Sowy

grupa 6-latków

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 11.35 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego, oraz zajęcia dodatkowe:

Język angielski (poniedziałek)

Rytmika (wtorek)

Język angielski (środa)

Taekwon – do (czwartek)

Tańce (piątek)

11.35 – 11.40 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze, tropiące.

11.40 – 11.50 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w toalecie i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.50 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 13:00 relaks. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

13:00 – 14:00 spacer

14.00 – 14:30 Podwieczorek.

14:30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem, pobyt na świeżym powietrzu. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali. 

Jadłospis

16.12.2024 - 20.12.2024

 

Poniedziałek

16.12.2024 poniedziałek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1) masło(7) polędwiczki pieczone, humus bazyliowy, zupa mleczna płatki żytnie z cynamonem i pomarańczą(1,7) mix warzyw, lemoniada cytrynowa

Obiad

Rosół z makaronem(1,3) ziemniaki, kotlet z piersi kurczaka, pekińska z warzywami i majonezem(7) woda

Podwieczorek

banan

Wtorek

17.12.2024 wtorek

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb ze słonecznikiem(1) bagietka(1)zielone masło(7) serek waniliowy z pomarańczą i kardamonem, szynka w siatce, zupa mleczna otręby owsiane z żurawiną i rodzynkami(1,7) pomidor z mozzarella(7) herbata

Obiad

Zupa jarzynowa(7) kasza bulgur(1) gulasz mięsno-warzywny(1) kapusta kiszona, woda

Podwieczorek

jogurt

Środa

Środa 18.12.2024

Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb żytni(1) chleb ze słonecznikiem(1) bagietka(1) masło(7) pasta jajeczna z łososiem i awokado(3,4,7) ser żółty nutella bananowa z czekoladą, sałatka grecka(7) herbata zielona, zupa mleczna kulki miodowe(1,7)

Obiad

Zupa grochowa(1) kluski śląskie z okrasą(1,3) sałata z jogurtem(7) woda

Podwieczorek

mandarynki

Czwartek

19.12.2024 czwartek

 Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) chleb orkiszowy(1) bagietka(1)masło dyniowe z natką pietruszki(7) indyk pieczony dżem niskosłodzony, twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką(7)mięta z cytryną, kakao z mlekiem(7) rzodkiewka, sałata, szczypiorek

Obiad

Zupa barszcz czerwony(7) spaghetti bolognese(1,3,7), woda

Podwieczorek

chałka z masłem

Piątek

20.12.2024 piątek

 Śniadanie

Chleb mazowiecki(1) chleb razowy(1) bagietka(1)masło(7) paróweczki cielaczki, masło z miodem(7) mleko , mix warzyw, herbata

Obiad

Zupa koperkowa(7) ryż z jabłkami i śmietaną(7), woda

Podwieczorek

jabłko

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).

  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na grudniu w grupie 6-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Moja rodzina
  2. Jak być dobrym dla innych
  3. Boże Narodzenie
  4. Zegary i kalendarze

 

Cele ogólne:

 Obszar fizyczny:

– wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały;

– wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami – wycinania po liniach różnego kształtu;

– doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych;

– kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych;

– rozwijanie sprawności ruchowej (motoryka duża, motoryka mała);

– rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych;

– kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy

ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych;

 

Obszar społeczny:

– nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami

i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska,

opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.);

– wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających

z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka);

– kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki;

– uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami;

– doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych w nowych sytuacjach;

– kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom);

– rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie;

 

Obszar emocjonalny:

– kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku

i wdzięczności bliskim;

– budowanie i wzmacnianie serdecznych relacji ze swoją rodziną;

– budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski,

i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze;

– rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie

akceptowany sposób;

– rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi;

– kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób;

– uwrażliwienie na potrzeby innych (aby dobro otrzymać, trzeba dobro dać);

– kształtowanie uczuć i emocji dziecka związanych ze współczuciem i empatią oraz umiejętnością odczytywania uczuć i potrzeb innych osób – zarówno najbliższych, jak i osób spotykanych okazjonalnie;

 

Obszar poznawczy:

– wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań

– zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”;

– wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter

– wdrażanie do czytania globalnego (nazwy miast, postaci);

– budowanie czynnego i biernego słownictwa dziecka (dotyczącego

domu, rodziny, przyjaciół)

– zapoznanie z różnymi rodzajami budynków, nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji

– kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie, poznanych liter

– doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej

do nauki czytania

– poznanie obrazu graficznego liczby 8;

– doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 (w przód i wspak);

– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi

i porządkowymi w zakresie 8;

– doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów

(o tyle więcej, o tyle mniej);

– dodawanie i odejmowanie na konkretach (bez wprowadzenia pojęć

dodawania i odejmowania)

Nasze teksty

Wiersze:

Rodzinny spacer

Mama, tata,

ja i brat

na spacer idziemy.

Nawet kiedy

pada deszcz

wszyscy się śmiejemy.

Ze mną razem

bawią się

tata, brat i mama.

Taka moja

właśnie jest

rodzina kochana.

Bożena Forma

 

Spotkanie z Mikołajem

Już widzę Mikołaja,

poznaję go z daleka

i wiem, że właśnie dzisiaj

na niego każdy czeka

Przemierzył mil tysiące,

by zostać z nami dzisiaj.

Prezenty ma dla Igi,

Konrada i dla Rysia.

Ma serce pełne ciepła

i uśmiech dla każdego.

Dlatego niespodziankę

dziś mamy też dla niego.

Bożena Forma

 

Choinka

W kącie naszej sali

pięknie przystrojona,

panna choineczka

uśmiecha się do nas.

Na niej bombki, łańcuch,

lampki kolorowe.

Gwiazdeczki prześliczne,

złote i bajkowe.

Na jednej gałązce

piernikowe ludki,

a na innej siedzą

małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik,

maleńkie serduszka,

chrupiące ciasteczka,

pachnące jabłuszka.

Wkoło tańczą dzieci,

kolędy śpiewają,

na choince świecidełka

radośnie wieszają.

Bożena Forma

Świąteczna muzyka

Na drzewku zielonym

między gałązkami

srebrne dzwoneczki

kolędują z nami.

W ten szczególny wieczór

tańczą świec promyki,

pokój wypełniają

skaczące ogniki.

Gwiazda Betlejemska

jasnym blaskiem świeci,

ogarnia miłością

serca wszystkich dzieci.

Bożena Forma

 

 

Piosenki:

 

Kolędnicy wędrownicy

  1. Kolędnicy wędrownicy z gwiazdą na patyku

pogubili wszystkie nuty ze starych śpiewników.

Kolędują na gitarze,

rock and rolla niosą w darze,

rock and rolla niosą w darze.

Ref. Rok, rok, rok, dobry rok.

Rok, rok, rok, dobry rok.

Dzieciątko z Betlejem do świata się śmieje.

Światło, światło idzie w mrok!

  1. Święty Józef nic nie mówi, tylko myśli sobie:

– Znacznie ciszej na fujarkach grali pastuszkowie.

Ale trudno, niech już będzie,

niech tam grają po kolędzie,

niech tam grają po kolędzie.

Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…

  1. Roztańczyły się anioły z wysokiego nieba,

wszystkie tańczą rock and rolla – Panie Boże

przebacz,

ale dzisiaj tak wesoło

wszystkim ludziom i aniołom,

wszystkim ludziom i aniołom.

Ref. Rok, rok, rok, dobry rok…

 

Rodzinne święta

  1. Pierwsza gwiazdka Wigilię rozpoczyna.

Już przy stole zbiera się rodzina.

Jest opłatek, biały obrus, pod nim siano

i choinka przystrojona rano.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie,

a my wszyscy uśmiechamy się do siebie.

Takie chwile każdy pamięta,

najpiękniejsze rodzinne święta.

  1. Babcia wnukom historię przypomina,

o Betlejem, gdzie Maria rodzi syna.

Mama z tatą wnoszą pyszny barszcz z uszkami,

a choinka pachnie piernikami.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…

  1. Śnieżny puszek otulił wszystkie drzewa.

Anioł w bieli swą kolędę śpiewa.

I choć coraz zimniej robi się na dworze,

w naszych sercach cieplej być nie może.

Ref. Księżyc gwiazdę zapalił na niebie…