Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę. 

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej  z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Tańce (piątek)

Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:

* 3-latki – przed obiadem;

* 4,5,6-latki – po obiedzie;

(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

17.02.2025 - 21.02.2025

 

Poniedziałek

17.02.2025

ŚNIADANIE:

ZUPA MLECZNA:  KASZA MANNA (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SZYNKA DROBIOWA (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ

OBIAD:

ZUPA SZPINAKOWA Z JAJKIEM NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (3,7,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z KIEŁBASĄ I WARZYWAMI (1,3,9), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

MANDARYNKI;

Wtorek

18.02.2025 WTOREK

ŚNIADANIE:

PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), DŻEM TRUSKAWKOWY, KAKAO;

OBIAD:

KAPUŚNIAK MAZURSKI NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (10), PIERŚ PAROWANA (7), Z SOSEM PIETRUSZKOWYM (1,7), RYŻ BIAŁY, SURÓWKA Z KAPUSTY WŁOSKIEJ Z OGÓRKIEM KISZONYM I JABŁKIEM (3,7,10), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY;

Środa

ŚRODA 19.02.2025

ŚNIADANIE:

PIECZYWO  (1,3,7), MASŁO (7), SCHAB Z WIŚNIĄ , OGÓREK KISZONY (9,10), HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM I MIĘSEM WIEPRZOWYM (9), NALEŚNIKI Z SEREM , JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (1,3,7), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

CEBULARZ;

 

Czwartek

20.02.2025 czwartek

ŚNIADANIE:

ZUPA MLECZNA, PŁATKI BEZCUKROWE (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PARÓWKI (10), PAPRYKA , HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

BARSZCZ UKRAIŃSKI NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (6,7,9), KOTLET MIELONY (1,3,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z SAŁATY MASŁOWEJ ZE ŚMIETANĄ (7), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

JOGURT;

Piątek

21.02.2025 piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z TUŃCZYKA (3,4,7), KAWA INKA (7);

OBIAD:

ZUPA CHŁOPSKA Z MAKARONEM I GROSZKIEM NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (1,6,7,9), KOTLET JAJECZNY (1,3,7), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY KISZONEJ (10), KOMPOT;

 PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc luty w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. W krainie muzyki
  2. Wśród malarzy i rzeźbiarzy
  3. W teatrze
  4. Mali artyści to my!

Cele ogólne:

 Obszar fizyczny:

– kształtowanie sprawności w zakresie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej

– wdrażanie do tworzenia własnych układów ruchowych

– doskonalenie umiejętności prawidłowego napięcia mięśni dłoni

pozwalającego na wykonanie pracy manualnej

– rozwijanie umiejętności kreślenia znaków literopodobnych, symboli i nowo poznanych cyfr i liter

– wyrabianie umiejętności prawidłowego chwytu podczas malowania, kolorowania i pisania

– rozwijanie różnorodnej aktywności dziecka

– wyrabianie umiejętności regulowania siły dotyku w trakcie podejmowania aktywności plastycznej

Obszar emocjonalny:

– wdrażanie do rozpoznawania i nazywania uczuć, jakie towarzyszą dziecku w kontakcie ze sztuką

– rozwijanie umiejętności wyrażania emocji związanych ze słuchaniem i tworzeniem muzyki

– wdrażanie do przedstawiania swoich emocji i uczuć podczas tworzenia i oglądania dzieł sztuki

– rozwijanie wrażliwości estetycznej dziecka w odniesieniu do takich sfer aktywności człowieka jak muzyka, ruch i plastyka

– odczuwanie dumy i zadowolenia z tworzenia i prezentowania swojej twórczości

– wdrażanie do wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia, bohaterów literackich itp.

– wdrażanie do wyrażania swoich emocji w społecznie akceptowany

sposób podczas tworzenia spektakli i oglądania przedstawień

– wdrażanie do panowania nad tremą i strachem, związanymi

z wystąpieniami publicznymi

– budowanie systemu wartości dziecka – odwagi, optymizmu, otwartości,

– wdrażanie do podejmowania nowych wyzwań, inicjatyw

Obszar społeczny:

– kształtowanie postaw aktywnego odbiorcy sztuki muzycznej

– rozwijanie zdolności do zaangażowanego współuczestnictwa w realizacji zadań podejmowanych w parach, zespole lub z całą grupą

– wdrażanie do właściwego zachowania się w miejscach publicznych

– wdrażanie do przejawiania troski o estetykę i czystość otoczenia

– kształtowanie postawy samodzielności – przygotowywanie materiałów do pracy i organizowanie miejsca pracy

– kształtowanie umiejętności współdziałania, traktowania swoich

potrzeb na równi z potrzebami innych członków grupy

– budowanie poczucia wartości, pewności siebie i odpowiedzialności

– wdrażanie do wyrażania siebie w indywidualny i oryginalny sposób

(działalność artystyczna)

Obszar poznawczy:

– doskonalenie umiejętności różnicowania dźwięków, odtwarzania

układu dźwięków na podstawie rytmu graficznego

– wdrażanie do słuchania muzyki klasycznej i rozrywkowej

– rozwijanie umiejętności przedstawiania muzyki ruchem

– utrwalanie umiejętności przeliczania i dodawania w zakresie 10 (na liczmanach)

– rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi za pomocą dźwięków

– rozpoznawanie i nazywanie poznanych instrumentów

– kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „r”, „R”

– kształtowanie zdolności do:

* analizowania spostrzeżeń wzrokowych dotyczących wybranego obiektu

* dostrzegania niuansów kolorystycznych, zróżnicowanych kształtów

podejmowania próby odtworzenia kolorów, kształtów, wzorów

w pracy rysunkowej, malarskiej, rzeźbie

– rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmów na określony temat (tj. planowanie zabaw, zajęć, pracy, podejmowanie działań, postępowanie w sytuacjach problemowych)

– doskonalenie umiejętności stosowania w praktyce znaków matematycznych „<”, „>”, „=”

– utrwalenie umiejętności przeliczania w przód i wspak w zakresie 10

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi

– wprowadzenie znaków „+” i „–”

– doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10

na konkretach

– wdrażanie do oszczędności i przedsiębiorczości

– poznawanie modeli monet, banknotów o niskich nominałach i znaczenia pieniądza w życiu człowieka i w gospodarstwie domowym

– kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „w”, „W”

– wyrażanie ekspresji twórczej podczas organizowania Festiwalu

Artystów

 

– kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „z”, „Z”

Nasze teksty

WIERSZE

W pracowni artysty malarza

Puk, puk, w drzwi drewniane pukamy,

Jaką tajemnicę za nimi spotkamy?

Kolory na płótnie, pędzli bardzo wiele,

leżą ramy obok siebie, jak bliscy przyjaciele.

Sztalugi do pomocy i farb bez liku,

stoją to tu, to tam i w każdym kąciku.

A przy oknie artysta w zamyśleniu pracuje,

tańczy pędzlem po płótnie, obraz namaluje.

Czy to czary, czy magia w tym pokoju mieszkają?

Niezwykła to wizyta. Gdzie nas zapraszają?

Ewa Matejczyk

 

PIOSENKI

Zagram dzieciom

  1. Zaraz siądę sobie w kącie,

zagram dzieciom na trójkącie.

Trójkąt srebrne oczy ma,

srebrnym głosem chętnie gra.

Trójkąt srebrne oczy ma,

srebrnym głosem chętnie gra.

Ref. Czary-mary,

weź pałeczkę do ręki,

czary-mary,

wyczarują się dźwięki.

Czary-mary,

i na pewno w tych dźwiękach

jest zaklęta, zaklęta piosenka.

  1. To są dzwonki, to pałeczka,

zagram dzieciom na dzwoneczkach.

Zagram cicho – sol, do, mi,

niech się wszystkim dobrze śpi.

Zagram cicho – sol, do, mi,

niech się wszystkim dobrze śpi.

Ref. Czary-mary…

 

Zaczarowana dorożka

  1. Noc okryła skrzydłami świat,

już kołysanki śpiewa mama;

a po ciemnym niebie pojazd mknie

– to dorożka zaczarowana.

Ref. Zaczarowana dorożka, a w niej

zaczarowany dorożkarz mknie.

Przez horyzont snem malowany

pędzi konik zaczarowany.

Zaczarowana dorożka, a w niej

zaczarowany dorożkarz mknie.

A sny tańczą jak nocne duszki,

opadają już na poduszki.

  1. Księżyc srebrem obsypał noc,

rozpoczął spacer swój po niebie;

a dorożkarz śmieje się do gwiazd

i sny cudne wiezie do ciebie.

Ref. Zaczarowana dorożka, a w niej…

  1. Z nieba spadło kilka złotych gwiazd,

czasami nocą tak się zdarza,

maluj na nich kolorowe sny

i wysyłaj do dorożkarza.

Ref. Zaczarowana dorożka, a w niej…

 

Kot w butach

  1. Ach, co to jest za kot!

To kocur, nie kocina.

Popatrzcie, co za wąs!

Popatrzcie, co za mina!

Szelmowski oczu blask,

zębaty uśmiech biały,

kapelusz, buty dwa.

Ach, kot to doskonały!

Ref. O, drżyjcie wszystkie myszy,

zwiewajcie do swych dziur!

Nadchodzi kot nad koty,

nadchodzi koci król!

  1. Ach, co to jest za kot!

Wytworne ma maniery,

niezwykły smak i styl,

na butach klamry cztery.

A gdy przemierza świat

drogami lub na skróty,

to bardzo dumny jest,

że ma przepiękne buty!

Ref. Lecz biada takiej myszy,

co będzie z niego kpić,

bo jak kot chodzi w butach,

to lepiej cicho być!

  1. Ach, co to jest za kot!

Ma bardzo wiele zalet,

magiczne sztuczki zna

i tańczy doskonale.

To nie jest zwykły kot,

drapiący się po uchu,

to elegancki gość,

choć słabość ma do butów.