Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę. 

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej  z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Przedszkole i piłka (czwartek)

Tańce (piątek)

Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:

* 3-latki – przed obiadem;

* 4,5,6-latki – po obiedzie;

(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

13.10.2025 - 17.10.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), DŻEM OWOCOWY, TWARÓG (7),KAKAO (7);

OBIAD:

ZUPA MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9,10), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7),  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BANAN

Wtorek

ŚNIADANIE:

KASZA JAGLANA NA MLEKU (1,7) PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), PASZTET MIĘSNO -WARZYWNY (1,3,7,9), PAPRYKA, SAŁATA, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ROSŁÓW NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM(7,9,10), PIECZONE UDZKO Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI GOTOWANE, SURÓWKA Z KALAREPY, MARCHWI I JABŁKA (3,7,10)  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO-PAPRYKOWA (7), SER ŻÓŁTY (7) OGÓREK KISZONY (9,10),  HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM  (7,9); SPAGHETTI CABONARA (1,3,7,9), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

CHAŁKA

Czwartek

ŚNIADANIE:

RYŻ NA MLEKU (7) PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, KORNETKI (3,7,9),POMIDOR, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ZUPA ZACIERKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU  (1,3,7);  KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11), ZIEMNIAKI Z WODY, KOLOROWA SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, POMIDORA, OGÓRKA I PAPRYKI (7),  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KISIEL OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%,  TWAROŻEK ZE SZCZYPIORKIEM (7), MIÓD PSZCZELI, KAWA INKA (1,7);

OBIAD:

ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,3,7,9); PIEROGI RUSKIE (1,3,7), SURÓWKA Z MARCHWI, PORA I JABŁKA, KOMPOT;

PODWIECZOREK:

JABŁKO

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc październik w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Jesienne kolory.
  2. Smaki natury.
  3. Zdrowie na co dzień.
  4. Jesienne sekrety.
  5. O czym szumią drzewa?

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

– kształtowanie umiejętności spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z narracją

– kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości

wdrażanie do stosowania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania

– wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami

– kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych

– poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia

 Obszar emocjonalny:

– rozwijanie zdolności do odczuwania zadowolenia z dobrze wykonanego zadania

– kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w formach werbalnych i niewerbalnych

– doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji

i uczuć własnych i innych ludzi i respektowania ich

– rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych

Obszar społeczny:

– przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu

w przedszkolu

– wdrażanie do polubownego rozwiązywania sporów

– rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej

– budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy

w grupach

– wdrażanie do zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w grupie

rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym

 Obszar poznawczy:

– kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń, ich obserwowania i wyciągania wniosków

– rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru

– kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wielkość, kolor, kształt, tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, – ustawianie elementów rosnąco i malejąco

– poznanie drukowanej i pisanej litery „A”, „a”

– poznanie obrazu graficznego liczby „2”

– doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych, rozpoznawanie ich brzmienia

– rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej – staranne odtwarzanie wzorów

– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych

– doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza

– poznanie obrazu graficznego głoski – litery „E”, „e”

– poznanie obrazu graficznego liczby „3”

– rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt

– wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”

– doskonalenie percepcji słuchowej

– poznanie obrazu graficznego głoski – litery „I”, „i”

– rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci

– konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji

– poznanie obrazu graficznego liczby „4”

– poznanie obrazu graficznego głoski – litery „M”, „m”

– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat

– poznanie obrazu graficznego liczby „5”

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)

– rozpoznawanie monet (1 zł, 2 zł, 5 zł)

Nasze teksty

Wiersze:

“Zielony, żółty, rudy, brązowy” Małgorzata Strzałkowska

Zielony, żółty, rudy, brązowy –

jesień uderza mi już do głowy!

Z radością witam jesienne chłody

i rynny pełne spienionej wody!

Z radością witam jesienne pluchy,

jesienne wichry i zawieruchy!

Nareszcie jesień! Nareszcie słota!

Strumienie deszczu i góry błota,

długie wieczory, kasztany, chmury,

żołędzie, liście, mgły i kaptury!

Wyciągam z szafy stos rękawiczek,

kalosze, beret, ciepły szaliczek

i skacząc sobie poprzez kałuże,

pędzę przywitać jesienne burze!

Zielony, żółty, rudy, brązowy –

jesień uderza mi już do głowy!

 

“Liście” Maria Gerson-Dąbrowska

Wietrzyk chodzi po ogródku,

strąca złote liście.

Wietrzyk gra, a one tańczą,

raźno, zamaszyście.

Szur, szur, szur, szur,

szu, szu, szu!

Lecą, lecą liście z drzewa

żółte i czerwone,

kręcą, kręcą się w powietrzu,

w tę i w tamtą stronę.

Szur, szur, szur, szur,

szu, szu, szu!

Wietrzyk chodzi po ogródku,

do tańca je prosi,

„Tańczcie! Tańczcie!” Słonko świeci,

wiatr listki roznosi.

Szur, szur, szur, szur,

szu, szu, szu!

To podlecą, to opadną,

Spłoszoną gromadą,

Aż bezsilne i omdlałe

pokotem się kładą.

Piosenki:

“Jesienny pociąg” Adam Skorupka

1. Stoi pociąg na peronie.

Żółte liście ma w wagonie,

i kasztany, i żołędzie –

dokąd z nimi jechać będzie,

dokąd z nimi jechać będzie?

Ref. Przed siebie, przed siebie wprost!

Przez mokry, deszczowy most.

Przed siebie, przed siebie w dal!

Na pierwszy jesienny bal.

  1. Rusza pociąg, sapiąc głośno.

Już w przedziałach grzyby rosną,

a na półce wśród bagaży

leży sobie bukiet jarzyn.

Rusza pociąg, sapiąc głośno.

Ref. Przed siebie, przed siebie wprost…

  1. Pędzi pociąg lasem, polem,

pod ogromnym parasolem.

Wiezie rynny i kalosze,

i owoców pełne kosze.

Pędzi pociąg lasem, polem.

Ref. Przed siebie, przed siebie wprost!…

 

“O zdrowie dbaj!” Fryderyk Babiński

1. Sport to zdrowie, czy wy wiecie?

Chcę wygrywać wszystkie mecze.

Jem owoce i jarzyny,

są w nich same witaminy!

Bo sportowy we mnie duch,

zdrowie muszę mieć za dwóch!

  1. Co dzień biegam, spaceruję,

rano się gimnastykuję,

mknę na nartach w zimie z tatą,

pływam w morzu, gdy jest lato.

Bo sportowy we mnie duch,

zdrowie muszę mieć za dwóch!

  1. Dbam o zęby, ręce myję,

i szoruję gąbką szyję.

Każdy brudas niech się dowie,

że higiena to też zdrowie.

A sportowy we mnie duch,

jem i ćwiczę więc za dwóch!