Tygryski

grupa 3-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;

Wtorek – rytmika;

Środa – język angielski;

Piątek – tańce;

10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,

11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.10– 14:30 Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

12.05.2025 - 16.05.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZA MANNA (1),PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SZYNKA WIEJSKA (9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

KRUPNIK RYŻOWY NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z RYŻEM (9),  SPAGHETTI BOLOGNESE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

ARBUZ;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, POWIDŁA ŚLIWKOWE, KAKAO (7);

OBIAD:

ZUPA SZPINAKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z JAJKIEM(3,7,9), FILET Z KURCZAKA PANIEROWANY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI, SAŁATA Z RZODKIEWKĄ I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

SEREK WANILIOWY,PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), KORNETKI (1,3,7,9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

BARSZCZ CZERWONY  NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM ZABIELANY (7,9), PIEROGI Z MIĘSEM Z  OKRASĄ (1,3,7,9), SURÓWKA Z KAPUSTY WŁOSKIEJ, OGÓRKA KISZONEGO I JABŁKA (3,9,10) KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BATON ZBOŻOWY;

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM (6), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY, PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9), RACUCHY DROŻDŻOWE (1,3,7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KISIEL OWOCOWY;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA TWAROGOWA Z GROSZKIEM (7), RZODKIEWKA, KAWA INKA ;

OBIAD:

ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9,10), RYBA Z PIECA  (7,9,10), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY KISZONEJ, MARCHWI, JABŁKA I NATKI PIETRUSZKI (10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc maj w grupie 3-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Co lubią książki?
  2. Kiedy będę duży…
  3. Dla ukochanej mamy.
  4. Moja rodzina.

Obszar fizyczny:

  • rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w trakcie zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych;
  • doskonalenie czynności samoobsługowych;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie motoryki dużej;
  • wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych;
  • wyrabianie nawyku dbania o zachowanie prawidłowej postawy ciała;
  • usprawnianie narządów mowy;
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;

 Obszar emocjonalny:

  • kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami;
  • kształtowanie umiejętności okazywania emocji w sposób akceptowalny dla innych;
  • kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do mamy;
  • kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną;
  • wzmacnianie więzi i relacji rodzinnych;

Obszar społeczny:

  • rozwijanie kontaktów społecznych u dzieci podczas zabawy;
  • wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie;
  • rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi;
  • budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami podczas zabawy pracy w grupach – umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej;
  • wdrażanie do stosowania zasad fair play podczas zawodów sportowych;
  • kształtowanie pozytywnych uczuć w kontakcie z innymi dziećmi;
  • wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie;
  • budowanie wiedzy na temat sytuacji, w których należy stosować formy grzecznościowe;
  • wdrażanie do obdarowywania własnoręcznie wykonanymi prezentami;
  • rozwijanie cierpliwości w trakcie czekania na swoją kolej;
  • kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie oraz ról poszczególnych jej członków;
  • rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny;
  • wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny;
  • rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny);

Obszar poznawczy:

  • rozbudzanie zainteresowania książką;
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu;
  • rozwijanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów;
  • rozwijanie umiejętności określania położenia w przestrzeni;
  • rozwijanie umiejętności wokalnych;
  • pobudzanie aktywności oraz ekspresji twórczej;
  • kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań;
  • budowanie wiedzy na temat zawodów, między innymi: lekarza, policjanta, strażaka, piosenkarki;
  • rozwijanie zainteresowania etapami rozwoju człowieka;
  • kształcenie poprawnej wymowy, wzbogacanie słownika;
  • zapoznanie i utrwalanie numeru alarmowego;
  • kształtowanie pojęć matematycznych: wysoki – niski;
  • budzenie zainteresowań technicznych, poprzez uczestnictwo w zabawach konstrukcyjnych;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się;
  • doskonalenie umiejętności liczenia;
  • rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem;

Nasze teksty

Wiersze:

„Źrebak”

Źrebak szybko biega,

źrebak szybko skacze,

źrebak jest wesoły

i nigdy nie płacze.

Hej dzieciaki, hej dzieciaki,

pohasajcie jak źrebaki.

Lepiej biegać, lepiej skakać

niźli w kącie siedzieć, płakać.

Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka

 

“Praca leśniczego”

Leśniczy często chodzi po lesie.

Zawsze zwierzętom swą pomoc niesie.

Zna każdą ścieżkę krzewy i drzewa,

rozpozna ptaka, który zaśpiewa.

Można go nazwać strażnikiem lasu.

Spędza w nim dużo swojego czasu.

Razem z gajowym sprawdza, jak drwale,

ścinają w lesie drzewa wytrwale.

Rozumie, o czym las ciągle śpiewa.

Patrzy, jak tańczą liście na drzewach.

Powtarza głośno – szanuj przyrodę

ja ci w tym zawsze chętnie pomogę.

Bożena Forma

 

Piosenki:

“Kraina czarów”

1. Jest taka baśniowa kraina,

gdzie żyją z bajek postacie.

Tam Czerwonego Kapturka

lub Kota w butach spotkacie.

Tam bez bucika Kopciuszek

po schodach pałacu biegnie,

a trójka przemiłych wróżek

ratuje Śpiącą Królewnę.

  1. W krainie tej każdy może,

co tylko chce wyczarować.

Musi ją tylko odnaleźć

i czarodziejskie znać słowa.

Dobrze być w takiej krainie,

lecz dobrze też w naszym świecie,

bawić się, uczyć i marzyć,

zawsze, gdy tylko zechcecie,

bawić się, uczyć i marzyć,

zawsze, gdy tylko zechcecie

 

“Mamo, tato”

1. Może kiedyś moja mama

kupi mi hipopotama,

z którym mógłbym nieustannie

brykać w wannie lub w fontannie.

Może tata mnie zabierze

w długą podróż na rowerze,

prosto nad ocean wielki,

żeby zbierać tam muszelki…

Ref. Mamo, tato, przecież wiecie,

że sny mamy kolorowe

i wierzymy, że umiecie

spełnić choćby ich połowę.

bis

2. Może pójdzie ze mną tata

gdzieś na drugi koniec świata,

by hodować żółte smoki

i ze śmiechu zrywać boki.

Może z mamą wymyślimy,

jak mieć co dzień urodziny,

bujać w chmurach przez rok cały

i niebieskie jeść migdały.

Ref. Mamo, tato, przecież wiecie…