Sowy
grupa 6-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Język angielski (poniedziałek)
Rytmika (wtorek)
Język angielski (środa)
Taekwon – do (czwartek)
Tańce (piątek)
Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:
* 3-latki – przed obiadem;
* 4,5,6-latki – po obiedzie;
(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
27.10.2025 - 31.10.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KLUSKI LANE NA MLEKU (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, SZYNKA DROBIOWA (9,10), POMIDOR, OGÓREK KISZONY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA POMIDOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), POTRAWKA Z KURCZAKA I GROSZKU (1,7,9), RYŻ, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), JOGURT OWOCOWY (7), PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (3,10), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ (1,9), KOTLET MIELONY WIEPRZOWY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: BIAŁA KAPUSTA, OGÓREK ŚWIEŻY, KOPER, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), SCHAB PIECZONY (9), PAPRYKA, SAŁATA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (9); NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
KISIEL CYTRYNOWY;;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, TWARÓG Z RZODKIEWKĄ (7)MIÓD WIELOKWIATOWY,PAPRYKA, KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU (1,3,7,9); KOTLET SCHABOWY W PANIERCE (1,3,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA: MIZERIA ZE SZCZYPIORKIEM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM (1,5,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI (3,4,9), HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KAPUŚNIAK MAZURSKI Z BIAŁEJ KAPUSTY (9,10), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc listopad w grupie 6-latków
Tematy kompleksowe:
- Co się dzieje wokół nas?
- Jestem Polką, Jestem Polakiem.
- Polskie legendy i opowieści.
- Podróże przez wieki.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
– aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej
– kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej
– wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z rywalizacją
– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
Obszar emocjonalny:
– kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
– budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
– kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej
– budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny
– budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach
– ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy
– rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
Obszar społeczny:
– kształtowanie pożądanego zachowania (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą
– wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
– rozbudzanie poczucia przynależności narodowej
– kształtowanie poczucia przynależności do Europy
– kształtowanie uczuć patriotycznych
– wdrażanie do poszanowania symboli narodowych
Obszar poznawczy:
– wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących
w przyrodzie jesienią
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”
– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5
– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”)
– rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych, wzbogacenie wiedzy o Polsce
– wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”
– zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju
– rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”
– poznanie obrazu graficznego liczby 6
– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak)
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6
– przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”
– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
– poznanie obrazu graficznego liczby 7
– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak)
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi
i porządkowymi w zakresie 7
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
Nasze teksty
Wiersze:
“Wiewiórki jesienią”
Wiewiórka lubi jesień,
bo jesienią wiewiórczo w lesie.
Rude są buki na pagórkach.
Rude trawy zeschnięte w dolinach.
Rude są orzeszki na leszczynach.
Cały las – to jedna ruda wiewiórka.
Wiewiórki lubią jesienie,
bo same są jak rude płomienie.
Joanna Kulmowa
“Bal Kraka”
Król Krak na bal wszystkich prosi.
Każdy z gości podarki przynosi:
Syrena – muszle kolorowe,
trębacz – klucze wiolinowe,
Skarbnik – węgielne kryształy,
piekarka – pierników kosz cały,
myszy – stroje Popielowe,
Neptun – trójząb i chmury burzowe.
Dziś jest wielki bal nad bale,
wszyscy bawią się wspaniale.
Barbara Banaś-Nowak
Piosenki:
“Jesień w lesie” Andrzej Seroczyński
- Złota jesień zbiera w lesie
grzyby rude i brązowe,
jarzębiny i kasztany,
liście kolorowe.
Ref. Głosy zwierząt echo niesie,
lasem idzie złota jesień.
- Liście tańczą i wirują
purpurowe i brązowe,
rudym liskom i wiewiórkom
sypią się na głowę.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…
- Młode wilczki grają w berka,
w dziupli widać szarą sowę,
klucze ptaków odlatują
– lecą do nas nowe.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…
- Niedźwiedź już nie szuka miodu,
będzie spał calutką zimę,
nie poczuje wcale chłodu;
z liści ma pierzynę.
Ref.: Głosy zwierząt echo niesie…
“Orzeł biały” Fryderyk Babiński
- Dzieci, słuchajcie, co wam opowiem,
w Polsce przed laty żyli królowie!
Zamki stawiali, warowne wieże,
strzegli granicy polscy rycerze!
Ref. Polska ma ponad tysiąc lat,
nad nami – Orzeł Biały.
To nasze godło, to nasz znak,
królewski ptak wspaniały!
- Z legend poznamy Polski pradzieje,
Piasta, co władcą był – kołodziejem,
Wandę królewnę i króla Kraka,
smoka, co niegdyś na Kraków napadł!
Ref. Polska ma ponad tysiąc lat.
- Wiemy o Lechu, Czechu i Rusie,
Warsie i Sawie, i o Krakusie.
Polska historia pełna świetności;
dumni jesteśmy z naszej przeszłości!
Ref. Polska ma ponad tysiąc lat…
“Mokra piosenka” Renata Szczypior
- Kiedy pada, zdarza się,
że po prostu jest ci źle.
A ja na to radę mam:
z deszczem śpiewam, z deszczem gram.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap
– to deszczyk cicho gra
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
Plim, plum, chlap, chlap
– to śpiewa cały świat
mokrą piosenkę: kap, kap, kap.
- Bardzo lubię kiedy z chmur
pada z pluskiem kropel chór,
i przyjemność wielką mam,
kiedy słyszę: plim, plum, plam.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…
- To zabawne, kiedy w dach
krople bębnią: bach, bach, bach.
I już teraz dobrze wiesz,
jak przyjemny bywa deszcz.
Ref. Plim, plum, chlap, chlap…