Sowy
grupa 6-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:
Język angielski (poniedziałek)
Rytmika (wtorek)
Język angielski (środa)
Taekwon – do (czwartek)
Tańce (piątek)
Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:
* 3-latki – przed obiadem;
* 4,5,6-latki – po obiedzie;
(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
08.12.2025 - 12.12.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;
OBIAD:
CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY, MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MUS OWOCOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA Z SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KIESIEL CYTRYNOWY;;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;
OBIAD:
JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc grudzień w grupie 6-latków
Tematy kompleksowe:
- Mikołajkowe czary.
- Rodzinne historie.
- Sztuka życzliwości.
- Boże Narodzenie.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
– wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
– wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
– doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych
– kształtowanie zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych
– rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała)
– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych
– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych
– rozwijanie sprawności manualnej (grafomotoryka)
Obszar emocjonalny:
– kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
– budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
– rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
– rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji i uczuć własnych
i innych ludzi
– uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać)
– rozwijanie postawy współdziałania, jako podstawy budowania współpracy
– wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
– rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt
– poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz sposoby z radzeniem sobie z uczuciami: wstydu, zażenowania
– kształtowanie umiejętności zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy
Obszar społeczny:
– nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie)
– wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających
z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)
– kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki
– uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami
– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
– uczenie nawiązywania serdecznego kontaktu z innymi osobami
– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach
– kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
– rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
Obszar poznawczy:
– wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań, wzbogacanie słownictwa
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”
– wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
– zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu i określanie ich funkcji
– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter
– poznanie obrazu graficznego liczby 8
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 8
– doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów (o tyle więcej, o tyle mniej)
– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
– poznanie drukowanej i pisanej litery „y”
– wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter
– wdrażanie do czytania globalnego
– doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
– doskonalenie umiejętności śpiewania poznanych piosenek oraz recytowania poznanych wierszy.
Tematy kompleksowe:
- Co się dzieje wokół nas?
- Jestem Polką, Jestem Polakiem.
- Polskie legendy i opowieści.
- Podróże przez wieki.
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
– aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej
– kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej
– wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z rywalizacją
– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności
– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych
Obszar emocjonalny:
– kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
– budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
– kształtowanie pożądanych postaw – postawy patriotycznej
– budzenie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny
– budzenie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach
– ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy
– rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy
Obszar społeczny:
– kształtowanie pożądanego zachowania (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą
– wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
– rozbudzanie poczucia przynależności narodowej
– kształtowanie poczucia przynależności do Europy
– kształtowanie uczuć patriotycznych
– wdrażanie do poszanowania symboli narodowych
Obszar poznawczy:
– wdrażanie do prowadzenia samodzielnych obserwacji zmian zachodzących
w przyrodzie jesienią
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „T”, „t”
– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5
– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć „dodawanie” i „odejmowanie”)
– rozpoznawanie godła, hymnu i barw narodowych, wzbogacenie wiedzy o Polsce
– wprowadzenie nazw „Europa”, „Unia Europejska”
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „L”, „l”
– zaznajamianie z miejscami (Kraków, Warszawa, Toruń), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju
– rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „U”, „u”
– poznanie obrazu graficznego liczby 6
– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 6 (w przód i wspak)
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6
– przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć dodawania i odejmowania)
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem
– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „K”, „k”
– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych i liter
– poznanie obrazu graficznego liczby 7
– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 7 (w przód i wspak)
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi
i porządkowymi w zakresie 7
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy
Nasze teksty
Wiersze:
“Kolory” Bożena Forma
Siadły dzieci przy stoliczkach.
Pędzle, kartki, farby mają.
Swe marzenia i wspomnienia
już na papier przelewają.
Żółty kolor wybrał Adaś,
namalował duże słońce.
Żółty piasek, żółty płotek
i samochód szybko mknący.
Paweł niebieskim kolorem
namalował groźne morze.
Rzekę rwącą, jasne niebo,
kwiaty także w tym kolorze.
A czerwony lubi Ania,
już rysuje wielkie serce
i swą lalkę Karolinę
w pięknej czerwonej sukience.
Na zielono stronę całą
Wojtek ładnie pomalował.
To jest łąka, na niej chętnie
każdy by poleniuchował.
Biały, czarny i brązowy,
te kolory lubi Ewa.
Czarny komin, białe kwiatki
i brązowa kora drzewa.
A na wspólnej kartce dzieci
pomieszały swe kolory.
Wszystkie barwy i odcienie
tworzą różnorodne wzory.
Każdy kolor jest wspaniały,
każdy zawsze coś wyraża.
Proszę zatem wszystkie dzieci,
często bawcie się w malarza.
“Spotkanie z Mikołajem” Bożena Forma
Już widzę Mikołaja,
poznaję go z daleka
i wiem, że właśnie dzisiaj
na niego każdy czeka.
Przemierzył mil tysiące,
by zostać z nami dzisiaj.
Prezenty ma dla Igi,
Konrada i dla Rysia.
Ma serce pełne ciepła
i uśmiech dla każdego.
Dlatego niespodziankę
dziś mamy też dla niego.
“Kolędnicy wędrownicy” Teresa Niewiarowska
1. Kolędnicy wędrownicy z gwiazdą na patyku,
pogubili wszystkie nuty ze starych śpiewników.
Kolędują na gitarze,
rock and rolla niosą w darze,
rock and rolla niosą w darze.
Ref. Rok, rok, rok, dobry rok.
Rok, rok, rok, dobry rok.
Dzieciątko z Betlejem do świata się śmieje.
Światło, światło idzie w mrok!
2. Święty Józef nic nie mówi, tylko myśli sobie:
– Znacznie ciszej na fujarkach grali pastuszkowie.
Ale trudno, niech już będzie,
niech tam grają po kolędzie,
niech tam grają po kolędzie.
Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…
- Roztańczyły się anioły z wysokiego nieba,
wszystkie tańczą rock and rolla
– Panie Boże przebacz,
ale dzisiaj tak wesoło
wszystkim ludziom i aniołom,
wszystkim ludziom i aniołom.
Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…
“Rodzinne święta” Renata Szczypior
- Pierwsza gwiazdka Wigilię rozpoczyna.
Już przy stole zbiera się rodzina.
Jest opłatek, biały obrus, pod nim siano
i choinka przystrojona rano.
Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie,
a my wszyscy uśmiechamy się do siebie.
Takie chwile każdy pamięta,
najpiękniejsze rodzinne święta.
- Babcia wnukom historię przypomina
o Betlejem, gdzie Maria rodzi syna.
Mama z tatą wnoszą pyszny barszcz z uszkami,
a choinka pachnie piernikami.
Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…
- Śnieżny puszek otulił wszystkie drzewa.
Anioł w bieli swą kolędę śpiewa.
I choć coraz zimniej robi się na dworze,
w naszych sercach cieplej być nie może.
Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…