Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę. 

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej  z logopedą i psychologiem (grupowe i indywidualne). Zajęcia nauki języka angielskiego oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Tańce (piątek)

Czynności samoobsługowe przed wyjściem na spacer:

* 3-latki – przed obiadem;

* 4,5,6-latki – po obiedzie;

(nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer, obserwacje przyrodnicze, gry i zabawy na świeżym powietrzu.

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

02.06.2025 - 06.06.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZA MANNA (1),PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, DŻEM BRZOSKWINIOWY NISKOSŁODZONY, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

KRUPNIK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KASZĄ JĘCZMIENNĄ(1,9), KURCZAK ZE SZPINAKIEM I MAKARONEM (1,3,7,9), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BANAN;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7), OGÓREK ŚWIEŻY,  KAWA INKA (1,7);

OBIAD:

ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z ŁAZANKAMI I GROSZKIEM (1,3,7,9), UDKO PIECZONE (9), ZIEMNIAKI, SAŁATA LODOWA Z KOPERKIEM I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BATON ZBOŻOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT  OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), SZYNKA WIEJSKA, POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ŻUREK NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z KIEŁBASĄ I JAJKIEM (1,3,7,9), KLUSKI ŚLĄSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY I JABŁKA, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

GALARETKA CYTRYNOWA;

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE GÓRSKIE (1), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY,  PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA Z FASOLKI SZPARAGOWEJ NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9),  PULPETY  Z INDYKA (1,3,7) SOS POMIDOROWY (1,7,9), RYŻ BIAŁY, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I NATKI PIETRUSZKI,  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7),  PASTA RYBNO - WARZYWNA (3,4,10), KAKAO (7);

OBIAD:

ZUPA BROKUŁOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM(1,3,7,9), JAJKO SADZONE (3), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z MARCHWI, JABŁKA I SELERA (3,7,10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc czerwiec w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

1. Sporty letnie

2. Wyjątkowe smaki lata

3. Zwierzęta na wsi i w domu

4. Wkrótce wakacje!

Cele ogólne:

  • wdrażanie do dbanie o swoje zdrowie, sprawność fizyczną i bezpieczeństwo;
  • aktywne uczestnictwo w różnych formach ruchu;\
  • rozwijanie poczucia rytmu;
  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych;
  • rozwijanie umiejętności interpretacji muzyki ruchem wdrażanie do aktywności ruchowej na świeżym powietrzu;
  • wdrażanie do dbania o sprawność fizyczną i prawidłową postawę ciała przez poprawne wykonywanie ćwiczeń;
  • ćwiczenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia graficzne i konstrukcyjne;

Obszar emocjonalny:

  • rozwijanie umiejętności panowanie nad swoimi emocjami podczas gier i zabaw z elementami współzawodnictwa;
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi i dorosłymi;
  • kształtowanie charakteru i pożądanych postaw w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym;
  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji;
  • kształtowanie umiejętności odreagowania napięć;
  • wdrażanie do budowania postawy proekologicznej, pełnej szacunku do świata zwierząt i roślin;
  • rozwijanie umiejętności występowania przed publiczności;
  • budowanie wrażliwości na potrzeby zwierząt;
  • doskonalenie umiejętności wyrażania własnych emocji;
  • wzmacnianie poczucia wartości i indywidualności poprzez występy na forum grupy;
  • uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk, zarówno przyrodniczych jak i społecznych;

Obszar społeczny:

  • wdrażanie do komunikowanie się z dziećmi i osobami dorosłymi, z wykorzystaniem komunikatów werbalnych i pozawerbalnych, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innego dziecka, grupy;
  • wdrażanie do współdziałania w zabawie zgodnie z zasadami fair play;
  • używanie zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach;
  • kształtowanie właściwej postawy wobec innych;
  • wdrażanie do samodzielności i wykonywania prac porządkowych
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w pracach zespołowych;
  • poznanie pracy rolnika;
  • wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych;
  • wdrażanie do zgodnej współpracy w zespołach;

Obszar poznawczy:

  • kształcenie umiejętności analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej;
  • przypomnienie i utrwalenie poznanych liter;
  • rozwijanie umiejętności tworzenia wyrazów z sylab;
  • kształcenie umiejętności czytania prostych wyrazów i zdań;
  • kształtowanie umiejętności kodowania;
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach;
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się różnorodnymi technikami plastycznymi;
  • rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • doskonalenie sprawności manualnej;
  • budowanie zainteresowania tekstem literackim;
  • wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka;
  • doskonalenie umiejętności czytania globalnego – nazwy potraw;
  • wdrażanie do zachować prozdrowotnych i higienicznych;
  • kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie porównywania zbiorów;
  • wzbogacanie słownictwa i wiedzy o świecie;
  • rozwijanie zainteresowań kulinarnych;
  • rozwijanie wyobraźni twórczej;
  • wdrażanie do uważnego słuchania i koncentracji uwagi;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na różne tematy;
  • wzbogacanie zasobu słownictwa i wiedzy o świecie;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego;

Nasze teksty

Wiersze:

„Żaba i żabka”

Krąży żaba po basenie,

Denerwuje się szalenie,

Bo dżentelmen w czepku w kratkę

Chlapie CHLAP! Trenując żabkę,

Pani w ciasnym kostiumiku

Rusza się jak struś w kurniku,

Szkrab w brodziku dziko hopsa…

To nie żabka! To styl mopsa!

Krąży żaba po basenie,

Denerwuje się szalenie,

Oburzenia nie ukrywa:

– Kto tych ludzi uczył pływać?!

Róbcie tak jak ja! No, gazem!

– Może jednak innym razem

Wysłuchamy Pani rad…

– W słowo jej ratownik wpadł.

– Dzisiaj bowiem, droga pani,

Strój ma pani… hm… do bani.

Żaba się zdziwiła tak,

Że aż wyjąkała: – Kwak…?

Więc ratownik jej tłumaczy:

– Niechże pani zerknąć raczy,

Wokół pływa ludzi setka…

Tylko pani jest bez czepka!

– Właśnie, właśnie – rzekł ktoś z tłumu.

– I co gorsza, bez kostiumu!

Agnieszka Frączek

„W letnim ogródku”

W letnim ogródku

Wesoło,

Kwiaty rozkwitły

Wokoło.

Śmieje się jabłko

I gruszka,

Czupryną trzęsie

Pietruszka.

Cieszy się śliwka

Renkloda,

Że taka piękna

Pogoda.

Narzeka tylko

Cebula:

– Za ciepła moja

Koszula!

A dynia sapiąc

Z gorąca,

Wystawia buzię

Do słońca.

Laura Łącz

 

„Podróż”

Zabrał kiedyś pewien Maniek

swoją żonę Czesię

do miasteczka pod Poznaniem,

które Kórnik zwie się.

Spakowali różne graty,

waliz wzięli osiem,

zapomnieli tylko mapy,

lecz mieli to w nosie.

Bo bez mapy, jak wiadomo,

życie jest ciekawsze,

a gdy trzeba, to o pomoc

poprosi się zawsze.

Ludzie pomagali chętnie.

Choć bywało czasem,

że im jakoś dziwnie mętnie

wskazywali trasę…

Mimo wszystko po pół roku

dotarli do celu.

Przywitało ich: „Ko-ko-ku!”

kur i kurcząt wielu.

Dziwne… Pokój zamówili

w hotelu Pod Różą,

a na miejscu otrzymali

jedną grzędę kurzą.

Jedną grzędę? A to psikus!

Pod Poznaniem? Tak, w kurniku…

Agnieszka Frączek

 

 

Piosenki:

„Letni deszcz”

  1. Lato, lato wyczekane,

wszyscy bardzo cię prosimy,

bądź radośnie roześmiane,

nie rób takiej chmurnej miny.

Ref. Jeśli już koniecznie chcesz,

na wesoło się zachmurzaj,

i niech spadnie ciepły deszcz

– pobiegamy po kałużach.

  1. Lato, lato ukochane

czas pakować już walizki,

nie bądź na nas zagniewane

i uśmiechaj się do wszystkich.

Ref. Niech wesoły, psotny wiatr

włosy czochra nam od rana.

Kiedy ma się kilka lat

– to zabawa murowana!

  1. Lato, lato, nasze buzie

już osuszyć by wypada.

Deszcz usiedzieć nie chce w chmurze?!

Trudna rada, niechaj pada!

Deszcz usiedzieć nie chce w chmurze?!

Trudna rada, niechaj pada!

 

„Żegnamy przedszkole”

  1. Żegnamy przedszkole,

radosny piękny czas.

Idziemy do szkoły,

niech dalej uczy nas.

Żegnamy przedszkole,

uczniami chcemy być,

w dodatku nie wypada

w przedszkolu dłużej tkwić. bis

Ref. Niech lalka nie płacze,

niech nie rozpacza miś,

bo w życiu tak trzeba

do przodu ciągle iść.

  1. Żegnamy przedszkole,

kłaniamy mu się w pas,

niech o nas pamięta

i czasem wspomni nas.

Żegnamy przedszkole,

radosny piękny czas,

niech inne małe brzdące

zastąpią tutaj nas. bis

Ref. Niech lalka nie płacze…

  1. Żegnamy przedszkole

la la la la la la,

żegnamy przedszkole

la la la la la la.

Żegnamy przedszkole,

uczniami chcemy być,

i coraz więcej umieć,

i coraz mądrzej żyć! bis