Sowy
grupa 5-latkówPlan dnia
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:
Zajęcia z logopedą (poniedziałek)
Nauka tańca (wtorek)
Taekwondo (środa)
Rytmika (czwartek)
Przedszkole i Piłka (piątek)
11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.
11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.45 – 14.30 Relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.45 – 15.00 Podwieczorek.
15.00 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 18.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. W przewie kolacja.
Jadłospis
25.03.2024 - 29.03.2024
Poniedziałek
Śniadanie
Chleb razowy1)bułka pszenna (1) chleb mazowiecki (1) masło(7)szynka Pyzdra, schab biały, ogórek zielony, zupa mleczna płatki ryżowe(1,7)herbata z cytryną
obiad
zupa zacierkowa(1,3)ziemniaki, pulpety w sosie śmietanowym(1,3,7)surówka kapusta czerwona z majonezem(3,7),woda
podwieczorek
placek drożdżowy(1,3,7)
Wtorek
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1)chleb razowy(1)masło(7)paróweczki, pasta jajeczna z rzodkiewką(3,7)zupa mleczna makaron(1,3,7)pomidor, herbata zielona
obiad
zupa krupnik(1)kluski leniwe z serem polane bułką tartą(1,3,7)marchew gotowana(1,7), woda
podwieczorek
owoc
Środa
Śniadanie
bułka pszenna(1) chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) masło(7)schab wiśniowy, dżem, zupa mleczna kulki miodowe(7)mix warzyw, herbata
obiad
zupa rosół z makaronem(1,3)ryba smażona(1,3,4)sałatka sosem vinegret, woda
podwieczorek
jogurt(7)
Czwartek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)szynka drobiowa, pasztet wieprzowy(1,3)kakao(7)herbata owocowa, sałatka grecka z serem i soczewicą
Obiad
Zupa ogórkowa(7)sos słodko kwaśny, kasza bul gur(1), woda
Podwieczorek
Flipsy
Piątek
Śniadanie
Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7)twarożek ze szczypiorkiem(7)szynka z wędzarni, mleko z miodem(7)herbata z cytryną
Obiad
Zupa żurek z jajkiem(3,7)ryż z jabłkami(1,7), woda
Podwieczorek
owoc
Numery alergenów występujących w posiłkach:
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
-
Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na Luty w grupie 5-latków
Tematy kompleksowe:
- W karnawale
- Mroźne krainy
- Płynie Wisła, płynie…
- Sztuka wokół nas
- Zdrowy jak ryba
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
- interpretowanie ruchem słyszanych dźwięków
- prawidłowe reagowanie ruchem na tempo i dynamikę utworu
- rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych
- doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonanie korony metodą origami
- systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń i nieprawidłowego zachowania innych
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych
- wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
- wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
- tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału
- wykonywanie prac plastycznych z papieru, zwracanie uwagi na precyzyjne składanie, zaginanie
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami – także nieprzyjemnymi
- wczuwanie się w emocje osób z najbliższego otoczenia
- szacunek dla emocji swoich i innych osób
- przedstawianie emocji z wykorzystaniem charakterystycznych dla dzieci form wyrazu
- dokonywanie oceny zachowania swojego i innych osób na podstawie obserwacji, odnoszenie się do kodeksu norm zachowania
- uważne słuchanie i analiza wypowiedzi innych osób podczas rozmowy swobodnej
- prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
- dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
- radzenie sobie z porażką i trudnymi emocjami w sposób akceptowalny
- wdrażanie do szanowania odmiennych opinii
- kształtowanie umiejętności rozróżniania emocji wyrażanych muzyką, gestem, ruchem
- budowanie empatii/świadomości tego, że wszyscy odczuwają emocje (przyjemne i nieprzyjemne)
Obszar społeczny:
- poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas balu karnawałowego
- nawiązywanie relacji rówieśniczych
- współdziałanie z dziećmi w zabawach i podczas wykonywania zadań
- obdarzanie uwagą innych osób
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi w bliższym i dalszym otoczeniu: ludzie o różnym wyglądzie, z różnych krajów, o różnej sprawności
- wykazywanie tolerancji oraz życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku
- wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
- przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo podczas zabaw, dostrzeganie ewentualnych zagrożeń, nieprawidłowego zachowania innych
- kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby, rozumienia roli i wiążących się z nią zadań jako członka narodu (Polka i Polak)
- kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem
- wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych
- kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji podczas zabaw ruchowych, dbanie o życzliwą i przyjazną atmosferę
- wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji oraz ponoszenia jej konsekwencji
Obszar poznawczy:
- zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
- doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
- wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
- poznanie zapisu liczby „0”
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów, niezbędnej do nauki czytania
- poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
- rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
- poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
- wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu
- dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów
- analiza i synteza prostych fonetycznie słów, kształtowanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej wyrazów
- zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”, wykazywanie zainteresowania czytaniem oraz poznawaniem liter
- poszerzanie zakresu liczenia liczebnikami głównymi oraz poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
- ilustrowanie zdarzenia, pojęcia i zjawiska oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji
- formułowanie wypowiedzi, przestrzeganie konsekwencji i zgodności czasu
- odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości
- śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
- doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych regionów naszego kraju, dostrzeganie cech charakterystycznych
- poszerzanie wiedzy na temat stolicy naszego kraju: rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
- rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
- określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
- znajomość i stosowanie cyfr oznaczających liczby od „0” do „8”
- rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych oraz wrodzonych możliwości twórczych
- doskonalenie umiejętności liczenia na miarę możliwości
- wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z daną tematyką
- utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, po kolei i nieprzeszkadzania innym
- rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, próby tworzenia akompaniamentu do znanych utworów
Nasze teksty
Teksty literackie:
,,Bal przebierańców’’ – Barbara Szelągowska
Zatańczmy krakowiaka!
Zatańczmy raz i dwa…
Dziś wielki dzień w przedszkolu!
Zabawa huczna trwa!
Migają, błyszczą stroje.
Król tańczy i królowa,
księżniczki, królewicze…
Korony lśnią na głowach.
Konkursy i zabawy!
Wesoła gra muzyka!
A pani – jak czarodziej:
tu zjawia się, tam znika!
Raz! Dzieci robią kółko!
Dwa! Szybko tworzą łańcuch!
To nie jest zwykły bal.
To bal jest przebierańców!
,,Bal w Balbalonii’’ – Wanda Chotomska
W Balbalonii –
był bal na sylwestra,
a na balu –
dęta orkiestra.
W skład orkiestry wchodziły:
puzony,
saksofony,
fagoty,
klarnety,
wielka tuba i małe trąbki,
rogi,
rożki,
fleciki
i flety.
No i właśnie ta dęta orkiestra
żuła gumę do żucia zawzięcie,
balonową gumę do żucia
w niewłaściwym żuła momencie.
Przez tę gumę trzymaną w ustach
zamiast pięknych muzycznych tonów,
wydmuchała dęta orkiestra
roztańczone tony balonów.
Wyleciały małe i duże
i tańczyły tańce latańce,
rozśmieszańce i chichotańce,
wirowańce i balowańce.
A ten wielki – największy ze wszystkich,
wydmuchany z ogromnej tuby,
przebił sufit i w kosmos poleciał
przeokropnie nadęty i gruby.
Ludzie mówią, że w księżyc się zmienił –
ja tam plotek słuchać nie lubię,
ale czasem, gdy patrzę na księżyc,
widzę pana, co gra na tubie.
Piosenki:
,,Zimowa poleczka’’ – Danuta Karol Jagiełło
- Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
kochają bałwanki i tańczą ją co dzień.
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref. Ha, ha, ha, ha!
Hi, hi, hi, hi!
Śniegowe bałwanki
to my, właśnie my!
- Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki,
a węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki.
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref. Ha, ha, ha, ha!… /bis/
- Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
lecz skoczna muzyka do tańca znów woła.
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref. Ha, ha, ha, ha!… /bis/
,, Zimowe zabawy’’ – Renata Szczypior
Ref. Hu, hu, ha! Hu, hu, ha!
Ta zima wcale nie jest zła!
Tańczy śnieg wokół nas;
zimowych zabaw czas!
- Para nart, kijki dwa,
gogle też narciarz ma.
Taki sprzęt to nie żart:
narciarz biegnie już na start.
Ref. Hu, hu, ha! Hu, hu, ha… /bis/
- Co za wdzięk, co za styl,
łyżwa w przód, łyżwa w tył,
łyżwa w tył, łyżwa w przód…
Ale śliski jest ten lód!
Ref. Hu, hu, ha! Hu, hu, ha… /bis/
- Kulę tocz albo dwie,
może trzy… czemu nie?
Bałwan nos zimny ma:
to zupełnie tak, jak ja!