Tygryski
grupa 3-latkówPlan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.10– 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
20.01.2025 - 24.01.2025
Poniedziałek
20.01.2025
ŚNIADANIE:
KASZA JĘCZMIENNA (1), PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), SCHAB WIŚNOWY (9), OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM (7,9), GULASZ WIEPRZOWY (1,9,10), KASZA JĘCZMIENNA PĘCZAK (1), SURÓWKA Z CZERWONEJ KAPUSTY, JABŁKA, CEBULI I MAJONEZU (3,10), KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JOGURT;
Wtorek
21.01.2025 WTOREK
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), CHAŁKA MAŚLANA (1,3,7) DŻEM BRZOSKWINIOWY , KAKAO (7);
OBIAD:
ROSÓŁ NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,7,9), PAŁKI Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI, SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, OGÓRKA, PAPRYKI I POMIDORA Z NATKĄ PIETRUSZKI Z OLEJEM, KOMPOT KOMPOT;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI
Środa
ŚRODA 22.01.2025
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), KIEŁBASA SZYNKOWA (1,3,7,9), POMIDOR, HERBATA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z BOCZKIEM I KIEŁBASĄ (1,9), NALEŚNIKI Z SEREM I ŚMIETANĄ (1,3,7) KOMPOT;
PODWIECZOREK:
WAFLE RYŻOWE;
Czwartek
23.01.2024 czwartek
ŚNIADANIE:
MLEKO (7), PŁATKI JAGLANE (1) PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z WĘDLINY WIEPRZOWEJ Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,10), PAPRYKA, HERBATA Z CYTRYNĄ
OBIAD:
ZUPA CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU I GROSZKU ZIELONEGO (1,3,7), GOŁĄBKI ZAWIJANE Z MIĘSEM WIEPRZOWYM I RYŻEM W SOSIE POMIDOROWYM (1,3,7,9), ZIEMNIAKI , KOMPOT;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
Piątek
24.01.2024 piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO (1,3,7), MASŁO (7), PASTA Z TUŃCZYKA Z WARZYWAMI I MAJONEZEM (3,4,10), KAWA INKA;
OBIAD:
ZUPA FASOLOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9), SOS WARZYWNY Z MAKARONEM, KOMPOT;
CHAŁKA;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc styczeń w grupie 3-latków
Tematy kompleksowe:
- Kiedy zimno jest na dworze.
- Hop, hop na śniegu.
- Moja babcia i mój dziadek.
- Czas na zimowe obserwacje.
Cele ogólne:
– rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych i naśladowczych
– doskonalenie czynności samoobsługowych
– rozwijanie sprawności manualnej
– doskonalenie umiejętności panowania nad własnymi emocjami
– kształtowanie poszanowania dla przyrody i uwrażliwianie na jej piękno
– kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
– współdziałanie z dziećmi w zabawie
– przyjmowanie i respektowanie zasad
– rozwijanie mowy i myślenia
– kształtowanie myślenia matematycznego
– doskonalenie spostrzegawczości
– wdrażanie do obserwacji przyrody
– rozwijanie poczucia rytmu
– wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad w grupie
– rozwijanie umiejętności dbania o porządek
– rozwijanie umiejętności wypowiadania się
– rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4
– rozwijanie logicznego myślenia
– utrwalenie znajomości kolorów
– rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu
– rozpoznawanie i nazywanie emocji oraz uczuć
– przedstawianie emocji za pomocą różnych form wyrazu
– współdziałanie z dziećmi w zabawie
– kształtowanie szacunku dla najbliższych
– uświadamianie istniejącej więzi między wnukami a dziadkami
– rozwijanie pamięci przez naukę wierszy i piosenek
– rozwijanie logicznego myślenia
– rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka w różnych formach aktywności
– rozwijanie świadomości własnego ciała oraz orientacji w przestrzeni
– dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
– doskonalenie umiejętności panowania nad własnymi emocjami
– kształtowanie ciekawości poznawczej przez eksperymentowanie ze śniegiem, lodem i wodą
– doskonalenie umiejętności liczenia i łączenia w pary
– uświadomienie konieczności niesienie pomocy ptakom zimą
Nasze teksty
Wiersze:
“Dla Dziadka” Dorota Gellner
Dziadku, Dziadku,
czy to ty?
Coś na twojej
głowie lśni.
To korona!
Słowo daję!
Przecież znam korony z bajek!
Czy to fotel?
Ale skąd!
To nie fotel tylko tron!
I w ogóle
i w szczególe
jesteś Dziadku
dzisiaj królem!
Pytasz, co to
za zagadka?
To po prostu
święto Dziadka!
“Migu – migu” Hanna Ożogowska
Wzięła babcia srebrne druty
i sweterek stary spruty.
Migu – migu zrobi Ali
ze sweterka ciepły szalik.
Będą także dla Władeczka
nauszniki i czapeczka.
A dla Jacka, co jest malcem,
rękawiczki z jednym palcem.
A ja babci też pomogę
i kłębuszek z wełny zrobię.
A gdy minie parę latek,
kupię babci piękny kwiatek.
Piosenki
“Tak się zachmurzyło”
- Tak się zachmurzyło,
słonko się ukryło,
pada, pada śnieżek biały,
dawno go nie było.
Pada, pada śnieżek biały,
dawno go nie było.
- Chodźmy na saneczki,
chłopcy i dzieweczki,
pojedziemy wszyscy razem
z wysokiej góreczki.
Pojedziemy wszyscy razem
z wysokiej góreczki.
- Pędzimy, pędzimy,
nic się nie boimy,
aż tu nagle bęc, na śnieżek
i wszyscy leżymy.
Aż tu nagle bęc, na śnieżek
i wszyscy leżymy.
“Tupu, tup po śniegu”
- Przyszła zima biała,
śniegu nasypała,
zamroziła wodę,
staw przykryła lodem.
Ref.: Tupu, tup po śniegu,
dzyń, dzyń, dzyń na sankach,
skrzypu, skrzyp na mrozie,
lepimy bałwanka.
- Kraczą głośno wrony:
„Marzną nam ogony.
Mamy pusto w brzuszku,
dajcie nam okruszków!”
Ref.: Tupu, tup po śniegu…
- Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik;
białej, ostrej zimy
nie boję się wcale.
Ref.: Tupu, tup po śniegu…
“Riki tan”
- Riki tan, riki tiki tan, dla babuni kwiatki mam.
Riki tan, riki tiki tan, dla kochanej babuni kwiatki mam.
- Riki tan, riki tiki tan, dziadziusiowi buzi dam.
Riki tan, riki tiki tan, kochanemu dziadziusiowi buzi dam.
- Riki tan, riki tiki tan, dla was miejsce w sercu mam.
Riki tan, riki tiki tan, dla was miejsce na zawsze w sercu mam.
“Gawron”
- Chociaż gawron trochę siwy,
ale jeszcze urodziwy.
Stąpa dzielnie, pierś wypina,
jeszcze go się humor trzyma.
Ref.: Gawron, gawron, gawronie,
drepczesz ładnie koło mnie!
Ja cię lubię, a ty mnie,
gawron, gawron, gawronie!
- A gdy wraca z pól szerokich,
stuka dziobem w szyby okien.
„Nalatałem się po świecie,
wpuśćcie mnie do domu dzieci!”
Ref.: Gawron, gawron, gawronie…