Sowy
grupa 6-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Język angielski (poniedziałek)
Rytmika (wtorek)
Język angielski (środa)
Taekwon – do (czwartek)
Tańce (piątek)
11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
13:00 – 14:00 spacer
14.00 – 14:30 Podwieczorek.
14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
20.01.2025 - 24.01.2025
Poniedziałek
20.01.2025
ŚNIADANIE:
KASZA JĘCZMIENNA (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SCHAB WIŚNOWY (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (7,9), GULASZ WIEPRZOWY (1,9,10), KASZA JĘCZMIENNA PĘCZAK (1), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY, JABŁKA, CEBULI I MAJONEZU (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JOGURT;
Wtorek
21.01.2025 WTOREK
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), CHAŁKA MAŚLANA (1,3,7) DŻEM BRZOSKWINIOWY , KAKAO (7);
OBIAD:
ROSÓŁ NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I POMIDORA Z NATKĄ PIETRUSZKI Z OLEJEM, KOMPOT KOMPOT;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI
Środa
ŚRODA 22.01.2025
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA SZYNKOWA (1,3,7,9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z BOCZKIEM I KIEŁBASĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7) KOMPOT;
PODWIECZOREK:
WAFLE RYŻOWE;
Czwartek
23.01.2024 czwartek
ŚNIADANIE:
MLEKO (7), PŁATKI JAGLANE (1) PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z WĘDLINY WIEPRZOWEJ Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,10), PAPRYKA, HERBATA Z CYTRYNĄ
OBIAD:
ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU I GROSZKU ZIELONEGO (1,3,7), GOŁĄBKI ZAWIJANE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM I RYŻEM W SOSIE POMIDOROWYM (1,3,7,9), ZIEMNIAKI , KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Piątek
24.01.2024 piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,4,10), KAWA INKA;
OBIAD:
ZUPA FASOLOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM, KOMPOT;
CHAŁKA;
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc styczeń w grupie 6-latków
Tematy kompleksowe:
1. Nowy Rok – mija czas;
2. Zimowa olimpiada przedszkolaków;
3. Z pamiętnika babci i dziadka;
4. Eksperymenty z wodą i śniegiem;
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach, zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
- kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności;
- wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela;
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami (wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych);
- doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych;
- wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami;
- wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały;
Obszar emocjonalny:
- wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole: podporządkowania się określonym zasadom i czynnościom do wykonania;
- kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych;
- kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej;
- kształtowanie odporności emocjonalnej;
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej;
- kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków;
- uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta;
- wzmacnianie więzi rodzinnych;
Obszar społeczny:
- ćwiczenie umiejętności właściwego planowania czasu;
- kształtowanie postawy uważnego słuchania innych, unikanie ich oceniania;
- rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy;
- kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie;
- kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie (prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny;
Obszar poznawczy:
- wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy);
- wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter;
- wdrażanie do czytania globalnego (nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy);
- kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter;
- doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek;
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 9;
- wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej (obserwacja pogody);
- usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych (elementy pogody, zjawiska charakterystyczne dla pór roku);
- budowanie czynnego i biernego słownika dziecka (nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej);
- poznanie zapisu cyfrowego liczby 0;
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 (w przód i wspak);
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9;
- doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów (o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo);
- poznanie drukowanej i pisanej litery „N”, „n”; „P”, „p”, „C”, „c”, „B”, „b”;
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego (babcia, dziadek, życzenia itp.);
- poznanie polskich monet i banknotów;;
- utrwalenie cyfr 0–9 i znaków matematycznych „<”, „>”, „=”;
Nasze teksty
WIERSZE
Cudowna podróż
Jeszcze wiosna strząsa kwiat jabłoni,
a już lato dzwoni złotym kłosem,
zaraz jesień rumieńcem zapłonie,
skrzydła ptakom, barwiąc przed odlotem
potem zima, iskrząc mroźnym szronem,
sypnie śniegiem snu na cały świat.
Tak mijają godziny, tygodnie,
dni, miesiące, lata… Mija czas.
- Krakowski
Bal w przedszkolu
W przedszkolu jest dziś bal karnawałowy
mamy śmieszne stroje i nakrycia głowy.
Połowa dziewczynek to piękne królewny,
suknie na nich złote, no i welon zwiewny.
Są i dobre wróżki, jakby z bajek wzięte,
w rękach mają różdżki i skrzydła przypięte.
Chłopcy, jak to oni, w Spidermana stroju,
ze złem tego świata ruszają do boju.
Między nimi jakiś się policjant zdarzy,
o takim zawodzie wielu chłopców marzy.
Jeszcze wiele innych strojów tu znajdziecie,
jeśli do przedszkola na ten bal przyjdziecie.
A wśród przebierańców pani tańczy twista,
tańczyć z nią wesoło, to przyjemność czysta.
Nasza pani bawi wszystkich dookoła
i w tańcu wiruje, ile tylko zdoła.
Gdy ktoś się przewróci biegnie na ratunek
a potem zaprosi nas na poczęstunek.
Pełno tu balonów i serpentyn wokół
Szkoda, że karnawał mamy raz do roku!
Sylwia Bacewicz
Zimo, baw się z nami!
(W jednym kącie śpi skulony kotek, w drugim
myszka.)
Zima
Jestem zima, zima biała,
śnieg wokoło rozsypałam.
Błyszczy w słońcu lód na stawie.
Nie śpij muszko, chodź się bawić.
Muszka
Nie chcę lodu i śnieżynek
ja spać wolę za kominem.
(zasypia)
Zima (podchodzi do kotka)
Nie śpij, kotku, kotku bury!
Na saneczkach zjedziesz z góry.
I bałwana ulepimy.
Nic się, kotku, nie bój zimy.
Kotek
Kotek jeździć ma sankach?
Kotek lepić ma bałwanka?
Gdy śnieżynki z nieba lecą,
kotek lubi spać na piecu.
(zasypia)
Chłopiec
Kotki, muszki – to piecuchy,
tylko dzieci – zawsze zuchy!
My lubimy łyżwy, sanki
i śnieżynki i bałwanki!
Dziewczynka
Zimo, sypnij śnieżynkami!
Baw się z nami, baw się z nami!
Helena Bechlerowa
Bałwanek
Nasz bałwanek, śmieszny panek:
zrobię kulę, zrobię dwie,
skleję i trzymają się!
Trzecia kulka – oto głowa
i figurka już gotowa!
Oczy – czarne plamki dwie,
prosty nos, buzia w skos (…).
Rózga, czapka nieco krzywo
i skończone nasze dziwo!
- Szumanówna
Kto wita zimę?
Kto wita zimę?
Narciarze.
Żądni przejażdżek i wrażeń,
ubrani w srebrzyste gwiazdy,
rozpoczną zimowe zjazdy.
Łyżwiarki,
do biegu gotowe,
ruszą na drogi lodowe
i będą w wyścigu niełatwym
z zimowym ścigać się wiatrem.
Inne
w srebrzystym ogrodzie
rozpoczną tańce na lodzie
i zimie na powitanie
zatańczą pierwszy swój taniec.
I jeszcze
w śnieżnej zamieci
zimę witają dzieci.
To dla niej śnieżystym rankiem
budują lodowe zamki!
Dorota Gellnerowa