Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę. 

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej  z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Tańce (piątek)

Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:

* 3-latki – przed obiadem;

* 4,5,6-latki – po obiedzie;

(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

08.12.2025 - 12.12.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM  (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MANDARYNKI;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;

OBIAD:

CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY,  MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%,  PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA Z  SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KIESIEL CYTRYNOWY;;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;

OBIAD:

JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc grudzień w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Mikołajkowe czary.
  2. Rodzinne historie.
  3. Sztuka życzliwości.
  4. Boże Narodzenie.

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały

– wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

– doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych

– kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych

– rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)

– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych

– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych

– rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)

Obszar emocjonalny:

– kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim

– budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze

– rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób

– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych

i innych ludzi

– uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)

– rozwijanie postawy współdziałania, jako podstawy budowania współpracy

– wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej

– rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt

– poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz sposoby z radzeniem sobie z uczuciami: wstydu, zażenowania

– kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy

 Obszar społeczny:

– nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie)

– wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających

z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)

– kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki

– uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami

– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach

– uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami

– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach

– kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)

– rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie

 Obszar poznawczy:

– wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań, wzbogacanie słownictwa

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”

– wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

– zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu i określanie ich funkcji

– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter

– poznanie obrazu graficznego liczby 8

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8

– doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej, o tyle mniej)

– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)

– poznanie drukowanej i pisanej litery „y”

– wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

– wdrażanie do czytania globalnego

– doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania

– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych

– doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy.

 

Tematy kompleksowe:

  1. Co się dzieje wokół nas?
  2. Jestem Polką, Jestem Polakiem.
  3. Polskie legendy i opowieści.
  4. Podróże przez wieki.

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

– aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych

– rozwijanie sprawności grafomotorycznej

– kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej

– wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z rywalizacją

– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności

– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych

Obszar emocjonalny:

– kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką

– budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody

– kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej

– budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny

– budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach

– ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy

– rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy

 

Obszar społeczny:

– kształtowanie pożądanego zachowania (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą

– wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej

– rozbudzanie poczucia przynależności narodowej

– kształtowanie poczucia przynależności do Europy

– kształtowanie uczuć patriotycznych

– wdrażanie do poszanowania symboli narodowych

 

Obszar poznawczy:

– wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących

w przyrodzie jesienią

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5

– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”)

– rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych, wzbogacenie wiedzy o Polsce

– wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”

– zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju

– rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”

– poznanie obrazu graficznego liczby 6

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak)

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6

– przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów

– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)

– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”

– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter

– poznanie obrazu graficznego liczby 7

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak)

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi

i porządkowymi w zakresie 7

– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy

 

Nasze teksty

Wiersze:

 

“Kolory” Bożena Forma

Siadły dzieci przy stoliczkach.

Pędzle, kartki, farby mają.

Swe marzenia i wspomnienia

już na papier przelewają.

Żółty kolor wybrał Adaś,

namalował duże słońce.

Żółty piasek, żółty płotek

i samochód szybko mknący.

Paweł niebieskim kolorem

namalował groźne morze.

Rzekę rwącą, jasne niebo,

kwiaty także w tym kolorze.

A czerwony lubi Ania,

już rysuje wielkie serce

i swą lalkę Karolinę

w pięknej czerwonej sukience.

Na zielono stronę całą

Wojtek ładnie pomalował.

To jest łąka, na niej chętnie

każdy by poleniuchował.

Biały, czarny i brązowy,

te kolory lubi Ewa.

Czarny komin, białe kwiatki

i brązowa kora drzewa.

A na wspólnej kartce dzieci

pomieszały swe kolory.

Wszystkie barwy i odcienie

tworzą różnorodne wzory.

Każdy kolor jest wspaniały,

każdy zawsze coś wyraża.

Proszę zatem wszystkie dzieci,

często bawcie się w malarza.

“Spotkanie z Mikołajem” Bożena Forma

Już widzę Mikołaja,

poznaję go z daleka

i wiem, że właśnie dzisiaj

na niego każdy czeka.

Przemierzył mil tysiące,

by zostać z nami dzisiaj.

Prezenty ma dla Igi,

Konrada i dla Rysia.

Ma serce pełne ciepła

i uśmiech dla każdego.

Dlatego niespodziankę

dziś mamy też dla niego.

 

“Kolędnicy wędrownicy” Teresa Niewiarowska

1. Kolędnicy wędrownicy z gwiazdą na patyku,

pogubili wszystkie nuty ze starych śpiewników.

Kolędują na gitarze,

rock and rolla niosą w darze,

rock and rolla niosą w darze.

Ref. Rok, rok, rok, dobry rok.

Rok, rok, rok, dobry rok.

Dzieciątko z Betlejem do świata się śmieje.

Światło, światło idzie w mrok!

2. Święty Józef nic nie mówi, tylko myśli sobie:

– Znacznie ciszej na fujarkach grali pastuszkowie.

Ale trudno, niech już będzie,

niech tam grają po kolędzie,

niech tam grają po kolędzie.

Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…

  1. Roztańczyły się anioły z wysokiego nieba,

wszystkie tańczą rock and rolla

– Panie Boże przebacz,

ale dzisiaj tak wesoło

wszystkim ludziom i aniołom,

wszystkim ludziom i aniołom.

Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…

 

“Rodzinne święta” Renata Szczypior

  1. Pierwsza gwiazdka Wigilię rozpoczyna.

Już przy stole zbiera się rodzina.

Jest opłatek, biały obrus, pod nim siano

i choinka przystrojona rano.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie,

a my wszyscy uśmiechamy się do siebie.

Takie chwile każdy pamięta,

najpiękniejsze rodzinne święta.

  1. Babcia wnukom historię przypomina

o Betlejem, gdzie Maria rodzi syna.

Mama z tatą wnoszą pyszny barszcz z uszkami,

a choinka pachnie piernikami.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…

  1. Śnieżny puszek otulił wszystkie drzewa.

Anioł w bieli swą kolędę śpiewa.

I choć coraz zimniej robi się na dworze,

w naszych sercach cieplej być nie może.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…