Tygryski

grupa 3-latków
 

Plan dnia

8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli

6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.

8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.

8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.

9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:

Poniedziałek – język angielski;

Wtorek – rytmika;

Środa – język angielski;

Czwartek – przedszkole i piłka;

Piątek – tańce;

10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,

11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.

11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.

12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.

12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.

14.10– 14:30 Podwieczorek.

14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.

15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.

Jadłospis

08.12.2025 - 12.12.2025

 

Poniedziałek

ŚNIADANIE:

KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM  (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;

OBIAD:

GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MANDARYNKI;

Wtorek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;

OBIAD:

CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY,  MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

MUS OWOCOWY;

Środa

ŚNIADANIE:

JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

PLACEK DROŻDŻOWY;

Czwartek

ŚNIADANIE:

PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%,  PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;

OBIAD:

ZUPA Z  SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

KIESIEL CYTRYNOWY;;

Piątek

ŚNIADANIE:

PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;

OBIAD:

JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;

PODWIECZOREK:

JABŁKO;

Numery alergenów występujących w posiłkach:

  1.  Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
  2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
  6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie).
  8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
  9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
  12. Dwutlenek siarki.
  13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
  14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).

Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:

pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.

Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.

Plan pracy

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc grudzień w grupie 3-latków

Tematy kompleksowe:

1.Moja rodzina i ja

2. Zapachniało piernikami

3. Boże Narodzenie

4. Witamy Nowy Rok!

Cele ogólne:

Obszar fizyczny:

– rozwijanie sprawności ruchowej w toku ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych i rytmicznych;

– rozwijanie motoryki małej podczas zadań manualnych i plastycznych;

– doskonalenie umiejętności samoobsługowych;

– wykonywanie różnych form ruchu, doskonalenie koordynacji całego ciała;

– rozwijanie naturalnych czynności ruchowych;

– wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu;

– rozwijanie sprawności manualnej;

– dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników zabawy poprzez wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa;

 

Obszar emocjonalny:

– wzmacnianie więzi uczuciowych w rodzinie;

– rozpoznawanie i próba radzenia sobie z przeżywaniem podstawowych emocji;

– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacji przegranej;

– zachęcanie do czekania na swoją kolej podczas wypowiedzi, aktywności;

– wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób;

– czerpanie radości z chwil spędzonych w gronie kolegów i koleżanek – tworzenie pozytywnej atmosfery;

 

Obszar społeczny:

– kształtowanie przynależności do swojej rodziny oraz grupy przedszkolnej;

– rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny;

– rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny;

– kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;;

– wzmacnianie więzi w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym;

– współpraca z innymi dziećmi w osiągnięciu wspólnego celu;

– obdarzanie uwagą osób wypowiadających się;

– rozwijanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych;

– wdrażanie do przestrzegania zasad współżycia w grupie;

– kształtowanie umiejętności rozróżniania dobrego i złego zachowania;

– rozwijanie umiejętności dbania o porządek;

 

Obszar poznawczy:

– uświadamianie faz rozwoju człowieka;

– kształtowanie myślenia logicznego przez wskazywanie elementów niepasujących do pozostałych;

– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw konstrukcyjnych;

– doskonalenie umiejętności przeliczania we własnym zakresie;

– rozwijanie umiejętności wokalnych;

– poszerzanie umiejętności posługiwania się językiem polskim poprzez słuchanie literatury i wypowiedzi na jej temat;

– zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia;

– rozwijanie mowy i myślenia;

– kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę;-

 

Nasze teksty

Wiersze:

 Rodzinka

 Ten pierwszy – to dziadziuś.

 A obok – babunia.

 Największy – to tatuś.

 A przy nim – mamunia.

 A to jest – dziecinka mała!

 Tralalala, la, la…

 A to – moja rączka cała!

 Tralalala, la, la…

 Krzysztof Sąsiadek

 

Choinka

 Rośnij sobie, rośnij,

 Choinko zielona,

 Nim nadejdzie zima

 Śniegiem ubielona.

 W mroźny dzień zimowy

 Zetną ciebie drwale.

 Nasza droga mama

 Ustroi wspaniale.

 Na twoich gałązkach

 Nawiesza łakoci,

 Jabłuszek, cukierków,

 Szyszki twe ozłoci.

 Gdy w płonących stoczkach

 Zajaśniejesz cała,

 Jak cudowne dziecko

 Będziesz wyglądała.

 Część łakoci damy

 Dziatwie, co jej nie ma.

 Rośnij sobie, rośnij,

 Nim nadejdzie zima.

 Artur Oppman

 

Piosenki:

Zimowa piosenka

  1. Jak tu miło, jak wesoło,

płatki śniegu tańczą w koło.

 Ref.:  Hop-sa-sa! Hop-sa-sa!

Zatańcz z nami raz i dwa. 

  1. Zima sroga, zima biała

śniegiem dachy przysypała.

 Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa…

  1. Dzwonią sanie dzwoneczkami:

to Mikołaj z prezentami!

 Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa…

 

Dzwoneczkowa kolęda

  1. Już na niebie gwiazdka lśni,

a w żłóbeczku Jezus śpi. 

Anioł białe skrzydła ma,

na dzwoneczku pięknie gra.

  1. Anioł śpiewa – ding, ding, dong,

pasterz ziewa – ding, ding, dong,

gra dzwoneczek – ding, ding, dong,

śpi Syneczek – ding, ding, dong…