Tygryski
grupa 3-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.10– 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis
12.05.2025 - 16.05.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA MANNA (1),PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SZYNKA WIEJSKA (9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
KRUPNIK RYŻOWY NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z RYŻEM (9), SPAGHETTI BOLOGNESE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
ARBUZ;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALY, BUŁKA WROCŁAWSKA; MASŁO 82%, POWIDŁA ŚLIWKOWE, KAKAO (7);
OBIAD:
ZUPA SZPINAKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z JAJKIEM(3,7,9), FILET Z KURCZAKA PANIEROWANY (1,3,7,9), ZIEMNIAKI, SAŁATA Z RZODKIEWKĄ I JOGURTEM (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
SEREK WANILIOWY,PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), KORNETKI (1,3,7,9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
BARSZCZ CZERWONY NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM ZABIELANY (7,9), PIEROGI Z MIĘSEM Z OKRASĄ (1,3,7,9), SURÓWKA Z KAPUSTY WŁOSKIEJ, OGÓRKA KISZONEGO I JABŁKA (3,9,10) KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
BATON ZBOŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI KUKURYDZIANE Z MLEKIEM (6), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY, PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA KALAFIOROWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9), RACUCHY DROŻDŻOWE (1,3,7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KISIEL OWOCOWY;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA TWAROGOWA Z GROSZKIEM (7), RZODKIEWKA, KAWA INKA ;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (7,9,10), RYBA Z PIECA (7,9,10), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY KISZONEJ, MARCHWI, JABŁKA I NATKI PIETRUSZKI (10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc maj w grupie 3-latków
Tematy kompleksowe:
- Co lubią książki?
- Kiedy będę duży…
- Dla ukochanej mamy.
- Moja rodzina.
Obszar fizyczny:
- rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w trakcie zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych;
- doskonalenie czynności samoobsługowych;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- rozwijanie motoryki dużej;
- wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w zabawach ruchowych;
- wyrabianie nawyku dbania o zachowanie prawidłowej postawy ciała;
- usprawnianie narządów mowy;
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej;
Obszar emocjonalny:
- kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami;
- kształtowanie umiejętności okazywania emocji w sposób akceptowalny dla innych;
- kształtowanie okazywania szacunku, miłości i przywiązania do mamy;
- kształtowanie więzi emocjonalnej ze swoją rodziną;
- wzmacnianie więzi i relacji rodzinnych;
Obszar społeczny:
- rozwijanie kontaktów społecznych u dzieci podczas zabawy;
- wdrażanie do współdziałania z dziećmi w zabawie;
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z dziećmi;
- budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami podczas zabawy pracy w grupach – umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej;
- wdrażanie do stosowania zasad fair play podczas zawodów sportowych;
- kształtowanie pozytywnych uczuć w kontakcie z innymi dziećmi;
- wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie;
- budowanie wiedzy na temat sytuacji, w których należy stosować formy grzecznościowe;
- wdrażanie do obdarowywania własnoręcznie wykonanymi prezentami;
- rozwijanie cierpliwości w trakcie czekania na swoją kolej;
- kształtowanie świadomości własnej roli w rodzinie oraz ról poszczególnych jej członków;
- rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny;
- wdrażanie do okazywania szacunku członkom rodziny;
- rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny);
Obszar poznawczy:
- rozbudzanie zainteresowania książką;
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu;
- rozwijanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności określania położenia w przestrzeni;
- rozwijanie umiejętności wokalnych;
- pobudzanie aktywności oraz ekspresji twórczej;
- kształtowanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań;
- budowanie wiedzy na temat zawodów, między innymi: lekarza, policjanta, strażaka, piosenkarki;
- rozwijanie zainteresowania etapami rozwoju człowieka;
- kształcenie poprawnej wymowy, wzbogacanie słownika;
- zapoznanie i utrwalanie numeru alarmowego;
- kształtowanie pojęć matematycznych: wysoki – niski;
- budzenie zainteresowań technicznych, poprzez uczestnictwo w zabawach konstrukcyjnych;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się;
- doskonalenie umiejętności liczenia;
- rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem;

Nasze teksty
Wiersze:
„Źrebak”
Źrebak szybko biega,
źrebak szybko skacze,
źrebak jest wesoły
i nigdy nie płacze.
Hej dzieciaki, hej dzieciaki,
pohasajcie jak źrebaki.
Lepiej biegać, lepiej skakać
niźli w kącie siedzieć, płakać.
Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka
“Praca leśniczego”
Leśniczy często chodzi po lesie.
Zawsze zwierzętom swą pomoc niesie.
Zna każdą ścieżkę krzewy i drzewa,
rozpozna ptaka, który zaśpiewa.
Można go nazwać strażnikiem lasu.
Spędza w nim dużo swojego czasu.
Razem z gajowym sprawdza, jak drwale,
ścinają w lesie drzewa wytrwale.
Rozumie, o czym las ciągle śpiewa.
Patrzy, jak tańczą liście na drzewach.
Powtarza głośno – szanuj przyrodę
ja ci w tym zawsze chętnie pomogę.
Bożena Forma
Piosenki:
“Kraina czarów”
1. Jest taka baśniowa kraina,
gdzie żyją z bajek postacie.
Tam Czerwonego Kapturka
lub Kota w butach spotkacie.
Tam bez bucika Kopciuszek
po schodach pałacu biegnie,
a trójka przemiłych wróżek
ratuje Śpiącą Królewnę.
- W krainie tej każdy może,
co tylko chce wyczarować.
Musi ją tylko odnaleźć
i czarodziejskie znać słowa.
Dobrze być w takiej krainie,
lecz dobrze też w naszym świecie,
bawić się, uczyć i marzyć,
zawsze, gdy tylko zechcecie,
bawić się, uczyć i marzyć,
zawsze, gdy tylko zechcecie
“Mamo, tato”
1. Może kiedyś moja mama
kupi mi hipopotama,
z którym mógłbym nieustannie
brykać w wannie lub w fontannie.
Może tata mnie zabierze
w długą podróż na rowerze,
prosto nad ocean wielki,
żeby zbierać tam muszelki…
Ref. Mamo, tato, przecież wiecie,
że sny mamy kolorowe
i wierzymy, że umiecie
spełnić choćby ich połowę.
bis
2. Może pójdzie ze mną tata
gdzieś na drugi koniec świata,
by hodować żółte smoki
i ze śmiechu zrywać boki.
Może z mamą wymyślimy,
jak mieć co dzień urodziny,
bujać w chmurach przez rok cały
i niebieskie jeść migdały.
Ref. Mamo, tato, przecież wiecie…