Tygryski

grupa 3-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;

Wtorek – rytmika;

Środa – język angielski;

Piątek – tańce;

10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,

11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.10– 14:30 Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

13.10.2025 - 17.10.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82% (7), DŻEM OWOCOWY, TWARÓG (7),KAKAO (7);

OBIAD:

ZUPA MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (9,10), RYŻ Z JABŁKAMI I ŚMIETANĄ (7),  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

BANAN

Wtorek

ŚNIADANIE:

KASZA JAGLANA NA MLEKU (1,7) PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82% (7), PASZTET MIĘSNO -WARZYWNY (1,3,7,9), PAPRYKA, SAŁATA, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ROSŁÓW NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM Z MAKARONEM(7,9,10), PIECZONE UDZKO Z KURCZAKA (9), ZIEMNIAKI GOTOWANE, SURÓWKA Z KALAREPY, MARCHWI I JABŁKA (3,7,10)  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO-PAPRYKOWA (7), SER ŻÓŁTY (7) OGÓREK KISZONY (9,10),  HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA OGÓRKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM  (7,9); SPAGHETTI CABONARA (1,3,7,9), KOMPOT;

PODWIECZOREK:

CHAŁKA

Czwartek

ŚNIADANIE:

RYŻ NA MLEKU (7) PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, KORNETKI (3,7,9),POMIDOR, OGÓREK ŚWIEŻY, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

ZUPA ZACIERKOWA NA WYWARZE MIĘSNO-WARZYWNYM Z DODATKIEM MAKARONU  (1,3,7);  KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11), ZIEMNIAKI Z WODY, KOLOROWA SURÓWKA Z KAPUSTY PEKIŃSKIEJ, POMIDORA, OGÓRKA I PAPRYKI (7),  KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KISIEL OWOCOWY

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%,  TWAROŻEK ZE SZCZYPIORKIEM (7), MIÓD PSZCZELI, KAWA INKA (1,7);

OBIAD:

ZUPA GROCHOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,3,7,9); PIEROGI RUSKIE (1,3,7), SURÓWKA Z MARCHWI, PORA I JABŁKA, KOMPOT;

PODWIECZOREK:

JABŁKO

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc październik w grupie 3-latków

Tematy kompleksowe:

  1. Kolory jesieni
  2. Jesienne ogrody
  3. Zdrowie na talerzu
  4. Jesienne melodie

Cele ogólne:

 Obszar fizyczny:

– rozwijanie sprawności fizycznej, precyzji ruchów w toku zabaw i ćwiczeń ruchowych;

– rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie prac manualnych;

– wdrażanie do uczestniczenia w organizowanych zabawach i zajęciach ruchowych;

– kształtowanie umiejętności dbania o porządek w codziennych sytuacjach;

– kształtowanie umiejętności samoobsługowych;

– kształtowanie umiejętności ustawiania się w rzędzie, w kole, parami;

– uczestniczenie w zabawach zwiększających sprawność manualną;

– wykonywanie podstawowych ćwiczeń kształtujących zachowanie prawidłowej postawy ciała;

– dbanie o higienę aparatu mowy poprzez wykonywanie ćwiczeń stymulujących jego rozwój;

Obszar emocjonalny:

– poznawanie różnych stanów emocjonalnych;

– wdrażanie do skupiania uwagi na osobie mówiącej;

– wdrażanie do właściwej reakcji na bodźce zewnętrzne związane ze zmianą otoczenia;

– określanie własnych upodobań: „lubię”, „nie lubię”;

– wdrażanie do akceptowania upodobań innych osób;

– wykazywanie zainteresowania wytworami pracy swojej i innych, rozumienie, że nie wolno jej niszczyć;

– prezentowanie uczuć i emocji za pomocą mimiki;

– kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej;

 Obszar społeczny:

– kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy;

– kształtowanie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych w konkretnych sytuacjach;

– wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnej zabawy;

– wyrabianie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i odpowiednie na nie reagowanie;

– kształtowanie nawyku utrzymywania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu;

– kształtowanie poszanowania zasad panujących podczas zabawy oraz zajęć;

– kształtowanie umiejętności dokonywania prostych wyborów dotyczących codziennych sytuacji i informowania o nich;

– wdrażanie do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie;

Obszar poznawczy:

– rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej;

– kształtowanie umiejętności ruchowego reagowania na dźwięki muzyczne;

– kształtowanie świadomości własnego ciała;

– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania;

– rozwijanie percepcji wzrokowej;

– kształtowanie umiejętności porównywania i łączenia przedmiotów;

– kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie trzech;

– rozwijanie umiejętności rozmowy na bliskie dzieciom tematy;

– usprawnianie aparatu artykulacyjnego;

– wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich;

– słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia i ich rozpoznawanie;

 

Nasze teksty

Wiersze:

Listki

Jeden listek złoty

z lipy spadł,

zląkł się i przy płocie

w krzaku siadł.

Drugi liść czerwony

zleciał z buka

i poszedł z wietrzykiem

ścieżki szukać.

Trzeci liść różowy

sfrunął z klonu.

Jaś go dla siostrzyczki

wziął do domu.

Maria Czerkawska

Kieszeń

Na późną jesień

najlepsza jest

duża kieszeń.

Taka prawie bez dna.

Żeby do niej wrzucać,

co tylko się da:

żołędzie

i kasztany,

i pomysł zwariowany.

I żeby w tej kieszeni,

wiesz,

na zimę mógł usnąć jeż.

Danuta Gellnerowa

 

 

Pani Jesień

Przeszedł sobie dawno

śliczny, złoty wrzesień…

Teraz nam październik

dała pani jesień…

Słonko takie śpiące,

coraz później wstaje,

ptaszki odlatują,

hen, w dalekie kraje.

W cieniu, pod drzewami

cicho śpią kasztany,

każdy błyszczy pięknie,

niby malowany.

Lecą liście z drzewa

różnokolorowe,

te są żółto-złote,

a tamte – brązowe.

Jeszcze niby ciepło,

słonko świeci, grzeje,

Aż tu nagle skądejś

wichrzysko zawieje.

Chmur wielkich deszczowych

nazbiera, napędzi…

Tak się pan listopad

nauwija wszędzie.

Zofia Dąbrowska

 Piosenki:

 

Dwa kasztany

  1. Dwa kasztany w rękach mam,

kasztanami sobie gram:

ram, pam, pam, ram, pam, pam,

kasztanami sobie gram.

  1. Wisi ich na drzewie w bród,

wleźć na drzewo – wielki trud!

Tu-tu-tud, tu-tu-tud,

wleźć na drzewo – wielki trud!

  1. Zlecą same – pac, pac, pac

i zasypią cały plac.

Pa-pa-pac, pa-pa-pac

i zasypią cały plac.

 

Zdrowym być!

  1. Mleko, jogurt lub kefirek

na śniadanie trzeba pić.

Ref.:  To jest bardzo, bardzo ważne,

żeby zdrowym dzieckiem być!

To jest bardzo, bardzo ważne,

żeby zdrowym dzieckiem być!

  1. Zaprzyjaźnić się z marchewką

i z jabłuszkiem w zgodzie żyć.

Ref.:  To jest bardzo, bardzo ważne,

żeby zdrowym dzieckiem być!

To jest bardzo, bardzo ważne,

żeby zdrowym dzieckiem być!

  1. Po zabawie, przed jedzeniem

trzeba zawsze ręce myć.

Ref.:  To jest bardzo, bardzo ważne,

żeby zdrowym dzieckiem być!

To jest bardzo, bardzo ważne

żeby zdrowym dzieckiem być!