Tygryski
grupa 3-latków
Plan dnia
8.00 – 13.00 Realizacja Podstawy Programowej zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej dla Przedszkoli
6.00 – 8.30 Schodzenie się dzieci. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Kontakty indywidualne, np.: rozmowy zgodne z zainteresowaniami dzieci. Zabawy integrujące grupę.
8.30 – 8.45 Przygotowanie do śniadania, porządkowanie sali, czynności samoobsługowe. Poranne ćwiczenia gimnastyczne.
8.45 – 9.00 Śniadanie. Przyswajanie wiedzy o konieczności spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
9.00 – 9.15 Czynności samoobsługowe w toalecie i łazience, mycie zębów, nauka etapów mycia rąk. Doskonalenie tych czynności. Ćwiczenia samodzielności.
9.15 – 10.45 Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą, zgodnie z tematyką programową. Zabawy ruchowe i twórcze. Codzienne zajęcia nauki języka angielskiego , oraz zajęcia dodatkowe:
Poniedziałek – język angielski;
Wtorek – rytmika;
Środa – język angielski;
Czwartek – przedszkole i piłka;
Piątek – tańce;
10.45 – 11.30 Czynności samoobsługowe przed wyjściem (nauka ubierania się, wiązania butów, zapinanie guzików, suwaków), zabawy dowolne, spacery, wycieczki – poznawanie najbliższego otoczenia społecznego i przyrodniczego, zajęcia ruchowe: terenowe, badawcze,
11.30 – 11.45 Przygotowanie do obiadu. Czynności kulturalno-higieniczne w WC i łazience. Dalszy ciąg pracy dyżurnych – nauka nakrywania stołów.
11.45 – 12.15 Obiad. Prawidłowe posługiwanie się sztućcami: łyżką i widelcem. Kultura zachowania się przy stole.
12.15 – 12.30 Zabiegi higieniczne: mycie zębów i rąk.
12.30 – 14.00 Leżakowanie. Słuchanie bajek i muzyki-wyciszenie.
14.10– 14:30 Podwieczorek.
14.30 – 15.30 Ćwiczenia indywidualne z dziećmi, dostosowane do ich możliwości, praca stymulacyjna.
15.30 – 17.00 Zabawy dowolne i zabawy kołowe ze śpiewem. Zabawy inspirowane przez dzieci, gry i zabawy edukacyjne, porządkowanie sali.
Jadłospis
08.12.2025 - 12.12.2025
Poniedziałek
ŚNIADANIE:
KASZA GRYCZANA Z MLEKIEM (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, SER ŻÓŁTY (7), POWIDŁA ŚLIWKOWE, OGÓREK,POMIDOR, HERBATA CZARNA Z CYTRYNĄ;
OBIAD:
GULASZOWA NA WYWARZE MIĘSNO - WARZYWNYM (1,9), ZAPIEKANKA MAKARONOWA Z WARZYWAMI I MIĘSEM (1,3,6,7,9), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MANDARYNKI;
Wtorek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%,TWAROŻEK ZE SZCZYPIOREM (7), SZYNKA WĘDZONA (1,7,9), RZODKIEWKA , KAWA INKA;
OBIAD:
CHŁOPSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM (1,3,6,7,9), KOTLET Z PIERSI KURCZAKA W SEZAMIE (1,3,7,11),ZIEMNIAKI Z WODY, MIZERIA ZE SZCZYPIOREM I ŚMIETANĄ (7), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
MUS OWOCOWY;
Środa
ŚNIADANIE:
JOGURT OWOCOWY (7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7), MASŁO 82%, KORNETKI (1,3,6,7,9),OGÓREK KISZONY (9,10), PAPRYKA, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
MEKSYKAŃSKA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z FASOLĄ CZERWONĄ I MIĘSEM (1,9); PIEROGI RUSKIE Z OKRASĄ (1,3,7), SURÓWKA: POMIDOR, NATKA PIETRUSZKI, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
PLACEK DROŻDŻOWY;
Czwartek
ŚNIADANIE:
PŁATKI OWSIANE NA MLEKU (1,7), PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA MIĘSNO - WARZYWNA (1,3,7,9), DŻEM TRUSKAWKOWY NIKOSŁODZONY, OGÓREK KISZONY (9,10), POMIDOR, HERBATA OWOCOWA;
OBIAD:
ZUPA Z SOCZEWICY NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM (6,7), PIECZEŃ RZYMSKA Z MIĘSA WIEPRZOWEGO W SOSIE PIECZENIOWYM (1,9), KASZA JĘCZMIENNA, SURÓWKA COLESŁAW - BIAŁA KAPUSTA, KUKURYDZA (3,10), KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
KIESIEL CYTRYNOWY;;
Piątek
ŚNIADANIE:
PIECZYWO: CHLEB RAZOWY, CHLEB ŻYTNI, CHLEB REGIONALNY, BUŁKA WROCŁAWSKA (1,3,7); MASŁO 82%, PASTA JAJECZNA ZE SZCZYPIOREM (7), MIÓD, PAPRYKA, POMIDOR, KAKAO;
OBIAD:
JARZYNOWA NA WYWARZE MIĘSNO – WARZYWNYM Z MAKARONEM ( 1,3,7), RYBA PIECZONA (1,3,4,7,9), ZIEMNIAKI Z WODY, SURÓWKA - KAPUSTA PARZONA, MARCHEW, CEBULA,CZOSNEK, KOMPOT OWOCOWY;
PODWIECZOREK:
JABŁKO;
- Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica, kamut).
- Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie).
- Soja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mleko i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie).
- Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie).
- Dwutlenek siarki.
- Łubin (produkty przygotowane na ich bazie).
- Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie).
Do przygotowania posiłków używane są przyprawy:
pieprz, ziele angielskie, lubczyk, liść laurowy, majeranek, oregano, bazylia, zioła prowansalskie, papryka słodka, pieprz ziołowy.
Zgodnie z informacjami od producentów mogą one zawierać śladowe ilości: glutenu, mleka, jaj, soi, selera i gorczycy.
Plan pracy
Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc grudzień w grupie 3-latków
Tematy kompleksowe:
1.Moja rodzina i ja
2. Zapachniało piernikami
3. Boże Narodzenie
4. Witamy Nowy Rok!
Cele ogólne:
Obszar fizyczny:
– rozwijanie sprawności ruchowej w toku ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych i rytmicznych;
– rozwijanie motoryki małej podczas zadań manualnych i plastycznych;
– doskonalenie umiejętności samoobsługowych;
– wykonywanie różnych form ruchu, doskonalenie koordynacji całego ciała;
– rozwijanie naturalnych czynności ruchowych;
– wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu;
– rozwijanie sprawności manualnej;
– dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników zabawy poprzez wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
Obszar emocjonalny:
– wzmacnianie więzi uczuciowych w rodzinie;
– rozpoznawanie i próba radzenia sobie z przeżywaniem podstawowych emocji;
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacji przegranej;
– zachęcanie do czekania na swoją kolej podczas wypowiedzi, aktywności;
– wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób;
– czerpanie radości z chwil spędzonych w gronie kolegów i koleżanek – tworzenie pozytywnej atmosfery;
Obszar społeczny:
– kształtowanie przynależności do swojej rodziny oraz grupy przedszkolnej;
– rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny;
– rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny;
– kształtowanie umiejętności społecznych: zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;;
– wzmacnianie więzi w grupie przedszkolnej i w gronie rodzinnym;
– współpraca z innymi dziećmi w osiągnięciu wspólnego celu;
– obdarzanie uwagą osób wypowiadających się;
– rozwijanie umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo-zadaniowych;
– wdrażanie do przestrzegania zasad współżycia w grupie;
– kształtowanie umiejętności rozróżniania dobrego i złego zachowania;
– rozwijanie umiejętności dbania o porządek;
Obszar poznawczy:
– uświadamianie faz rozwoju człowieka;
– kształtowanie myślenia logicznego przez wskazywanie elementów niepasujących do pozostałych;
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw konstrukcyjnych;
– doskonalenie umiejętności przeliczania we własnym zakresie;
– rozwijanie umiejętności wokalnych;
– poszerzanie umiejętności posługiwania się językiem polskim poprzez słuchanie literatury i wypowiedzi na jej temat;
– zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia;
– rozwijanie mowy i myślenia;
– kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę;-
Nasze teksty
Wiersze:
Rodzinka
Ten pierwszy – to dziadziuś.
A obok – babunia.
Największy – to tatuś.
A przy nim – mamunia.
A to jest – dziecinka mała!
Tralalala, la, la…
A to – moja rączka cała!
Tralalala, la, la…
Krzysztof Sąsiadek
Choinka
Rośnij sobie, rośnij,
Choinko zielona,
Nim nadejdzie zima
Śniegiem ubielona.
W mroźny dzień zimowy
Zetną ciebie drwale.
Nasza droga mama
Ustroi wspaniale.
Na twoich gałązkach
Nawiesza łakoci,
Jabłuszek, cukierków,
Szyszki twe ozłoci.
Gdy w płonących stoczkach
Zajaśniejesz cała,
Jak cudowne dziecko
Będziesz wyglądała.
Część łakoci damy
Dziatwie, co jej nie ma.
Rośnij sobie, rośnij,
Nim nadejdzie zima.
Artur Oppman
Piosenki:
Zimowa piosenka
- Jak tu miło, jak wesoło,
płatki śniegu tańczą w koło.
Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa!
Zatańcz z nami raz i dwa.
- Zima sroga, zima biała
śniegiem dachy przysypała.
Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa…
- Dzwonią sanie dzwoneczkami:
to Mikołaj z prezentami!
Ref.: Hop-sa-sa! Hop-sa-sa…
Dzwoneczkowa kolęda
- Już na niebie gwiazdka lśni,
a w żłóbeczku Jezus śpi.
Anioł białe skrzydła ma,
na dzwoneczku pięknie gra.
- Anioł śpiewa – ding, ding, dong,
pasterz ziewa – ding, ding, dong,
gra dzwoneczek – ding, ding, dong,
śpi Syneczek – ding, ding, dong…