią się wspaniale.

Barbara Banaś-Nowak

 

Piosenki:

“Jesień w lesie” Andrzej Seroczyński

  1. Złota jesień zbiera w lesie

grzyby rude i brązowe,

jarzębiny i kasztany,

liście kolorowe.

Ref. Głosy zwierząt echo niesie,

lasem idzie złota jesień.

  1. Liście tańczą i wirują

purpurowe i brązowe,

rudym liskom i wiewiórkom

sypią się na głowę.

Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…

  1. Młode wilczki grają w berka,

w dziupli widać szarą sowę,

klucze ptaków odlatują

– lecą do nas nowe.

Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…

  1. Niedźwiedź już nie szuka miodu,

będzie spał calutką zimę,

nie poczuje wcale chłodu;

z liści ma pierzynę.

Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…

 

“Orzeł biały” Fryderyk Babiński

  1. Dzieci, słuchajcie, co wam opowiem,

w Polsce przed laty żyli królowie!

Zamki stawiali, warowne wieże,

strzegli granicy polscy rycerze!

Ref. Polska ma ponad tysiąc lat,

nad nami – Orzeł Biały.

To nasze godło, to nasz znak,

królewski ptak wspaniały!

  1. Z legend poznamy Polski pradzieje,

Piasta, co władcą był – kołodziejem,

Wandę królewnę i króla Kraka,

smoka, co niegdyś na Kraków napadł!

Ref. Polska ma ponad tysiąc lat.

  1. Wiemy o Lechu, Czechu i Rusie,

Warsie i Sawie, i o Krakusie.

Polska historia pełna świetności;

dumni jesteśmy z naszej przeszłości!

Ref. Polska ma ponad tysiąc lat…

 

“Mokra piosenka” Renata Szczypior

  1. Kiedy pada, zdarza się,

że po prostu jest ci źle.

A ja na to radę mam:

z deszczem śpiewam, z deszczem gram.

Ref. Plim, plum, chlap, chlap

– to deszczyk cicho gra

mokrą piosenkę: kap, kap, kap.

Plim, plum, chlap, chlap

– to śpiewa cały świat

mokrą piosenkę: kap, kap, kap.

  1. Bardzo lubię kiedy z chmur

pada z pluskiem kropel chór,

i przyjemność wielką mam,

kiedy słyszę: plim, plum, plam.

Ref. Plim, plum, chlap, chlap…

  1. To zabawne, kiedy w dach

krople bębnią: bach, bach, bach.

I już teraz dobrze wiesz,

jak przyjemny bywa deszcz.

Ref. Plim, plum, chlap, chlap…